Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Redusert SoC ved parkering.

Startet av espenri, søndag 04. april 2021, klokken 17:32

« forrige - neste »

espenri

I forbindelse med påskeferie har jeg observert batteriet for å få litt kontroll over hvordan jeg kan lade for å bruke den normalt her på hytta. Jeg ble derfor overrasket over at den nå har mistet 7% i løpet av et drøyt døgn, bare ved å stå rolig. Dette kan vel ikke være normalt? Bilen ble tatt av laderen i går da den nådde 95% som jeg hadde satt i WattCat, nå melder WattCat at den er nede på 88%.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Stikkkontakt

Det høres veldig merkelig ut. Jeg parkerer ofte 1-2 uker på Flesland, og den har aldri mistet 1% SOC.
Men dersom bilen har vært kjørt god og varm for så å bli parkert og det gjerne blir 10-15 grader kaldere om natten kan SOC gjerne reduseres med 1-2%. Men aldri 7%. Det høres ikke bra ut.

Steiol

Mistet ca 5% hver dag uten bruk. Nardo bil brukte en uke på å ordne det, men fikk utmerket service og i pace som lånebil. Det har fungert utmerket etter det, men de klarte ikke å forklare meg hva som hadde skjedd. Det ble skiftet pakning i batteripakken da de snakket om luftlekkasje, men pakningen ble skiftet lenge etter at problemet var løst. Saken ble diskutert tidligere på dette forumet for et års tid siden.

Frank_M

Hadde bilen stående stille i 5 uker i fjor vinter. Tapte 3 % i løpet av den tiden...
--
2018 Jaguar I-pace HSE

turfsurf

Sitat fra: espenri på søndag 04. april 2021, klokken 17:32
Jeg ble derfor overrasket over at den nå har mistet 7% i løpet av et drøyt døgn, bare ved å stå rolig. Dette kan vel ikke være normalt?
Har aldri opplevd lignende på vår. Det kan som Stikkkontakt skriver være at det går ned med 1-2% grunnet at batteriet blir kaldt, men ikke så mye som 7%. Har kjørt opp på hytta, ladet og koblet fra i -25 uten å se SOC synke mere enn 1% på flere døgn.

Eneste kan være om bilen har blitt forvarmet flere ganger, men det regner jeg med du har kontroll på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Lett å glemme en presatt forvarming ja....taler for egen del.

Nå har min stått i 5 dager og falt 1%...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

espenri

Ingen forvarming. Nå fikk jeg også stopp på vei hjem fra hytta i går, med alle feilmeldinger bilen hadde å by på, bl.a. feil på hybridbatteri og feil på girkasse. Viking henta bilen kl 12 i natt, og etter det har SoC sunket fra 30-26% på 16 timer.

Noe av det merkelige med dette var at jeg ikke merket noe til dette de første to ukene jeg hadde bilen og den sto parkert her i Oslo.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

turfsurf

Jaja, da slipper du i det minste å lure på om noe er galt
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: espenri på mandag 05. april 2021, klokken 16:42
Ingen forvarming. Nå fikk jeg også stopp på vei hjem fra hytta i går, med alle feilmeldinger bilen hadde å by på, bl.a. feil på hybridbatteri og feil på girkasse. Viking henta bilen kl 12 i natt, og etter det har SoC sunket fra 30-26% på 16 timer.

Noe av det merkelige med dette var at jeg ikke merket noe til dette de første to ukene jeg hadde bilen og den sto parkert her i Oslo.

Kan gjerne være en 12v feil. Noen få har hatt problemer. Tror det løste seg ved å bytte ett eller begge 12v batteriene.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 05. april 2021, klokken 17:31
Sitat fra: espenri på mandag 05. april 2021, klokken 16:42
Ingen forvarming. Nå fikk jeg også stopp på vei hjem fra hytta i går, med alle feilmeldinger bilen hadde å by på, bl.a. feil på hybridbatteri og feil på girkasse. Viking henta bilen kl 12 i natt, og etter det har SoC sunket fra 30-26% på 16 timer.

Noe av det merkelige med dette var at jeg ikke merket noe til dette de første to ukene jeg hadde bilen og den sto parkert her i Oslo.

Kan gjerne være en 12v feil. Noen få har hatt problemer. Tror det løste seg ved å bytte ett eller begge 12v batteriene.

Ganske sannsynlig ja, når spenningen synker under et visst nivå så starter DC-DC og prøver å lade batteriene fra høyspenningsbatteriet, da synker SOC.

lade
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

espenri

Får håpe på 12v feil da, regner med det er raskere å fikse enn andre alternativer. Meeeen, bilen oppførte seg utrolig dårlig med en slik feil. Nærmest 0 bremsekraft, stygge lyder da jeg trykket inn bremsen (selv når den sto i ro), bilen hoppet fremover da jeg skrudde på elektrisk parkbrems (n+p) osv.

Får også håpe forhandler har en fiks for problemet, og ikke bare symptomet. Gidder ikke bli fast kunde av Viking
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Maxwell_400

Sitat fra: espenri på mandag 05. april 2021, klokken 20:17
Får håpe på 12v feil da, regner med det er raskere å fikse enn andre alternativer. Meeeen, bilen oppførte seg utrolig dårlig med en slik feil. Nærmest 0 bremsekraft, stygge lyder da jeg trykket inn bremsen (selv når den sto i ro), bilen hoppet fremover da jeg skrudde på elektrisk parkbrems (n+p) osv.

Får også håpe forhandler har en fiks for problemet, og ikke bare symptomet. Gidder ikke bli fast kunde av Viking
Det er vel den mest vanlige feilen, egentlig ganske utrolig hvor mange biler som får denne, her har noe sviktet i testingen. På MY21 så er det kun ett batteri så en får tro at de har lagt litt innsats i å få rettet det opp.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

espenri

Enden på visa var todelt.

1. Bytte av ledningsnett, forventet vel egentlig dette, siden symptomene ved stopp tydet på denne feilen, og bilen er innenfor VIN-range som har denne svakheten.

2. Utbedring av noe kabling på 12v-nettet som formodentlig var skyld i å tappe batteriet.

Alt utbedret på 7 arbeidsdager, det synes jeg er innenfor.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Ingeniøren

#13
Sitat fra: espenri på fredag 16. april 2021, klokken 11:20
Enden på visa var todelt.

1. Bytte av ledningsnett, forventet vel egentlig dette, siden symptomene ved stopp tydet på denne feilen, og bilen er innenfor VIN-range som har denne svakheten.

2. Utbedring av noe kabling på 12v-nettet som formodentlig var skyld i å tappe batteriet.

Alt utbedret på 7 arbeidsdager, det synes jeg er innenfor.

Interessant ! Hadde ikke helt sett for meg denne løsningen... Har bilen kortsluttet og dels brent opp kabling, eller er det produksjonsfeil ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Har den fremdeles to batterier? eller har den fått MY21 løsning ?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA