Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring av Škoda Enyaq

Startet av Kafk4, tirsdag 06. april 2021, klokken 17:22

« forrige - neste »

Kafk4

Lager en tråd for medlemmers erfaringer etter prøvekjøring.
Vet at flere har kjørt en tur i dag og flere og flere kommer i dagene fremover.
Hva er deres inntrykk? Positive og negative

biggern

Det beste en kan gjøre er å prøvekjøre selv å finne ut om dette er noe for en selv som dekker sitt behov for seg selv og sin familie ?
Avvik + eller - vil en finne på alle biler, og da er vel det viktigste hva som er definert som ett minimum for ens egen familiære behov ?
100vis av + og - input her er vel unødvendig benyttelse av tilgjengelig plass på serveren, da jeg regner med at de fleste har kjøpt bil før?

Stip

Aldri kjøpt ny bil, og gleda meg til å lese svar på denne tråden. Bruk gjerne litt serverplass på slike som meg. ;)

Kafk4

#3
Sitat fra: biggern på tirsdag 06. april 2021, klokken 18:43
Det beste en kan gjøre er å prøvekjøre selv å finne ut om dette er noe for en selv som dekker sitt behov for seg selv og sin familie ?
Avvik + eller - vil en finne på alle biler, og da er vel det viktigste hva som er definert som ett minimum for ens egen familiære behov ?
100vis av + og - input her er vel unødvendig benyttelse av tilgjengelig plass på serveren, da jeg regner med at de fleste har kjøpt bil før?
Jeg skal selvsagt prøvekjøre selv. Faktisk allerede til torsdag. Det er dog stor pågang og jeg får kun 30 min. Det betyr at man ikke alene får med seg alle detaljer. Du kan jo selvsagt la være å sjekke denne tråden, men for meg og forhåpentligvis andre brukere er det nyttig med innspill fra flere.

Rusalka


TrygveL

Sitat fra: biggern på tirsdag 06. april 2021, klokken 18:43
Det beste en kan gjøre er å prøvekjøre selv å finne ut om dette er noe for en selv som dekker sitt behov for seg selv og sin familie ?
Avvik + eller - vil en finne på alle biler, og da er vel det viktigste hva som er definert som ett minimum for ens egen familiære behov ?
100vis av + og - input her er vel unødvendig benyttelse av tilgjengelig plass på serveren, da jeg regner med at de fleste har kjøpt bil før?
Ta deg en bolle.
Om elbilforum bikker under av et par titalls svar har de større problemer.

Tafsern

Skal prøvekjøre i dag. 1 time. Blir vesentlig mer spennende enn sist da vi stod bak "gjerdet" å titta :)

batterimannen

Sitat fra: TrygveL på onsdag 07. april 2021, klokken 10:06
Sitat fra: biggern på tirsdag 06. april 2021, klokken 18:43
Det beste en kan gjøre er å prøvekjøre selv å finne ut om dette er noe for en selv som dekker sitt behov for seg selv og sin familie ?
Avvik + eller - vil en finne på alle biler, og da er vel det viktigste hva som er definert som ett minimum for ens egen familiære behov ?
100vis av + og - input her er vel unødvendig benyttelse av tilgjengelig plass på serveren, da jeg regner med at de fleste har kjøpt bil før?
Ta deg en bolle.
Om elbilforum bikker under av et par titalls svar har de større problemer.

Det er nok flere her som bor i Oslo og Bærum. Smittetrykket er såpass høyt her, så jeg leser gjerne noen tilbakemeldinger fra andre før jeg om noen uker prøver å få en prøvekjøring. Produksjon av 80X med CF begynner tidligst i uke 36, så det er ikke så hast.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

monsenroger

Fikk mail om at alle som har bestilt bil hos Møller Bil i Trondheim vil få tilsendt en link om mulighet til svimlende 20 min prøvekjøring i neste uke.

batterimannen

Sitat fra: monsenroger på onsdag 07. april 2021, klokken 13:42
Fikk mail om at alle som har bestilt bil hos Møller Bil i Trondheim vil få tilsendt en link om mulighet til svimlende 20 min prøvekjøring i neste uke.

Haha, ut og inn av parkeringsplassen. Da venter jeg heller for en lenger tur. Ønsker mest å kjøre på vei jeg normalt kjører, for best sammenlikning. Så en på FB hadde fått 3 timer...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Bilectric

Sitat fra: batterimannen på onsdag 07. april 2021, klokken 12:21
Sitat fra: TrygveL på onsdag 07. april 2021, klokken 10:06
Sitat fra: biggern på tirsdag 06. april 2021, klokken 18:43
Det beste en kan gjøre er å prøvekjøre selv å finne ut om dette er noe for en selv som dekker sitt behov for seg selv og sin familie ?
Avvik + eller - vil en finne på alle biler, og da er vel det viktigste hva som er definert som ett minimum for ens egen familiære behov ?
100vis av + og - input her er vel unødvendig benyttelse av tilgjengelig plass på serveren, da jeg regner med at de fleste har kjøpt bil før?
Ta deg en bolle.
Om elbilforum bikker under av et par titalls svar har de større problemer.

Det er nok flere her som bor i Oslo og Bærum. Smittetrykket er såpass høyt her, så jeg leser gjerne noen tilbakemeldinger fra andre før jeg om noen uker prøver å få en prøvekjøring. Produksjon av 80X med CF begynner tidligst i uke 36, så det er ikke så hast.

Produksjon av CF begynner i uke 30 ifølge kommunikasjonssjef for Skoda hos Møller, ifølge oppslag i bladet Motor 26. mars.
https://motor.no/elbil/dette-gliset-kommer-forst-til-hosten/195355

eivindb

Prøvekjørte iv80 på sørpeføre i Tromsø i dag. 19" piggdekk. Bilen er stille og oppleves ikke så stiv med disse dekkene. Med DCC var den noe mykere, men ikke så stor forskjell. Akselerasjonen oppleves grei, men det er ingen spesielt kjapp bil. Gleder meg til å få min med 4x4 og litt mer effekt. Kvalitetsfølelsen er god, bortsett fra selve kanten man griper i for å lukke dørene, denne er nokså billigplast-aktig. Kjekt med knapper for å komme inn på de forskjellige skjermbilder. Skjermen er klar og responsiv (bortsett fra noe lag på setevarme). Jeg ble positivt overraska over skjermen bak rattet, som jeg frykta var "bitteliten". Den er passe stor nok til det man trenger å se der synes jeg. (Med HUD trenger man uansett ikke å se så mye på denne) Jeg synes bagasjerommet var noe kortere enn enkelte bilder tilsier.

moby666

Testet bilen i dag, litt for moroskyld og har ikke tenkt å kjøpe en selv. Derfor blir nok min "test" litt mer objektiv enn andre.

Har i dag en TM3, men har eid de aller fleste elbiler som TMX, eTron, eniro, esoul, Kona osv.

Første inntrykket er at bilen ser bra ut, bortsett fra fronten og den store grillen. Litt mye overheng foran og bak, i kjent Skoda ånd. Inne så ser den grei ut, med endel kjipe plastikk elementer. Skjermen ser fin ut, men oppleves treg og utdatert i forhold til de beste i klassen (tesla). Bilen er godt lydisolert, på nivå med id.3 og id.4. Et stykke bake iPace og eTron. Men kanskje det verste var responsen på motoren. Den var skikkelig treg, og minner om en gammel eGolf eller Kia Soul EV (den gamle). Hvorfor er bilen så undermotorisert? Antar 4x4 versjonen blir bedre. Prisen på testbilen var rundt 500K, og det synes jeg er høyeste laget, når du ser hva annet du kan få for den prisen (EV6, IONIQ5, TMY,TM3, MachE, Polestar, xc40 osv).

Stip

Takk for objektiv test, sjølv om den var meir negativ enn offentlige tester "der ute" og at samtlige bilar du sammenliga med er i ein mindre klasse. Unntaket er TMY som koster no 600.000 med samme felgdimensjon og vinterhjul. Altså svimlande 20% meir enn innstegsprisen på ein bra utstyrt 80x. Verdt det?

moby666

Tror prisen på TMY kommer til å falle. Jeg har en tidlig reservasjon på 470K uten hfeste og Vinterdekk, så tipper Tesla kommer til å redusere til rundt 500K hvis kursen holder seg på dagens nivå.

Ser at innlegget mitt er vinklet litt negativt og det er mye positivt om bilen, som sikkert alle andre er flinke til å få frem :) Håper virkelig at VAG øker ladehastigheten, som det går rykter om på ID.4 ihvertfall. 125KW duger nesten ikke i 2021, og ihvertfall ikke de neste årene...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA