Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring av Škoda Enyaq

Startet av Kafk4, tirsdag 06. april 2021, klokken 17:22

« forrige - neste »

batterimannen

Sitat fra: moby666 på onsdag 07. april 2021, klokken 20:09
Testet bilen i dag, litt for moroskyld og har ikke tenkt å kjøpe en selv. Derfor blir nok min "test" litt mer objektiv enn andre.

Har i dag en TM3, men har eid de aller fleste elbiler som TMX, eTron, eniro, esoul, Kona osv.

Første inntrykket er at bilen ser bra ut, bortsett fra fronten og den store grillen. Litt mye overheng foran og bak, i kjent Skoda ånd. Inne så ser den grei ut, med endel kjipe plastikk elementer. Skjermen ser fin ut, men oppleves treg og utdatert i forhold til de beste i klassen (tesla). Bilen er godt lydisolert, på nivå med id.3 og id.4. Et stykke bake iPace og eTron. Men kanskje det verste var responsen på motoren. Den var skikkelig treg, og minner om en gammel eGolf eller Kia Soul EV (den gamle). Hvorfor er bilen så undermotorisert? Antar 4x4 versjonen blir bedre. Prisen på testbilen var rundt 500K, og det synes jeg er høyeste laget, når du ser hva annet du kan få for den prisen (EV6, IONIQ5, TMY,TM3, MachE, Polestar, xc40 osv).

Når man er vant med Tesla så blir 0-100 på 8,5 sekunder slapt. Det er treigere enn Hyundai Kona som jeg har nå. Blir litt bedre med AWD, men motoren foran er såpass mye svakere enn den bak, så det blir ikke natt og dag. Tror faktisk ID 4 og Enyaq blir de treigeste AWD elbilene? For meg er ikke akselerasjon viktig, så det går helt fint.

Er vel ingen andre som har like bra programvare og app som Tesla, så der kunne man sagt hvilket som helst merke er tregt og mindre brukervennlig.

Du sammenlikner ikke lydisolering mot Tesla men mot I-Pace og e-tron... hmmm  :P

Synes den er greit priset mot andre modeller som Model Y, Mach-E og Polestar 2. Bedre priset enn en overpriset XC-40.

På utseende er jeg enig med grillen. Ønsker å vente på crystal face, ikke fordi jeg må ha så mye lysshow, men fordi en elbil ikke trenger en plastgrill. Synes det Enyaq gjør best er plass og praktiske løsninger, i kombinasjon med god rekkevidde.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

moby666

Enyaq er mye bedre støyisolert enn TM3, er ikke noe poeng å nevne. Så si alle elbiler er bedre støyisolert enn TM3 (og andre Teslaer). Byggekvalitet innvendig(materialkvalitet), så er nok TM3 litt bedre, og det syntes jeg var litt overraskende.
Jeg kjører mye bil alene og mange lange turer, så jeg har blitt glad i morsomme biler (gode kjøreegenskaper + kjøreglede) og god lyd. Begge disse punktene var Enyaq veldig langt unna å innfri.

turfsurf

Sitat fra: moby666 på onsdag 07. april 2021, klokken 23:24
Byggekvalitet innvendig(materialkvalitet), så er nok TM3 litt bedre, og det syntes jeg var litt overraskende.
Samme konklusjon jeg trakk når jeg testet ID.4 (og fikk veldig mye pepper for). Hadde håpet fra bildene at Enyaq skulle være bedre på det punktet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

batterimannen

Sitat fra: moby666 på onsdag 07. april 2021, klokken 23:24
Enyaq er mye bedre støyisolert enn TM3, er ikke noe poeng å nevne. Så si alle elbiler er bedre støyisolert enn TM3 (og andre Teslaer). Byggekvalitet innvendig(materialkvalitet), så er nok TM3 litt bedre, og det syntes jeg var litt overraskende.
Jeg kjører mye bil alene og mange lange turer, så jeg har blitt glad i morsomme biler (gode kjøreegenskaper + kjøreglede) og god lyd. Begge disse punktene var Enyaq veldig langt unna å innfri.

Var standard lydanlegg i Enyaq langt under M3? Synes det er dårlig at de ikke får Canton-anlegg før i slutten av 2022.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Rusalka

Gleder meg til å prøvekjøre ! Ser flere er skuffet over materialkvaliteten i interiøret:
Ser testeren på Broom (Tv2) har en helt annen oppfatning. "Men innvendig får Skoda betalt for å være litt forsiktige. Vi synes den ser betydelig bedre – og dessuten virker mer påkostet – enn ID.4. Hva skjedde, der? .....
Materialkvaliteten i testbilen er veldig bra. Vi savner svart taktrekk (kan bestilles), men her har Skoda tatt et stort jafs av forspranget VW har hatt tidligere.

https://www.tv2.no/a/13918733/


Har ikke sittet i Id4 eller TM3 så jeg har ikke noe å sammenligne med.  Spennende å få bedømme selv snart !!

Emils

Dette må vel være veldig smak og behag. Overraskende mange Tesla-eier benytter jo kun akselerasjon og ladehastighet til hvorfor man skal kjøpe en Tesla (Har i dag en Model 3). Dette er jo veldig smak og behov. Mange kjører nesten hele året uten å måtte hurtiglade, men selvfølgelig om man har behov for hurtiglading flere ganger i uken vil man spare tid på at bilen lader raskere. De fleste vil nok være glad for en 30 minutters pause etter 300-400km med kjøring, spesielt mtp. segmentet bilen er myntet på.

Mitt inntrykk er iallfall at Enyaq er hvassere på kvalitet enn Model 3. Den virker hakket mer premium. Jeg kjøper ikke helt at Model 3 har bedre interiør, ettersom det er for det meste plastikk og kjedelig. Men som sagt er dette veldig smak og behag hva man liker.

Kafk4

Etter 30 min med kjøring fikk jeg et godt inntrykk. Det som overrasket mest var hvor bra AR-HUD var. Utrolig behagelig og nyttig. Synes at både utførelse og kvalitet føltes bra og hvert fall for en bil til ~500'. Har en Outlander nå og kvaliteten på Enyaq er milevis bedre innvendig. Ladehastighet økes til 170kW i høst skrev en ansatt fra Škoda-fabrikken på Facebook.

J@x

Sitat fra: moby666 på onsdag 07. april 2021, klokken 20:09
Testet bilen i dag, litt for moroskyld og har ikke tenkt å kjøpe en selv. Derfor blir nok min "test" litt mer objektiv enn andre.

Har i dag en TM3, men har eid de aller fleste elbiler som TMX, eTron, eniro, esoul, Kona osv.

Første inntrykket er at bilen ser bra ut, bortsett fra fronten og den store grillen. Litt mye overheng foran og bak, i kjent Skoda ånd. Inne så ser den grei ut, med endel kjipe plastikk elementer. Skjermen ser fin ut, men oppleves treg og utdatert i forhold til de beste i klassen (tesla). Bilen er godt lydisolert, på nivå med id.3 og id.4. Et stykke bake iPace og eTron. Men kanskje det verste var responsen på motoren. Den var skikkelig treg, og minner om en gammel eGolf eller Kia Soul EV (den gamle). Hvorfor er bilen så undermotorisert? Antar 4x4 versjonen blir bedre. Prisen på testbilen var rundt 500K, og det synes jeg er høyeste laget, når du ser hva annet du kan få for den prisen (EV6, IONIQ5, TMY,TM3, MachE, Polestar, xc40 osv).

Nå er ikke objektivitet som du påberoper deg i første linje noe jeg tenker på i det hele tatt når jeg leser resten av det du skriver... ::)

Du syns fronten og grillen ikke er fin, mens det er nettopp det mange andre syns den er. Grillen har ikke vært en praktisk nødvendighet på mange år nå, men den er ofte en del av designuttrykket til en bil/et merke og som mange setter pris på.

Interiørkvalitet. Dette må tydeligvis være smak og behag, og veldig varierende hva en ser på. Jeg har prøvesittet og prøvd Model 3, samt prøvesittet Enyaq, og det jeg så på Enyaq er i alle fall flere hakk over det jeg så i Model 3.. Dørtrekket med litt for mye hardplast er omtrent det eneste jeg har å sette fingeren på til nå.

Når det gjelder motoriseringen, så kan jeg ikke forstå at den er så undermotorisert. Jeg har ikke prøvekjørt bilen enda, men når jeg ser tallene, så kan jeg ikke forstå at det skal være noe stort problem. 1. gen e-golf har 0-100 1,5 sek tregere enn Enyaq IV 80, men jeg oppfatter ikke e-golf som så veldig treg, den holder fint følge med en Golf GTI fra samme år fra null til 50. Ja, Tesla tar 0-100 på 3-4 sek, men dette er noe de fleste over 25 syns er gøy noen titalls ganger, og så så vokser de det av seg (spesielt de som har model X og 22", og må betale for 4 nye dekk selv etter en sesong).

Pris. For meg så er dette første gang (sammen med id4) jeg ser en ny elbil som kan erstatte vår familiebil og koster under 600k, under 500 også om du klarer deg med litt mindre utstyr. TM3, MachE, Polestar, xc40 kan for meg ikke erstatte noe annet enn e-Golfen min som jeg pendler på jobb med, og det til en temmelig stiv pris.
EV6, IONIQ5 er litt opp og frem, og jeg føler de ikke er så veldig aktuelle før jeg har fått sett og prøvd de i alle fall, etter mine erfaringer med disse merkene før.

Jeg liker godt tankegangen til Tesla, og ladenettverk og integrasjonen mot navi´en er helt genial. Bare så synd at modellene de har ikke treffer meg og lommeboken helt... bare det at de er svinedyre å forsikre... Sist jeg sjekket måtte jeg ut med 14.000 for en M3 med samme betingelser som jeg betaler 3800 for på min e-Golf (30.000km, 75% bonus og plussforsikring).



Men dette er mine subjektive meninger som jeg føler er minst like objektive som dine objektive meninger.
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

turfsurf

Sitat fra: J@x på torsdag 08. april 2021, klokken 11:39
Du syns fronten og grillen ikke er fin, mens det er nettopp det mange andre syns den er. Grillen har ikke vært en praktisk nødvendighet på mange år nå, men den er ofte en del av designuttrykket til en bil/et merke og som mange setter pris på.
Hm, i de testene (både av privatpersoner og andre)  jeg har lest så er vel grillen den delen av designen som har fått mest kritikk. Noe som jeg er helt enig i. Synes Enyaq er penere enn ID.4 ellers.

Sitat fra: J@x på torsdag 08. april 2021, klokken 11:39
Interiørkvalitet. Dette må tydeligvis være smak og behag, og veldig varierende hva en ser på. Jeg har prøvesittet og prøvd Model 3, samt prøvesittet Enyaq, og det jeg så på Enyaq er i alle fall flere hakk over det jeg så i Model 3.. Dørtrekket med litt for mye hardplast er omtrent det eneste jeg har å sette fingeren på til nå.
Har du prøvd TM3 2021 modell? Det er overaskende hvor mye bedre den oppleves enn den gamle. Må ta en titt på Enyaq skjønner jeg :)

Sitat fra: J@x på torsdag 08. april 2021, klokken 11:39
Når det gjelder motoriseringen, så kan jeg ikke forstå at den er så undermotorisert. Jeg har ikke prøvekjørt bilen enda, men når jeg ser tallene, så kan jeg ikke forstå at det skal være noe stort problem. 1. gen e-golf har 0-100 1,5 sek tregere enn Enyaq IV 80, men jeg oppfatter ikke e-golf som så veldig treg, den holder fint følge med en Golf GTI fra samme år fra null til 50. Ja, Tesla tar 0-100 på 3-4 sek, men dette er noe de fleste over 25 syns er gøy noen titalls ganger, og så så vokser de det av seg (spesielt de som har model X og 22", og må betale for 4 nye dekk selv etter en sesong).
Ser mange testere har nevnt dette, og er det samme som jeg opplevde med ID.4. En veldig aggressiv antispinn som gjør at bilen oppleves mye tregere enn den nok egentlig er.  Ellers er det vel ikke 0-x folk bryr seg om, heller 60-x.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kramzz

Syns Enyaq så utrolig flott ut både innvendig og utvendig☺️ Blir kjekt å få den👍

Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Trovi

Sitat fra: Bilectric på onsdag 07. april 2021, klokken 14:23
Produksjon av CF begynner i uke 30 ifølge kommunikasjonssjef for Skoda hos Møller, ifølge oppslag i bladet Motor 26. mars.
https://motor.no/elbil/dette-gliset-kommer-forst-til-hosten/195355
[/quote]

Yes, but... ref. to the info from my dealer:
"I'm not sure why mr. Moum have said week 30 there, because the big scale production of Lyspakke Pluss is not until week 36. There will be some cars produced from week 30, but that are a very limited amount of cars. That's why we have communicated week 36 earlier."

JohnMartin

Lånte meg en Enyaq i 3 timer i går. Kjørte meg en langtur, langs både landevei og by.
Hadde meg en tur med skaphenger også.  :)

Nå kommer jeg vel og merke fra en Kodiaq nå, men summa sumarum, så ser jeg frem til å få bilen om et par uker.
Fant ikke umiddelbart noe negativt å si om bilen, men denne manglet en del utstyr som jeg har bestilt.

tromsø

Sitat fra: Kafk4 på torsdag 08. april 2021, klokken 11:37
Ladehastighet økes til 170kW i høst skrev en ansatt fra Škoda-fabrikken på Facebook.

Mange synsinger frem og tilbake her :). Men den mest interessant kommentaren er denne, har også hørt rykter om dette men hadde vært fint å få det bekreftet før jeg må signere på min 80ix!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

steffone

Sitat fra: Rusalka på torsdag 08. april 2021, klokken 10:56
Gleder meg til å prøvekjøre ! Ser flere er skuffet over materialkvaliteten i interiøret

Det er ikke mange som er skuffet over materialkvaliteten, de tilhører utvilsomt fåtallet. En samlet motorpresse hevder annet, og jeg er ikke uenig.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Trovi

Sitat fra: Kafk4 på torsdag 08. april 2021, klokken 11:37
Ladehastighet økes til 170kW i høst skrev en ansatt fra Škoda-fabrikken på Facebook.

Yes, correct, that is one of the two (so far) announced planned updates for this autumn.
The other is improved battery management for wither conditions.
(the Skoda's internal winter tests shows that it is needed. Maybe that's why they waited with press & test drives for better weather, so the initial reviews are not complaining about low range...)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA