Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe brukt Leaf

Startet av Morten L, tirsdag 06. april 2021, klokken 11:43

« forrige - neste »

Morten L

Hei
Ser på en brukt Leaf som kun har gått 30000, men ser ut som den kun har 9 av 12 streker på batteri. Er ikke det dårlig for en såpass lite kjørt bil?

oddhap

Er den bruktimportert? Jeg hadde styrt unna denne bilen.
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

westereng

styr unna, jeg kjøpte nettopp en som har gått 73000, 12 streker igjen. 2015 modell. Så du kan få myye bedre enn den der. Jeg ga 65k for min
2015 Nissan Leaf (73100 km, 12 streker)

Trekkoppbil

Det tryggeste når man kjøper brukt Leaf, er å kjøpe en som har så dårlig batteri, at du får nytt på kapasitetsgarantien. På 24 kwt's batteriene, så er nok garantien stort sett utløpt, så det er nok 30kwt som gjelder.

Tar man ikke vare på batteriet, blir det dårlig, og det er ikke morro å kjøre med et brukt batteri etter andre. Derfor gjelder det å få tak i en bil med nytt batteri, for da kan man ha et bra batteri i mange år, dersom man behandler det bra, og man får det batteriet man fortjener.   Ett unntak er hvis man kjører kun korte strekninger, så kan man kjøre lykkelig med et dårlig batteri.
Sitat fra: Morten L på tirsdag 06. april 2021, klokken 11:43
Er ikke det dårlig for en såpass lite kjørt bil?
Jeg veit ikke hva slags sammenheng det er mellom kjørelengde og tilstanden på batteriet. Hvis du lar bilen stå fullada i solsteiken, så blir batteriet dårlig.

9 barer er nok ganske forventa blandt de eldste Leafene som er 8-9 år gamle. Fram til 2013 tålte ikke batteriene så høye tempeaturer, men jeg har inntrykk av at pionerene av Leafeiere tok godt bare på batteriene sine, då det gikk bra.

9 barer kan nok være normalt blandt 30kwt-batteriene også. Her kom det en programvareoppdatering for noen år sida, som har gjort at mange har fått bilake tapte barer og tapt SOH. Jeg har mistanke om at 30kwt's bilene er solgt til en ny kundegruppe, som ikke tar vare på bilene sine, og dette batteriet er nok ekstra følsomt for hvordan man behandler det. Jeg har hørt om biler her i landet som enda ikke har fått softwareoppdateringen som kom for flere år sida.

En 9-barers 30kw't Leaf kan være gull vært om den har nødvendig sw-oppgradering, for da kan man snart vinne i batterilotteriet, dersom den er innenfor kapasitetsgaranti.


Thomas Parsli

Sitat fra: westereng på tirsdag 06. april 2021, klokken 17:07
styr unna, jeg kjøpte nettopp en som har gått 73000, 12 streker igjen. 2015 modell. Så du kan få myye bedre enn den der. Jeg ga 65k for min

Over 15.000,- mindre enn billigste på finn.no - hvorfor gikk den så billig?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 06. april 2021, klokken 22:02
En 9-barers 30kw't Leaf kan være gull vært om den har nødvendig sw-oppgradering, for da kan man snart vinne i batterilotteriet, dersom den er innenfor kapasitetsgaranti.

Det er bra du kaller det et lotteri, tror du bør legge til "for de med spesielle lyster".
Frem til nå har ikke Nissan Nordic eller BNH fremstått som spesielt service-minded...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Morten L på tirsdag 06. april 2021, klokken 11:43
Hei
Ser på en brukt Leaf som kun har gått 30000, men ser ut som den kun har 9 av 12 streker på batteri. Er ikke det dårlig for en såpass lite kjørt bil?

Det er et spesielt stort tap, men ikke unormalt på 2012-modellen.

En spesielt varm sommer kombinert med hurtiglading tok nok knekken på en del biler i Norge. Vi mistet 3. strek på vår 2012-modell rundt 110.000km. Naboen hadde samme årsmodell, hurtigladet nesten aldri men mistet alikevell 3. strek rundt 120.000km.

Batteritapet etter 2. til 3. strek er lite, så hvis rekkevidden holder til ditt bruk kan det være et godt kjøp.

Personlig ville jeg nok heller kjøpt et annet merke :(

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

westereng

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 06. april 2021, klokken 22:13
Sitat fra: westereng på tirsdag 06. april 2021, klokken 17:07
styr unna, jeg kjøpte nettopp en som har gått 73000, 12 streker igjen. 2015 modell. Så du kan få myye bedre enn den der. Jeg ga 65k for min


Over 15.000,- mindre enn billigste på finn.no - hvorfor gikk den så billig?

Thomas

Akkurat da jeg kjøpte den var det flere til omtrent samme pris, rundt 75k, men pga. en liten bulk så fikk jeg pruta den ned litt... :P
2015 Nissan Leaf (73100 km, 12 streker)

Ronnieu

En brukt Nissan Leaf tekna 2015 mod i god stand og 12 streker med 70-90000 på telleren går nå å få for mellom 70-80000kr
Det må jo bare være noe av det beste bruktbil kjøpet som kan gjøres i dag?
Ser flere som er skeptisk til eldre elbiler, og sier di vil selge før garantien går ut, i 2015 kostet tekna 270000kr, det vil si nermere 200000 i tap på fem år, kjøper man samme bilen brukt i dag for 70k så bør det være fult mulig å ha den i fem år med litt stell og pass, så hvis man da kaster den etter 5 år, er tapet på 70000. selv om en skulle ha utlegg på 10 k i året vil det fortsatt være betydelig billigere en å kjøpe ny for å ha i 4 år.
Er det bare meg som er mere skeptisk til ny en brukt elbil?
2021 Byd Tang
2015 Nussan Leaf

Wisd0m

Får man den for 70 000 så kan jo bare verdien gå til null. Det er begrenset med risiko. 67 000 tar man hensyn til vrakpanten. Bilen må være vrak etter 16 mnd om man skal tape like mye som forrige  eier, i tillegg har man lav kapitalkostnad. En Skoda Octavia 2015 koster til sammenligning 150 kNOK+. Det er risiko. Nissan Leaf 2015 er jo et kupp.

Edit: Men mange velger ikke bil bare på rasjonalitet. Det er kjekt med rekkevidde og ny bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA