Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring av Škoda Enyaq

Startet av Kafk4, tirsdag 06. april 2021, klokken 17:22

« forrige - neste »

tromsø

Sitat fra: Trovi på torsdag 08. april 2021, klokken 14:33
Sitat fra: Kafk4 på torsdag 08. april 2021, klokken 11:37
Ladehastighet økes til 170kW i høst skrev en ansatt fra Škoda-fabrikken på Facebook.

Yes, correct, that is one of the two (so far) announced planned updates for this autumn.
The other is improved battery management for wither conditions.
(the Skoda's internal winter tests shows that it is needed. Maybe that's why they waited with press & test drives for better weather, so the initial reviews are not complaining about low range...)

Flott å få det bekreftet igjen her! Men har Skoda offisielt sagt noe om dette? Kafk4, do you work at Skoda?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Stip

Sikkert et latterlig dumt spørsmål dette her, men er det slik at oppgradering til 170kW skjer gjennom oppgradert infrastruktur på nye produserte biler og ikkje gjennom oppdatering på gamle biler?   

Daniel_0007

Sitat fra: Stip på torsdag 08. april 2021, klokken 15:01
Sikkert et latterlig dumt spørsmål dette her, men er det slik at oppgradering til 170kW skjer gjennom oppgradert infrastruktur på nye produserte biler og ikkje gjennom oppdatering på gamle biler?

Nah gjelder nok eksisterende biler og, tipper dc laderen ombord er den samme som på e-tron som tar 175, blir nok en ota oppdatering som åpner for 170.
Model 3 2019 LR Rwd

Kafk4

Sitat fra: tromsø på torsdag 08. april 2021, klokken 14:58
Sitat fra: Trovi på torsdag 08. april 2021, klokken 14:33
Sitat fra: Kafk4 på torsdag 08. april 2021, klokken 11:37
Ladehastighet økes til 170kW i høst skrev en ansatt fra Škoda-fabrikken på Facebook.

Yes, correct, that is one of the two (so far) announced planned updates for this autumn.
The other is improved battery management for wither conditions.
(the Skoda's internal winter tests shows that it is needed. Maybe that's why they waited with press & test drives for better weather, so the initial reviews are not complaining about low range...)

Flott å få det bekreftet igjen her! Men har Skoda offisielt sagt noe om dette? Kafk4, do you work at Skoda?
Jeg jobber ikke for Škoda, men leste det på den internasjonale Škoda Enyaq-gruppen på Facebook. Der var det en av de ansatte ved fabrikken som skrev det. Han har kjørt Enyaq som en test for Škoda i flere måneder sammen med mange andre ansatte ved fabrikken. Han skriver også at dette gjelder også allerede produserte biler og vil skje med en software oppdatering. Se vedlagt bilde

sjokomelk

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 08. april 2021, klokken 15:44
Nah gjelder nok eksisterende biler og, tipper dc laderen ombord er den samme som på e-tron som tar 175, blir nok en ota oppdatering som åpner for 170.
Laderen i bilen er bare på 11kW. Det er ingen DC-lader, bortsett fra en liten for 12V-batteriet.
Når du hurtiglader er laderen utenfor bilen. Du er avhengig av at kabling internt i bilen tåler mer strøm for å tåle høyere effekt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

tromsø

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

OlaM

Det kan jo være at de har skrevet om logikken for batterivarming slik at den ikke bruker unødig mye på korte turer o.l., sånn som vi ser i ID.4-testene.
'21 3LR

Tafsern

Sitat fra: Rusalka på torsdag 08. april 2021, klokken 10:56
Gleder meg til å prøvekjøre ! Ser flere er skuffet over materialkvaliteten i interiøret:
Ser testeren på Broom (Tv2) har en helt annen oppfatning. "Men innvendig får Skoda betalt for å være litt forsiktige. Vi synes den ser betydelig bedre – og dessuten virker mer påkostet – enn ID.4. Hva skjedde, der? .....
Materialkvaliteten i testbilen er veldig bra. Vi savner svart taktrekk (kan bestilles), men her har Skoda tatt et stort jafs av forspranget VW har hatt tidligere.

https://www.tv2.no/a/13918733/


Har ikke sittet i Id4 eller TM3 så jeg har ikke noe å sammenligne med.  Spennende å få bedømme selv snart !!

Hvor er alle du ser er skuffet over innvendig kvalitet? Jeg er medlem så og si overalt, og har lest alle tester så langt. Ingen har så langt stemt overens med det du skriver.

Torb

#38
Det høres jo flott ut at laderen vil bli oppgradert gjennom en softwareoppdatering. Det har jo vært et særmerke ved Tesla at bilen utvikler seg etter kjøp gjennom ny SW. Flott at Skoda tar etter. Kan vi håpe at det skjer mer, feks knytta til rekkevidde? Er det noen som vet om oppgradering til trefase-lading fra hjemmelader kan skje gjennom SW, eller er det fysisk utstyr det er snakk om? Så langt er kanskje Tesla aleine om trefase lading. Hadde vært greit å dra med seg en turbo på 1,7.
Mercedes EQA 350 4Matic

Daniel_0007

Sitat fra: Torb på fredag 09. april 2021, klokken 10:30
Det høres jo flott ut at laderen vil bli oppgradert gjennom en softwareoppdatering. Det har jo vært et særmerke ved Tesla at bilen utvikler seg etter kjøp gjennom ny SW. Flott at Skoda tar etter. Kan vi håpe at det skjer mer, feks knytta til rekkevidde? Er det noen som vet om oppgradering til trefase-lading fra hjemmelader kan skje gjennom SW, eller er det fysisk utstyr det er snakk om? Så langt er kanskje Tesla aleine om trefase lading. Hadde vært greit å dra med seg en turbo på 1,7.

De fleste nye elbiler støtter 3 fase lading, bare vet om psa som krever ekstra betaling for 3 fas mulig audi og men enyaq støtter 11kw som er 3 fas.
Men noen biler har problemer med 3 fas 230 volt it nett, usikker om det gjelder skoda men e-golf funker fint på 3 fas 230 volt så da burde enyaq funke og.
Men hvis du tenker på større hastighet enn 11kw ac så er det hardware begrensing så det blir ikke raskere via software.
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 09. april 2021, klokken 11:13

Men noen biler har problemer med 3 fas 230 volt it nett, usikker om det gjelder skoda men e-golf funker fint på 3 fas 230 volt så da burde enyaq funke og.

Selv om mange greier å lade på trefas 230V IT er det kun Tesla som kan lade med 11kW der. 
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: Torb på fredag 09. april 2021, klokken 10:30
Det høres jo flott ut at laderen vil bli oppgradert gjennom en softwareoppdatering. Det har jo vært et særmerke ved Tesla at bilen utvikler seg etter kjøp gjennom ny SW. Flott at Skoda tar etter. Kan vi håpe at det skjer mer, feks knytta til rekkevidde? Er det noen som vet om oppgradering til trefase-lading fra hjemmelader kan skje gjennom SW, eller er det fysisk utstyr det er snakk om? Så langt er kanskje Tesla aleine om trefase lading. Hadde vært greit å dra med seg en turbo på 1,7.

Som nevnt over, det er ikke bilens egen lader som er oppgradert, men software-grensen for max strøm den kan ta i mot fra en DC-lader, altså en hurtigladestasjon. Tesla har gjort det samme flere ganger ved at de har en forsiktig grense på ladingen og så slipper opp etter hvert som de får inn kundedata som sier at det er godt innenfor det batteriet tåler.
'21 3LR

tromsø

#42
Fant en Youtube Test fra Skoda cars med Alex Kersten, publisert 30 mars og ifølge info der skal 80 få en WLTP på minst 520km og 80X minst 500km!
https://m.youtube.com/watch?v=jUOKqOJv1F0

Hvis det er korrekt så er det en fantastisk liten reduksjon av rekkevidden med firehjulstrekk  :+1:
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

turfsurf

Sitat fra: tromsø på lørdag 10. april 2021, klokken 00:59
Hvis det er korrekt så er det en fantastisk liten reduksjon av rekkevidden med firehjulstrekk  :+1:
Ja, det hadde jo vært veldig bra. Se f.eks på Mach-e som har over 10% kortere rekkevidde med AWD.

Men med MEB har de vel gjort samme løsning som Tesla har, med permanent motor som er mest effektiv bak, og en async motor foran som kan kobles ut lett?

Hoper de kommer med valg for å ha permanent firehjulstrekk om vinteren, i motsetning til TM3/Y.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: turfsurf på lørdag 10. april 2021, klokken 10:03

Hoper de kommer med valg for å ha permanent firehjulstrekk om vinteren, i motsetning til TM3/Y.

Enig, håper de også har noe smarte greier for virtuell diffbrems med hjulbremsene.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA