Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med Aktiv Cruise Control

Startet av docadhoc, fredag 02. april 2021, klokken 12:45

« forrige - neste »

docadhoc

Sitat fra: Handyman på torsdag 08. april 2021, klokken 18:58
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien. Tesla kan utvilsomt ved "noen tastetrykk" gjøre dette, men det passer ikke inn i deres mål om stadig mer selvkjøring, selv om det ville fjernet en del problemer.  De kommer neppe til å gjøre det.
Det tror jeg du har rett i. Da jeg startet denne tråden, var det på grunn av en opplevelse som var direkte trafikkfarlig, med plutselig nedbremsing fra 110 til 40 ved at bilen endret verdien av MAX-hastigheten. Jeg fant ikke noe om dette på nettet - bare mye om fantombremsing. Det står ikke noe i manualen, og service-mannen på Tesla visste heller ikke om det. Jeg var usikker på om det var en feil på maskinvare eller programvare.
På bakgrunn av de tilbakemeldingene jeg har fått, er det mest nærliggende å tenke at det er et utslag av utviklingen av selvkjørende funksjoner - beregnet på det amerikanske markedet. Med lange, rette og brede veier. På smale svingete norske "motorveier" under kontinuerlig utvikling - med gamle europeiske kart - passer det ikke like godt. En oppdatering av kartene hadde hjulpet - det hadde ikke vært i konflikt med deres forretningsstrategi.

Til GOS: Jeg har aldri opplevd at bilen min leser digitale skilt. Jeg gjetter på at den leser 80% av de analoge - men jeg har ikke telt.
Tesla 3 (solgt) BMW i4 M50
(WV 1200, Ford 17M, Renault Fuego, Ford Sierra, BMW 320iS, MB 200 T, BMW 520i, MB CLK 240, Audi A5, BM# 330iX)

turfsurf

Sitat fra: docadhoc på lørdag 10. april 2021, klokken 00:43
Til GOS: Jeg har aldri opplevd at bilen min leser digitale skilt. Jeg gjetter på at den leser 80% av de analoge - men jeg har ikke telt.
Jeg opplever at den er ganske god til å lese skilt, problemet er at feil kartinformasjon overstyrer der det ikke er skilt. Så blir det riktig igjen når den kommer til neste skilt.

Er dessverre ikke bare Tesla som sliter med dette.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: GOS på fredag 09. april 2021, klokken 19:42
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. april 2021, klokken 18:58
Sitat fra: Radial på torsdag 08. april 2021, klokken 12:54
.... men helt merkelig at man ikke får til basic ACC på Tesla til 0,5-1mill mens en kineser til 260k fikser det hele fint 🙂
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien. Tesla kan utvilsomt ved "noen tastetrykk" gjøre dette, men det passer ikke inn i deres mål om stadig mer selvkjøring, selv om det ville fjernet en del problemer.  De kommer neppe til å gjøre det.
Når det er sagt, har jeg så og si aldri problemer med ACC, og skiltlesingen fungerer nå meget bra.

Fungerer skiltgjenkjenningen deres også på slike digitale/lys fartsskilter?

Tror min Model 3 klarer å lese 1 av 1000 av disse.

Motorvei der det gjerne er flere felt og en ikke ligger i høyre felt eller at fartsskilter står høyt fører også ofte til at min bil ikke oppdager skiltet

Er det bare min som er slikt?
Nei, bilen leser ikke skilt på motor-/flerfeltsvei (usikker på definisjonen Tesla bruker). Det er ikke en feil, men et valg Teslas har gjort. Digitale skilt tror jeg ikke at bilen min har lest, men de er bare på motor-/flerfeltsvei der jeg har kjørt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: docadhoc på lørdag 10. april 2021, klokken 00:43
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. april 2021, klokken 18:58
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien. Tesla kan utvilsomt ved "noen tastetrykk" gjøre dette, men det passer ikke inn i deres mål om stadig mer selvkjøring, selv om det ville fjernet en del problemer.  De kommer neppe til å gjøre det.
Det tror jeg du har rett i. Da jeg startet denne tråden, var det på grunn av en opplevelse som var direkte trafikkfarlig, med plutselig nedbremsing fra 110 til 40 ved at bilen endret verdien av MAX-hastigheten. Jeg fant ikke noe om dette på nettet - bare mye om fantombremsing. Det står ikke noe i manualen, og service-mannen på Tesla visste heller ikke om det. Jeg var usikker på om det var en feil på maskinvare eller programvare.
På bakgrunn av de tilbakemeldingene jeg har fått, er det mest nærliggende å tenke at det er et utslag av utviklingen av selvkjørende funksjoner - beregnet på det amerikanske markedet. Med lange, rette og brede veier. På smale svingete norske "motorveier" under kontinuerlig utvikling - med gamle europeiske kart - passer det ikke like godt. En oppdatering av kartene hadde hjulpet - det hadde ikke vært i konflikt med deres forretningsstrategi.

Til GOS: Jeg har aldri opplevd at bilen min leser digitale skilt. Jeg gjetter på at den leser 80% av de analoge - men jeg har ikke telt.
Dette er grunnen til at jeg (og kanskje de fleste Teslasjåfører) har høyrefoten klar svevende over gassen, klar til å kompensere for uønskede fartsreduksjoner.
Når det gjelder graden av nedbremsing, tror jeg de aller fleste overdriver hvor kraftig bilen bremser. Mange beskriver det som bråbremsing. For meg er bråbremsing FULL BREMS..... det opplever de færreste i sin Tesla.
Jo en markant fartsreduksjon kan virke kraftig, men forsøk en full brems så merker men forskjellen.
I hvilken grad disse fartsreduksjonene er direkte trafikkfarlige avhenger veldig mye av om bilene bak holder tilstrekkelig avstand.
Men JA det er irriterende med disse bremsingene, det er jeg HELT enig i.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på lørdag 10. april 2021, klokken 10:23
Når det gjelder graden av nedbremsing, tror jeg de aller fleste overdriver hvor kraftig bilen bremser. Mange beskriver det som bråbremsing. For meg er bråbremsing FULL BREMS..... det opplever de færreste i sin Tesla.
Enig i dette. Har aldri opplevd at farten har blitt redusert med mere enn maks 5km/t før jeg har overstyrt det med pedalen. Man må sitte å sløve ganske kraftig (evt ha en bil på støtfangeren bak) skal det bli trafikkfarlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trykkertor

Sitat fra: jlan på fredag 09. april 2021, klokken 15:27
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. april 2021, klokken 18:58
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien.
Jeg tror det kan ha med sikkerhet å gjøre. Det er fort gjort å komme litt tett på bilen foran hvis en glemmer hviken modus en er i.
Det kan være, men 2 argumenter som ikke støtter den teorien.

1. Da burde samme skepsis gjelde autopilot. Jeg har ved enkelte anledninger glemt at jeg ikke hadde autostyring aktivert, og bilen siger ut mot autoverne i en sving. Opplever den glemmingen som mer farlig enn om fører glemmer om standard cruise control ikke er aktivert.

2. Både svigerfars Volvo diesel, vår tidligere Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro lot meg velge mellom adaptiv cruise control og standard fastlåsing av hastighet. Opplevde aldri det som trafikkfarlig eller at jeg var ute for situasjoner hvor jeg kom for nær forankjørende.

jlan

Sitat fra: trykkertor på lørdag 10. april 2021, klokken 14:59
1. Da burde samme skepsis gjelde autopilot. Jeg har ved enkelte anledninger glemt at jeg ikke hadde autostyring aktivert, og bilen siger ut mot autoverne i en sving. Opplever den glemmingen som mer farlig enn om fører glemmer om standard cruise control ikke er aktivert.
Hvis du kjører på tacc uten auto styring så vil det si at kamera og radar er i funksjon. Da vil også "lane departure avoidance" fungere, og bilen vil både korrigere og gi alarm hvis du kommer ut av kjørefeltet. Men hvis tacc er ute av drift så er det ikke sikkert at kollisjonsalarmen virker heller.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OlaM

Det som hadde vært to fluer i en fin smekk var om Tesla hadde limit mode CC i tillegg. De har jo en limit mode allerede, men den er jo bak en PIN-kode osv. Jeg har brukt limit mode mye på bl.a. Leaf og I-Pace, veldig kjekt i to scenarier:

1. 80-sone med veldig gammel standard, typ det som var Telemark, Sogn og Fjordane. Du må hele tiden langt ned i fart i svingene rundt Storefossen og Lillegarden, men så kommer det rettstrekker der 80 går helt fint. Da er det veldig kjekt å kunne hvile foten tungt på gassen og la bilen passe fartsgrensen, og så bare løfte foten til regen når du må bremse. Å klikke farten opp og ned hele tiden er irriterende, upresist og usmidig.

2. Radar blokkert. Samme som over, legg inn fartsgrensen og hvil foten på gassen. Funker likt som dum CC. Hvis bilen foran kjører sakte trenger du bare å løfte foten litt. Bare husk å slå av limit før du skal forbi.  :D
'21 3LR

Ampera

Sitat fra: jlan på lørdag 10. april 2021, klokken 15:30
Sitat fra: trykkertor på lørdag 10. april 2021, klokken 14:59
1. Da burde samme skepsis gjelde autopilot. Jeg har ved enkelte anledninger glemt at jeg ikke hadde autostyring aktivert, og bilen siger ut mot autoverne i en sving. Opplever den glemmingen som mer farlig enn om fører glemmer om standard cruise control ikke er aktivert.
Hvis du kjører på tacc uten auto styring så vil det si at kamera og radar er i funksjon. Da vil også "lane departure avoidance" fungere, og bilen vil både korrigere og gi alarm hvis du kommer ut av kjørefeltet. Men hvis tacc er ute av drift så er det ikke sikkert at kollisjonsalarmen virker heller.

Husk også at " fil holder" ikke fungerer under 64km/t og ikke over 145km/t

Her fra brukermanual:
Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og
145 km/t på veier med tydelig filmerking.

jlan

Sitat fra: Ampera på lørdag 10. april 2021, klokken 18:47

Husk også at " fil holder" ikke fungerer under 64km/t og ikke over 145km/t

Her fra brukermanual:
Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og
145 km/t på veier med tydelig filmerking.
OK, du har et poeng der :). Men det skal nå litt til å kjøre i grøften fordi en har glemt å slå på autopiloten synes jeg. En skal jo ha blikket på veien og hånden på rattet. En skal jo selvsagt følge med avstand til forankjørende også, men det kan komme brått på, hvis en tror at bilen skal stoppe av seg selv.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på søndag 11. april 2021, klokken 21:10
Sitat fra: Ampera på lørdag 10. april 2021, klokken 18:47

Husk også at " fil holder" ikke fungerer under 64km/t og ikke over 145km/t

Her fra brukermanual:
Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og
145 km/t på veier med tydelig filmerking.
OK, du har et poeng der :). Men det skal nå litt til å kjøre i grøften fordi en har glemt å slå på autopiloten synes jeg. En skal jo ha blikket på veien og hånden på rattet. En skal jo selvsagt følge med avstand til forankjørende også, men det kan komme brått på, hvis en tror at bilen skal stoppe av seg selv.
Spesielt når lengste avstandsinnstilling (7) ​kun er rundt 2 sekunder. Det er ikke mer enn det må være.
For de som kjører med kortere avstand kan triggeren for å skulle bremse komme vel sent.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: Handyman på søndag 11. april 2021, klokken 21:35
Spesielt når lengste avstandsinnstilling (7) ​kun er rundt 2 sekunder.
Ja, det der har jeg lurt på. Har det med rekkevidde for radaren å gjøre?  Når jeg ligger rolig og fint bak en annen bil på litt svingete vei som krever noen fartsendringer, og egentlig er fornøyd med å la vedkommende foran styre farten, så synes jeg det er litt provoserende å legge seg 2 sekund bak. Mens når jeg stopper i kø, så virker det litt rart å stoppe mange meter bak bilen foran.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: jlan på søndag 11. april 2021, klokken 21:49
Sitat fra: Handyman på søndag 11. april 2021, klokken 21:35
Spesielt når lengste avstandsinnstilling (7) ​kun er rundt 2 sekunder.
Ja, det der har jeg lurt på. Har det med rekkevidde for radaren å gjøre?  Når jeg ligger rolig og fint bak en annen bil på litt svingete vei som krever noen fartsendringer, og egentlig er fornøyd med å la vedkommende foran styre farten, så synes jeg det er litt provoserende å legge seg 2 sekund bak. Mens når jeg stopper i kø, så virker det litt rart å stoppe mange meter bak bilen foran.
Det tviler jeg på. RADARen har rundt 160m rekkevidde og gir ca 4 sekunder i 150km/t.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ampera

#43
Sitat fra: Handyman på søndag 11. april 2021, klokken 21:35
Sitat fra: jlan på søndag 11. april 2021, klokken 21:10
Sitat fra: Ampera på lørdag 10. april 2021, klokken 18:47

Husk også at " fil holder" ikke fungerer under 64km/t og ikke over 145km/t

Her fra brukermanual:
Unngåelse av filskifte brukes ved kjøring mellom 64 og
145 km/t på veier med tydelig filmerking.
OK, du har et poeng der :). Men det skal nå litt til å kjøre i grøften fordi en har glemt å slå på autopiloten synes jeg. En skal jo ha blikket på veien og hånden på rattet. En skal jo selvsagt følge med avstand til forankjørende også, men det kan komme brått på, hvis en tror at bilen skal stoppe av seg selv.
Spesielt når lengste avstandsinnstilling (7) ​kun er rundt 2 sekunder. Det er ikke mer enn det må være.
For de som kjører med kortere avstand kan triggeren for å skulle bremse komme vel sent.
Enig , heldigvis er ikke det noe problem på glatta da radaren blir blokker i løpet av minutter med minus grader og litt snø , så kjører man manuelt med ønsket avstand 😂
Men til forsvar for tesla kan jeg si at på min forrige bil , Volvo V60 plug inn, var det også veldig kort avstand på 1 strek av 5 mulige , tesla oppgir ikke hva hver enhet betyr i tid i brukerhåndbok men f.eks volvo bruker dette :
Ulike tidsavstander til kjøretøy foran kan velges, og vises i kombiinstrumentet som 1-5 vannrette streker - jo flere streker, jo større tidsavstand. Én strek tilsvarer ca. 1 sekund til forankjørende kjøretøy, 5 strekerca. 3 sekunder.

Tore Kjernmoen

At innstillingen går i billengder og ikke sekunder blir helt feil.  Greit nok i 30 km/t kanskje, men ikke i høyere hastigheter ettersom avstanden da blir for liten.  Avstand til forankjørende må være i sekunder og dermed hastighetsavhengig.
Vi burde kreve at Tesla endrer dette slik at man kan stille inn fra 2-5 sekunder (f.eks.)  Dette bør være veldig enkelt for dem å få til.
2023 Tesla Model Y Long Range, Midnight Cherry Red / Sort
2021 Tesla Model 3 Long Range, Sort / Sort, 3M 1080 Black Rose
99 RR 4.6HSE, 07 RR TDV8, 05 A2 TDi 90, 01 A2 TDi 3L, 04 A6 2.5 TDi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA