Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Endelig" kjøpt meg TMX LR 100D

Startet av Jarv!s, fredag 02. april 2021, klokken 17:37

« forrige - neste »

Jarv!s

Hei!
Som tittelen sier, "endelig" har jeg fått kjøpt meg en tesla model x.

Etter å ha fulgt og selv hvert aktiv på forumet en stund, så lurer jeg på "must have" ting til tesla model X?

Skal ha 3 barneseter i denne, så det i seg selv er jo litt å tenke på i forhold til gris. Men er det andre ting som er et must å ha? Takker på forhånd, og ja jeg vet at det er en del ting om slikt i forumet. Men mye er gammelt og eller ikke finnes lenger.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

OhmPaPa

Gratulerer!

Super bil!  8)


På vinterstid er skikkelige vanntette gulvmatter en must! Selv kjøpte jeg de som Tesla selger. Har fungert supert for oss.

1000kwh

Gratulerer! C er fortsatt en fantastisk bil og familiefrakter 👌

z4rd

Enig ang. gulvmatter. Jeg hadde gummimatter til frunk, trunk og inne i bilen. Veldig greit ifm frakt av diverse ting som kan søle... Ellers fortjener bilen en skikkelig runde med coating utført av profesjonelle. Personlig liker jeg å holde bilene mine tilnærmet originale. Du kan fikse bagasjenett f.eks? Tesla Shop har litt produkter inne om dagen.

Og grattis med herlig bil! Savner fortsatt min gamle X75D.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Stig-Arne

Sitat fra: OhmPaPa på fredag 02. april 2021, klokken 18:53
Gratulerer!

Super bil!  8)


På vinterstid er skikkelige vanntette gulvmatter en must! Selv kjøpte jeg de som Tesla selger. Har fungert supert for oss.
Ikke nødvendigvis noe bedre.

Har matter fra Tesla. Disse er riktignok av plast. Sliter mye med kondens under mattene som igjen fører til lukt i bilen.

Så inneværende vinter har jeg kjørt med stoff matter fremme, og fukt har vært historie fremme. Samt at jeg i alle år har kjørt med stoff matte bak på rad 2 og 3 uten noen som helst problem.

Har også en liten pose med futksluker liggende under førerstolen. Denne er tørr til enhver tid.

Men hovedproblemet mitt har nok vært de elendige mattene som Tesla solgte i 2018. De er av plast, harde å få ut da de ikke lar seg brette.
Så noen bedre matter enn som så er nok å foretrekke. Og jeg hadde nok brukt de da de er enklere å rengjøre enn stoffmatter.

Så føler ikke at det er et must med gummimatter i bilen lengre. Men i sølete områder er det å foretrekke.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Jarv!s

Takker for svar!

Gummi matter blir det nok uansett, med tanke på både sand osv, drikke i bilen osv.

Jeg ser tesla selger QI lader for mobil, noen som har testet den og kan anbefale denne? Evt alternativer?
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Stig-Arne

Sitat fra: Jarv!s på lørdag 03. april 2021, klokken 06:54
Takker for svar!

Gummi matter blir det nok uansett, med tanke på både sand osv, drikke i bilen osv.

Jeg ser tesla selger QI lader for mobil, noen som har testet den og kan anbefale denne? Evt alternativer?
Har 2 unger selv på 8 og 6. Tekstil fungerer godt.

Men ser poenget. Bare ikke kjøp Tesla sine plast matter Teslabjørn på YouTube har flere interessante videoer med test av matter.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


s.sjoelli

Jeg har TMX 2017, 6 seter. Har de originale stoffmattene og de fungerer bra hos meg og enkle å holde rene. Har brukt de vinter og sommer nå med to barn.
Hvis du har bilstol; kjøp også setebeskyttelse. I hvert fall om du har bakovervendt barnestol. Jeg har disse og de fungerer bra:
https://a.aliexpress.com/_mtRhi5N

Har også QI lader til mobil. Funker bra:
https://a.aliexpress.com/_mMTuo6X
Bare husk at du må hente ut strøm til QI laderen fra sigarettenneruttaker - usb uttaket gir ikke nok strøm.
https://a.aliexpress.com/_mKWEoWP

Løfteputer til jekk:
https://a.aliexpress.com/_mKkGUB1

Krok til kleshenger osv bak forsetene:
https://a.aliexpress.com/_mLQqQFh

Feste til taue-krok som jeg har i frunken
https://a.aliexpress.com/_m0XHRcX

Gummilister til frunk og dører for å redusere støy (ikke installert dette ennå)
https://a.aliexpress.com/_mMO7VOb

Ellers har begood.no mye av de samme produktene over og matter som visstnok skal være bra (Maxpider). Det er vel de TeslaBjørn gikk god for.

Og for å skjule bombrikke (lagt den i rommet over speedometeret - er plastdeksel du kan åpne opp og får plass til bombrikken - var gjort på 5 min - finnes mange videoer på youtube og linker her inne på forumet (i DIY trådene)
https://a.aliexpress.com/_mrYe2zH


kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Gummimatter er VELDIG oppskrytt i mine øyne. Har hatt Model X i fire vintere nå, og har 7-seter og barn 5-10-13, og vi BRUKER bilen, den tauer alt mulig bak, bygningsmaterialer, søppel, betong, kjøretøyer, hester, ski, i snø, is, gjørme, daglig på grusvei. Har IKKE gummimatter, og stoffmattene er fine etter en støvsuging. Gummimatter er ikke pent, ikke gode å gå på/trå på, grus/sand på de gjør at skoene sklir mer/merkes bedre, de hindrer teppet under i å tørke opp, og de er ikke varme. Har gummi med kant i frunk og nedre brønnen i trunk, men ikke i kupéen.

Løfterputer til jekk er kun bra for de som tjener penger på de. Det er allerede løftepunkt påmontert bilen, bare ikke sett jekken så langt inn at den løfter i batterikassa, men det får være grenser...

Skifter man hjul selv kan det være greit å ha en plastavtrekker for mutterkoppene på hjulmutterne, men også det går fint med litt kreativitet.

Jarv!s

Takker for gode svar! Mye å vurdere, ser jo nå at jeg faktisk dropper gummimatter i første runde og tester en sesong med stoffmatter! :)

Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Rævedilter

Sitat fra: geear på mandag 05. april 2021, klokken 15:52
Gummimatter er VELDIG oppskrytt i mine øyne.
Eg har akkurat motsatt erfaring; kunne ikkje vore uten gummimatter i kupe og bak.
Å kunne ta gummimattene ut og riste dei for grus, kork (som dei i dag bruker på nye fotballbaner), gummigranulat og anna drit som kjem inn i kupen er gull verdt. Eg støvsuger bilen kun 2 ganger pr år, resten av gangene blir gummimattene ristet , skylt eller vaska.
Eg har Gytisautek sine.

Sitat fra: geear på mandag 05. april 2021, klokken 15:52Gummimatter er ikke pent.
Nå er eg ekstremt lite opptatt av korleis gummimatter ser ut, så for meg er det iallefall ein nobrainer.
Hadde forrige bil uten gummimatter eit halvt år, og det er (for meg iallefall) fleire ganger så mykje arbeid å halde den rein innvendig på gulvet uten matter.

geear

Hvorfor kan du ikke riste stoffmattene i stedet, hvis akkurat det er viktig å kunne gjøre?

Riste/vaskeregimet ditt er mye mer enn hva vi gjør med stoffmattene. Med gummimatter skal det ikke mye sand/grus til før jeg plages, men det går lang tid før det er behov for å gjøre noe med tekstilmattene (støvsuges nok maks to ganger årlig). Når de er tørre kan de ristes eller støvsuges, mens gummimatter erfaringsmessig må ut og vaskes for å bli rene.

jkirkebo

Sitat fra: Rævedilter på mandag 05. april 2021, klokken 21:53
Hadde forrige bil uten gummimatter eit halvt år, og det er (for meg iallefall) fleire ganger så mykje arbeid å halde den rein innvendig på gulvet uten matter.

Enig. Jeg irriterer meg grønn over at det ikke er å oppdrive gummimatte som passer nedi brønnen bak på Model X (om noen kjenner til en så gi beskjed!). Det blir så utrolig mye dritt der som fester seg i teppet. Istedenfor å ta ut matta og dunke litt på den må jeg frem med støvsuger og bruke en god stund med den for å få alt rent og pent.

Oljelekkasje fra motorsaga? Null problem med gummimatter med kanter. Med stoffmatter er det et sant helvete.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Redgarden

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. april 2021, klokken 06:04
Sitat fra: Rævedilter på mandag 05. april 2021, klokken 21:53
Hadde forrige bil uten gummimatter eit halvt år, og det er (for meg iallefall) fleire ganger så mykje arbeid å halde den rein innvendig på gulvet uten matter.

Enig. Jeg irriterer meg grønn over at det ikke er å oppdrive gummimatte som passer nedi brønnen bak på Model X (om noen kjenner til en så gi beskjed!). Det blir så utrolig mye dritt der som fester seg i teppet. Istedenfor å ta ut matta og dunke litt på den må jeg frem med støvsuger og bruke en god stund med den for å få alt rent og pent.

Oljelekkasje fra motorsaga? Null problem med gummimatter med kanter. Med stoffmatter er det et sant helvete.

Jeg har kjøpt denne: https://www.taptes.com/products/rear-lower-cargo-liner-for-tesla-model-x?variant=31235721298022

Passer perfekt! Tilkommer selvfølgelig diverse irriterende tillegg, og ser den er utsolgt nå. Men anbefales helt klart når den kommer på lager igjen.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA