Jeg har i utgangspunktet tenkt å ha bilen i minst ti år, og regnet hele kjøpet inkludert finanskostnader som tap/verdifall minus vrakpant.
Altså kan man for lettvinthets skyld si 37 K i året, men har av praktisk årsaker ikke lagt inn verditap som en egen post, siden bilkjøp er et tapsprosjekt stort sett uansett.
Altså er det kun bruksutgifter gammel bil vs bruksutgifter og bilkjøpskostnader fordelt over disse 10 årene, som jeg har regnet på. Dersom jeg må bytte bruktbil i perioden, så ville det altså kommet som ekstrakostnader.
Siden jeg fordeler det over 10 år, så blir det ikke helt rett, for den taper seg mer på de 3 første enn resterende tre-årsperioder. Men å regne 50 % på første 3 år er vel noenlunde riktig, historisk sett.
Men virker ikke som Kona ennå taper seg fullt så mye i praksis, siden den fremdeles er småbilen med utvilsomt lengst rekkevidde i praksis. Og i pris per kWh i praksis, så er den vel ikke veldig dyrere enn Renault Zoe men uten dens skavanker.
Litt jojo-prising på ny bil gjør dog den øvelsen litt risky, da man har tjent en periode på at bilen er blitt dyrere, mens nå er den vel blitt billigere enn da jeg kjøpte.
Jeg betaler ca 400,- per måned i forsikring, så 4 800 i året, full kasko, full bonusopptjening. Forsikring via samarbeidspartneren til Hyundai. Da de sa prisen, hoppet jeg til uten å nøle, for Opelen var dyrere, uten kasko.
Service 1. år er 2 500 inkludert filterbytte. Ble tilbudt bremseservice i tillegg for ca 1 500,- men siden jeg kjører litt aktivt, så hoppet jeg over det sist gang. Men skal straks inn på service igjen, og da tror jeg nok jeg tar med det. Sånn for sikkerhets skyld.
Må dog sies at Opelen jeg hadde, var "sliten", og så ilkke pen ut. Den var kjøpt med ny EU-godkjenning (gud vite hvordan den kom gjennom), men det hadde nok blitt like billig å bytte til ny bruktbil med fersk EU-godkjenning, om ikke billigere, enn å reparere på.
Men jeg ville ha noe sprekere, mer kollisjonssikkert og noe som jeg vet vil holde i lang tid. Og der jeg ikke ble flådd på bompenger. Reglene var uansett bedre i forhold til parkering, da jeg kunne stå gratis i alle soner, uten tidsbegrensning, mens nå er det blitt strammet inn.
Og som tillegg, jeg ville heller kjøre noe som ikke spyr ut skadelig eksos. Ikke noen hovedgrunn, men likevel en vektig årsak for min del.
Må og si at jeg regner ut fra 16 K km i året, og ikke 45 K km. Men sånn kjøring ville jeg spart enda mer på drivstoff og bompenger.