Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med Aktiv Cruise Control

Startet av docadhoc, fredag 02. april 2021, klokken 12:45

« forrige - neste »

Ampera

Sitat fra: Tore Kjernmoen på søndag 11. april 2021, klokken 23:26
At innstillingen går i billengder og ikke sekunder blir helt feil.  Greit nok i 30 km/t kanskje, men ikke i høyere hastigheter ettersom avstanden da blir for liten.  Avstand til forankjørende må være i sekunder og dermed hastighetsavhengig.
Vi burde kreve at Tesla endrer dette slik at man kan stille inn fra 2-5 sekunder (f.eks.)  Dette bør være veldig enkelt for dem å få til.
Tesla bruker også tidbasert avstand...de bare oppgir ikke hva den er, her fra brukermanual:
å velge en innstilling mellom 1 (den nærmeste
følgeavstanden) og 7 (den lengste følgeavstanden).
Hver innstilling tilsvarer en tidsbasert avstand som
representerer hvor lang tid det tar for Model 3, fra den
nåværende plasseringen, å nå plasseringen til den
bakre støtfangeren på kjøretøyet foran deg.

Tore Kjernmoen

Ok, det har gått meg hus forbi.  Men 7 virker å være for kort avstand.  Jeg får sjekke dette på nytt neste gang jeg tar en lengre tur.  Det er ikke så ofte jeg han "henge meg på" en annen bil i nærområdet...
2023 Tesla Model Y Long Range, Midnight Cherry Red / Sort
2021 Tesla Model 3 Long Range, Sort / Sort, 3M 1080 Black Rose
99 RR 4.6HSE, 07 RR TDV8, 05 A2 TDi 90, 01 A2 TDi 3L, 04 A6 2.5 TDi

trykkertor

Jeg ønsker justering i begge ender av skalaen.
Lengste avstand synes jeg ikke er lang nok, og i hvertfall ikke påkrevde 3 sekunder.
Samtidig liker jeg enda mindre hvor stor luke bilen tillater foran ved stopp-og-kjør-kø. Da tillater bilen pinlige lange luker foran seg før den følger på.

Daniel_0007

https://motor.no/bil/se-filmen-fartsholderen-pa-disse-bilene-er-trafikkfarlige/197406

Tydeligvis ikke bare et tesla problem men andre sliter med det samme, som står i artikkelen at en av hovedårsakene er utdaterte kart data.
Model 3 2019 LR Rwd

Thalgar

Ja, desse kartgreiene er rett og slett flaue og håplause. Spesielt her i landet, kor ein jo sannsynlegvis lett kunne ha oppdatert dette ved hjelp av Statens Vegvesen sin database:

https://www.vegdata.no/

Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA