Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Test av elbil

Startet av ENTO, søndag 04. april 2021, klokken 19:48

« forrige - neste »

ENTO

Ser at det dukker opp flere NORSKE motorjournalister som kjører biltester i Norge med tyskregistrerte biler. Et tilfelle på Vestlandet så jeg hvor en VW ID3 ble kjørt av en norsk VW representant og senest nå en test hvor det kjøres Audi etron GT.  Etter det jeg vet så har ikke norske statsborgere lov til å kjøre utenlandsregistrert bil i Norge. Noen som vet om det er unntak for elbiler da det jo som kjent ikke er verken engangsavgift eller moms på elbil ? Blir man stoppet med å kjøre utenlandsregistrert bil i Norge så kan man risikere å måtte betale bot tilsvarende alle avgifter på bilen.

z4rd

#1
Det har ingenting å gjøre med om du er norsk statsborger eller ei, men hvor du har folkeregistrert adresse. Uansett så er det tillatt i visse tilfeller.

Hovedreglene er:

1. Hvis du har fast oppholdssted utenfor Norge eller midlertidig opphold i Norge, kan du innføre og midlertidig bruke utenlandsregistrert bil i Norge uten å betale avgifter.

2. Hvis du har fast oppholdssted i Norge, kan du bare bruke utenlandsregistrert kjøretøy i visse tilfeller.

Se link for detaljer for tilfellene der du må søke om lov: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/utenlandsregistrertbil/?6920=8285

Når det gjelder testing av demobiler, så er det Tolletaten som har ansvaret for å gi tillatelse til slikt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JorgenM

Sitat fra: ENTO på søndag 04. april 2021, klokken 19:48
Etter det jeg vet så har ikke norske statsborgere lov til å kjøre utenlandsregistrert bil i Norge.
Dummeste jeg har hørt :)
Har selv hatt bostedsadresse i UK i mange år og 2 ganger tok vi bilen med fra UK til Trøndelag, selvsagt UK registrert. For et par uker. Men det er vel en grense for HVOR lenge man kan ha den her.

(hadde også UK license og visstnok hadde ikke norsk politi lov til å ta fra meg kortet. Ikke at det var aktuelt uansett. Etter 3 år måtte jeg skaffe meg norsk kort)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Jambo

Sitat fra: JorgenM på søndag 04. april 2021, klokken 23:21
Sitat fra: ENTO på søndag 04. april 2021, klokken 19:48
Etter det jeg vet så har ikke norske statsborgere lov til å kjøre utenlandsregistrert bil i Norge.
Dummeste jeg har hørt :)
Har selv hatt bostedsadresse i UK i mange år og 2 ganger tok vi bilen med fra UK til Trøndelag, selvsagt UK registrert. For et par uker. Men det er vel en grense for HVOR lenge man kan ha den her.

(hadde også UK license og visstnok hadde ikke norsk politi lov til å ta fra meg kortet. Ikke at det var aktuelt uansett. Etter 3 år måtte jeg skaffe meg norsk kort)
Ifølge Skatteetaten kan du gjøre det dersom du er bostedsregistrert i utlandet og kan dokumentere at du ikke skal oppholde deg lenger enn 1 år i Norge. Da behøver du ikke søke engang. Men vanlige nordmenn med norsk bostedsadresse må først søke før de kan kjøre biler med utenlandske registreringsskilt.

Mener jeg leste i VG for svært mange år siden om en student som fikk bilen konfiskert pga. manglende engangsavgift og moms. Hun studerte da i Tyskland og eide en tyskregistrert bil der, men hadde kjørt bilen hjem til Norge ifm. ferie. Regner med hun da ikke hadde husket å bostedsregistrere seg i Tyskland, hvis reglene var like da.

KjellG

Nå kan vel en nordmann sitte bak rettet, forutsatt at eieren er med i bilen? En bekjent hadde svenskregistrert kone, hun var alltid med når han kjørte.

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA