Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken type grease til kalipere?

Startet av BMW850, fredag 02. april 2021, klokken 15:51

« forrige - neste »

BMW850

Kjapt spørsmål. Vet at jeg ikke skal bruke kobberpasta. Har en syntetisk bremsepasta her, kan jeg bruke den? Du kan ikke vise dette vedlegget.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Counterpointer

Nå må jeg nesten være «captain obvius» her. Beklager det litt.
Men siden den er bilde av en kaliper på tuben så virker det jo som den er laget for akkurat dette. Så klart ja i mitt hode.

BMW850

#2
Joda, men siden kaliperne er av aluminium skal man ikke bruke metallholdig pasta mtp korrosjon, som kobberpasta osv men helst keramisk. Men det har jeg ikke akkurat her og nå.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

offpist

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

JLie

#4
Jeg har brukt bremsecalipperfettet til Biltema i 3 år med godt resultat. Pinner og klosser er enkle å få ut hver vår, i hvert fall.

Det står spesifikt at det kan brukes på aluminum.

https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/bremsecaliperfett-2000034132?gclid=CjwKCAjwgZuDBhBTEiwAXNofRM_-G0CHtiTn4ZAqwdxcDmUK6SRgNHjHt1eZO7SeaEjxm5lRXF1VYBoCf1IQAvD_BwE
Tesla Model S 90d - 2016

Muffinman

Brukt kaliperfett fra Biltema i mange år her også, fungert 100%. Men mellom skrikplater og klosser ser jeg Tesla har lagt noe gunk. De brukte faktisk kobberpasta frem til 1-2 år siden, og man ser tydelig tæring hvor pastaen har kommet i kontakt med aluminium. Jeg har fjernet kobberpastaen og lagt på noe keramiske greier for lenge siden, og ikke vært av med skrikplatene siden. Men kaliperfett kanter av klosser og pinner altså.

Sånne pastaer har en lei tendens til å bli harde over tid, og det hjelper ikke når man ønsker at ting ikke skal sette seg fast.

BMW850

Sitat fra: offpist på fredag 02. april 2021, klokken 16:56
Jeg bruker denne:
https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/keramisk-pasta-2000037637

Kjøpte denne👍🏻 Bilen min har kun gått 76000km på 7 år. Ihvertfall 80-90% igjen av klosser og skiver. Smurte for første gang nå. Ser Park.brems klossene ligger litt innpå. Bør vel ta disse også. Glemt litt bort og sette på low regen i vinter så jeg ser antydning til rust på skivene bak. Håper jeg redder dem med å ha utført smøring/rengjøring nå. Erfaringsmessig er det for seint, men vi får se. Tesla har ihvertfall aldri utført dette ved mine forhåndsbetalte servicer. Fordi om de bekreftet ved Tesla Kristiansand at de utførte dette ved service. Fullstendig tørt og ikke spor av smøremiddelrester. Men det visste vi vel. Helt klart at dette er viktig forebyggende vedlikehold👍🏻
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Hvis du ikke har vært ute med pinnene på parkbremskaliprene før har du noe i vente.  Kjøp nye før du starter, og ikke slå til doren sprekker før du velger alternativ fremgangsmåte. Her må du ta av kaliprene da pinnene skal ut motsatt vei av de andre.

offpist

#8
Du trenger en SOLID 4MM dor.
Biltema sine har en tendens til å både bøye seg og sprekke hvis det sitter skikkelig.

Alternativt kan man bruke en kort spiss dor for å få låseåinnene til å løsne den første MM.
Og som Muffinman sier, har de ikke vært ute på noen år kan du like godt kjøpe nye låsepinner først som sist.
De blir fort deformert i enden hvis du må slå skikkelig.

Jeg har bestilt 2 stk av disse fra Wurth på bildet under, de virker solid og fine.
Men har ikke testet enda så kan ikke si noe om hvor bra de er.

Byttet til sommerdekk i går, og gjorde bremse service samtidig.
Låsepinnene løsnet lett, men klossene satt godt fast selv om det er under 1 år siden siste gang.
Så ja, det trengs virkelig å gjøre dette en gang i året, og jeg antar våren er bedre enn å ta det på høsten.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Muffinman

Pinnene i parkkalipere ruster faktisk fælt, slik at diameteren øker på midten. Som et minimum må en fjerne rusten slik at pinnen har en sjans å passere gjennom hullet. Noen ganger får en ikke dem løs uansett, og da må de kappes. Lett bøy og vri, rett opp og kakk ut. Hvis det er klosser fra 2013-2014 som står i må du ha nye klar, for de har en lei tendens til å falle frahverandre. Kaliperen kan kjøres inn og ut med strøm fra 9v batteri på de to ytterste pinnene i kontakten.

Ta løs kaliper: 2x 16mm bolter på baksiden pluss selve kontakten. Kan lønne seg å spraye på litt lurium i sammenføyningen noen minutter før man prøver å plugge ut, slik at pakningen henger litt mindre.

BMW850

Takk for tips :+1: 9V batteri på de to ytterste pinnene. Nå mener jeg bestemt at Tesla Kristiansand hadde oppe klossene på parkkaliperne for ett par år siden. Får håpe det er sjans å få dem ut på en grei måte. Hvordan kjører du dem i praksis henholdsvis inn og ut på pinnene egentlig?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Du trenger egentlig bare kjøre stempelet tilbake før du tar ut pinner og klosser., slik at ting går greit nedpå skiva igjen evt med nye tykkere klosser.  Resten ordner seg selv når du monterer og kobler til. Kan hende du må trykke noen få ganger på knappen for bremsen før den ligger inntil som den skal.

BMW850

Selvfølgelig, tenkte litt feil her  ;) Takk :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA