Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kostnadsoverslag bensinbil vs elbil

Startet av Oleandei, søndag 04. april 2021, klokken 09:59

« forrige - neste »

Oleandei

Hei!

Jeg har en eldre bensinbil, vurderer å bytte til elbil og har i den forbindelse regnet litt på kostnadene rundt dette. Økonomien er ikke den eneste motivasjonen, men allikevel interessant å finregne litt på dette. Fakta er at jeg i dag har en eldre Lancer, 2005 modell som nettopp gikk gjennom EU kontroll uten anmerkninger. Dette er en bil jeg har passet svært godt på (elsker å ta godt vare på det jeg eier :)) og nå har 275.000 km på hjula. Jeg kan nok kjøre denne et par år til uten å påløpe så mye ekstra kostnader, men mens jeg satt å ventet på EU kontrollen skulle bli ferdig regnet jeg på hva differansen kom til å bli dersom jeg for eksempel kjøpe en ny Hyundai Kona kontra å eie min gamle bensinbil. Jeg prøver meg på å sette opp et grovt estimat under, så hadde det vært gledelig med innspill fra dere om jeg er inne på rett spor eller om eventuelt beregningene mine er på bærtur. Jeg bor i Oslo, og kostnaden som nå går med til bompenger er derfor betydelig i dag. Jeg har beregnet verditapene under etter hva jeg tenker er realistisk for meg, eie bilene i fem år, og kjøre 30.000 km i året.


Mitsubishi Lancer 2005 mod
Bensin: 30.000, i året
Bompenger: 17.000 i året
Verditap: 8.000 i året
Service/vedlikehold/reparasjoner: 12.000 i året
Dekk: 2.500 i året
Parkering: 1.600 i året
Årsavgift: 3.000 pr år
Forsikring: 4.000 i året

Totalt: Cirka 75.000 - 80.000 kroner i året.

Hyundai Kona
Strøm: 5.000 i året
Bompenger: 7.000 i året
Verditap: 35.000 i året (gjennomsnitt over fem år)
Årsavgift: 500 i året
Service/vedlikehold/reparasjoner: 8.000 i året
Dekk: 4.000 i året
Parkering: 6.000 i året (dyrere parkering i borettslaget når man har elbil m/lader)
Rente (2,0%): 6.500 i året (gjennomsnitt over fem år)
Forsikring: 12.000 i året

Totalt: Cirka 80.000-85.000 i året.

De største usikkerhetsmomentene i regnestykket er for Konaen, da spesielt forsikring, rente (har ikke sjekket hva jeg kan få i rente på billån), og verditap. Angående verditapet, er det rimelig å anta at man kan få igjen cirka halve bilens verdi etter fem år og 150.000 km kjørelengde?

Dette grove kostnadsoverslaget er for meg egentlig en øyeåpner, hvis det stemmer.  Det viser seg i så fall at det ikke er stort for meg å spare på å kjøre den bilen jeg har "helt ut", slik som det påstås å være det beste for miljøet og klimaavtrykk. Og dersom man kan kjøpe en flunkende ny bil og kun ende opp med å betale 5.000-10.000 kr mer i året er det selvfølgelig fristende.

Tenker dere at dette grove prisoverslaget er realistisk?

På forhånd takk!

RJK

Bor selv i Oslo, gjort tilsvarende regnestykke som deg. Hadde en gammel Opel Vectra C stasjonsvogn.

Endte opp med en Kona delvis fordi jeg hadde lyst på den, og fordi jeg hadde sett at jeg kunne få splitter ny bil til ca samme kostnaden, før jeg så på reparasjoner som ganske sikkert ville komme på Opelen.

Allerede lå det klart at jeg måtte skifte bremser rund baut, og fjører bake ihvertfall. Det var ihvertfall 10-15 K på verksted, men klart, kan man skifte selv, så ville vel det kostet rundt 4-5 000.- istedet.

Det var en Kona med full pakke inkludert soltak og Mchelin vinterdekk på originalfelg, som da kom på ca. 372 K.

Av service og reparasjoner, så har jeg hittil bare brukt ca 4 000,- som er 1x service og 3x dekkomlegging. Skal inn til service igjen nå snart, og nytt dekkomlegging. Forventer at det blir 1 000-1 500 dyrere pga bremseservice som jeg ikke hadde i fjor. Og før høsten kommer, så blir det vel oppfrisking av mercasol-behandlingen.

Nå er vel bilen billigere enn jeg ga for min etter siste prisjustering, men til gjengjeld betales det nå bompenger og årsavgift, som ikke har vært i starten.

Av negative ting, så er det at min ikke kunne leveres med krok eller appløsning da den kom, og for min del har den noe lite plass til bilferien. Måtte derfor investere i en takboks.

Om ikke plassmangelen skremmer, så er det bare å bestille. Appløsningen er på plass, og krok er et godt alternativ da du enten kan sette på en bagasjeboks her, eller sykkelstativ. Det gjør løsningen på plassmangel mer fleksibelt.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Har du 17 000 kr i bompenger kan du spare inn hele kjøpesummen på en #bomfrie Think varebil eller en Buddy på 2 år. Begge er såpass små at de kan få plass på samme plass som Lanceren.

Lanceren beholder du til langturene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Oleandei

Takk for svar. Jeg tror det bare blir en bil elektrolux, men tanken er ikke dum! :)
RJK: Interessant at du hadde samme regnestykke, og du valgte å gå for Kona.
Hva er forventet verditap? Er det slik at man kan regne cirka halv verdi for elbiler etter fem år og 150.000 km? Eller er dert for mye å ta i?

Kan jeg også spørre hva dere som Kona eiere betaler i forsikring i året? Og når du sier at du har brukt 4.000 på service og dekkomlegginger, hva koster en service for Kona? Jeg har forstått at intervallet for Kona er ganske ofte, og at det må gjøres for å beholde garantien.

Det frister faktisk å beholde Lanceren i to år til, nå som den nettopp er EU godkjent og så vurdere BMW I4. Det er så klart en helt annen bil, men jeg synes den var så lekker!  :)

RJK

Jeg har i utgangspunktet tenkt å ha bilen i minst ti år, og regnet hele kjøpet inkludert finanskostnader som tap/verdifall minus vrakpant.

Altså kan man for lettvinthets skyld si 37 K i året, men har av praktisk årsaker ikke lagt inn verditap som en egen post, siden bilkjøp er et tapsprosjekt stort sett uansett.

Altså er det kun bruksutgifter gammel bil vs bruksutgifter og bilkjøpskostnader fordelt over disse 10 årene, som jeg har regnet på. Dersom jeg må bytte bruktbil i perioden, så ville det altså kommet som ekstrakostnader.

Siden jeg fordeler det over 10 år, så blir det ikke helt rett, for den taper seg mer på de 3 første enn resterende tre-årsperioder. Men å regne 50 % på første 3 år er vel noenlunde riktig, historisk sett.

Men virker ikke som Kona ennå taper seg fullt så mye i praksis, siden den fremdeles er småbilen med utvilsomt lengst rekkevidde i praksis. Og i pris per kWh i praksis, så er den vel ikke veldig dyrere enn Renault Zoe men uten dens skavanker.

Litt jojo-prising på ny bil gjør dog den øvelsen litt risky, da man har tjent en periode på at bilen er blitt dyrere, mens nå er den vel blitt billigere enn da jeg kjøpte.

Jeg betaler ca 400,- per måned i forsikring, så 4 800 i året, full kasko, full bonusopptjening. Forsikring via samarbeidspartneren til Hyundai. Da de sa prisen, hoppet jeg til uten å nøle, for Opelen var dyrere, uten kasko.

Service 1. år er 2 500 inkludert filterbytte. Ble tilbudt bremseservice i tillegg for ca 1 500,- men siden jeg kjører litt aktivt, så hoppet jeg over det sist gang. Men skal straks inn på service igjen, og da tror jeg nok jeg tar med det. Sånn for sikkerhets skyld.

Må dog sies at Opelen jeg hadde, var "sliten", og så ilkke pen ut. Den var kjøpt med ny EU-godkjenning (gud vite hvordan den kom gjennom), men det hadde nok blitt like billig å bytte til ny bruktbil med fersk EU-godkjenning, om ikke billigere, enn å reparere på.

Men jeg ville ha noe sprekere, mer kollisjonssikkert og noe som jeg vet vil holde i lang tid. Og der jeg ikke ble flådd på bompenger. Reglene var uansett bedre i forhold til parkering, da jeg kunne stå gratis i alle soner, uten tidsbegrensning, mens nå er det blitt strammet inn.

Og som tillegg, jeg ville heller kjøre noe som ikke spyr ut skadelig eksos. Ikke noen hovedgrunn, men likevel en vektig årsak for min del.

Må og si at jeg regner ut fra 16 K km i året, og ikke 45 K km. Men sånn kjøring ville jeg spart enda mer på drivstoff og bompenger.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

edyrli

Beregningen ser ganske sannsynlig ut.
Jeg gjorde noe liknende i fjor. Bytttet da ut en 20 år gammel Polo med SEAT Mii, på Frii avtale.
Så da at jeg kunne kjøre ny bil til omtrent samme pris som den gamle. Seaten koster ca 24.000 i året alt inkludert utenom strøm. I tillegg regner jeg med at det kommer noe påkost ved tilbakelevering.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Ronnieu

Jeg vil si at bilen som du har nå, bør regnes for å ha null verdi, altså ingen verdi tap.
Verditap på ny bil er det største usikkerhets moment. Tar du nissan leaf tekna 2015, så var prisen ny 270.000
etter fem år 70-90.000 altså en god del mer en 50% på fem år.
Med tanke på utviklingen som kommer neste årene på elbilfronten, både med typen batteri og kjørelengde samt økende mengde på bruktbil markedet, vil det være naivt å tro at ikke prisene vil stupe på dagens elbiler.
2021 Byd Tang
2015 Nussan Leaf

HPF

#7
Rart det greiene der, har man lyst på ny bil får man det alltid til å lønne seg bare man regner lenge nok på det.

Jeg kjenner en som bor i Strømstad (Sverige) og jobber 3 dager i uken i Norge. For 7-8 år siden satte han opp et regnestykke som viste at det ville lønne seg å gå til innkjøp av ny Harley Davidson til nesten kr.300.000,- og bruke den til pendling.

Bruker du 30.000 på drivstoff i året på Lanceren så kjører du vel rundt 30-35.000 km i året? Etter fem år har Konaen kjørt 150-200.000 km og både bil og batteripakke er da utenfor garantiperioden. Legg til den rivende teknologiske utviklingen i elbilmarkedet så tviler jeg på at du får igjen halvparten.

RJK

Sitat fra: HPF på onsdag 05. mai 2021, klokken 05:08
Rart det greiene der, har man lyst på ny bil får man det alltid til å lønne seg bare man regner lenge nok på det.

Jeg kjenner en som bor i Strømstad (Sverige) og jobber 3 dager i uken i Norge. For 7-8 år siden satte han opp et regnestykke som viste at det ville lønne seg å gå til innkjøp av ny Harley Davidson til nesten kr.300.000,- og bruke den til pendling.

Bruker du 30.000 på drivstoff i året på Lanceren så kjører du vel rundt 30-35.000 km i året? Etter fem år har Konaen kjørt 150-200.000 km og både bil og batteripakke er da utenfor garantiperioden. Legg til den rivende teknologiske utviklingen i elbilmarkedet så tviler jeg på at du får igjen halvparten.

Vil tippe at en 2005-modell etterhvert vil begynne å koste endel i reparasjoner og rustreparasjoner, med mindre man tilnærmet er bilmekaniker med "verksted" i garasjen, og kan ta alt slikt selv. Men da bær man og regne inn på kostnader av verktøy.

Men klart, følger man opp med tectylering/antirustbehandling, er veldig nøye på oljeskift inkludert gearoljeflushing og clutcholje-utskiftning, ventiljustering og alt det andre som følger med, så kanskje klarer man å ha den i noen år før rusten eventuelt tar livet av bilen.

Det hjelper på om man bor i et område der de ikke salter ihjel veier og biler.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

#9
Sitat fra: HPF på onsdag 05. mai 2021, klokken 05:08
Rart det greiene der, har man lyst på ny bil får man det alltid til å lønne seg bare man regner lenge nok på det.

Jeg kjenner en som bor i Strømstad (Sverige) og jobber 3 dager i uken i Norge. For 7-8 år siden satte han opp et regnestykke som viste at det ville lønne seg å gå til innkjøp av ny Harley Davidson til nesten kr.300.000,- og bruke den til pendling.

Bruker du 30.000 på drivstoff i året på Lanceren så kjører du vel rundt 30-35.000 km i året? Etter fem år har Konaen kjørt 150-200.000 km og både bil og batteripakke er da utenfor garantiperioden. Legg til den rivende teknologiske utviklingen i elbilmarkedet så tviler jeg på at du får igjen halvparten.

He he. Har selv regnet ut at Monotraceren min betaler seg selv ned på 82 år i forhold til å bruke Tesla S til pendling mellom Stavanger og Bergen. Det forutsetter imidlertid at strekningen blir fergefri og at MC beholder fritaket fra bompenger. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

Electrolux  :+1:  he he ja det hørtes ut som en like god investering som Dogecoin ;D :D

Kopi:
"He he. Har selv regnet ut at Monotraceren min betaler seg selv ned på 82 år i forhold til å bruke Tesla S til pendling mellom Stavanger og Bergen"

Håkon77

Da er vel regnestykket ditt enda mer aktuelt, med dagens strømpriser og stadig mas om mer betaling i bomring. Min Kona er 3 år og jeg sitter nå og vurderer diesel igjen. Kan ikke se at det lenger er noe fornuftig å bytte inn i ny elbil mot å kjøpe en brukt polo TDI og bruke den opp på 5år. Ifølge en selger hadde jeg vist spart flere hundre tusen på min pendling (30000km og gjennom Oslo) , men hans kalkulator får helt andre tall en min
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA