Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hva er best praksis for lading av LiFePo-batterier?  (Lest 416 ganger)

DeepFu

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 443
    • Vis profil
Hva er best praksis for lading av LiFePo-batterier?
« på: Lørdag 03. April 2021, klokken 17:52 »
Har 2 100Ah-batterier på hytta. Disse har varmefolie for lading i kulde, og BMS med Bluetooth, slik at det er lett følge med på status. For tiden lader jeg de bare fra aggregat med en Victron Centaur 100A lader. Ifølge BMS'en leder den med 50A pr batteri opp til tilnærmet 100%. Under lading stiger da temperaturen i batteriene med 2-3 grader over romtemperatur. Har kjøpt et 300w solcellepanel som jeg tenkte å koble opp når det blir litt varmere i været. Har en mobil ruter og en Netatmo stående på hele tiden. Så hva er best? "Hurtiglade" med aggregat når batteriene er nede på 20-30%, eller saktelade konstant med solceller?
TMY LR Reservert
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

RoadRunner

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 691
    • Vis profil
Sv: Hva er best praksis for lading av LiFePo-batterier?
« Svar #1 på: Tirsdag 20. Juli 2021, klokken 11:16 »
Du kan jo lese litt om det her:
https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-lithium-based-batteries

"Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, the depth of discharge (DoD) determines the cycle count of the battery. The smaller the discharge (low DoD), the longer the battery will last. If at all possible, avoid full discharges and charge the battery more often between uses. Partial discharge on Li-ion is fine. There is no memory and the battery does not need periodic full discharge cycles to prolong life."

Generelt er det en oppfatning av at det beste for å unngå batteri-slitasje er å holde seg i området 20 - 80% på Litium-batteri. Å lade opp til 100% sliter mer på batteriet, og bør unngås. Mange Li-batteri tåler ikke lading under frysepunktet, så det er viktig at varmefolien virker.
Om du saktelader med solseller eller "hurtiglader" med aggregatet ditt tror jeg ikke utgjør så mye forskjell med tanke på levetid i ditt oppsett.
Men det utgjør stor forskjell om du lader opp til 100% og lar de stå fulladet (uten å bruke de rett etterpå). Så med solceller og lading uten at dere skal bruke strømmen kort tid etterpå, ville jeg har forsøkt å finne ut om det er mulig å stoppe på 80 eller 90% - det er det beste for batteriet med tanke på levetid.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2021
MetroBuddy 2011 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

DeepFu

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 443
    • Vis profil
Sv: Hva er best praksis for lading av LiFePo-batterier?
« Svar #2 på: Onsdag 21. Juli 2021, klokken 14:55 »
Det er nok det som er utfordringen. Jeg vet ikke hvordan jeg evt skal få kuttet ladingen tilsvarende 80-90% av fullt batteri. Har hatt oppe panelet en stund nå, og ser jo at batteriene er på 100% hele tiden, mobilruter, webkamera og Netatmo bruker jo minimalt med strøm. Her i nord er det litt sånn enten-eller. Enten har vi lys og lading nærmest døgnet rundt, eller så har vi ikke lys i det hele tatt.
TMY LR Reservert
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø