Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med Aktiv Cruise Control

Startet av docadhoc, fredag 02. april 2021, klokken 12:45

« forrige - neste »

Radial

Har ikke TM3, men;

Jeg leste ett sted på FB at man kan dra en spak (cc?) 3 ganger og ha god gammeldags dum Cruise Control.... Stemmer det?

En slags work-around for dagens software kanskje..
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

docadhoc

Sitat fra: Radial på lørdag 03. april 2021, klokken 22:09
Jeg leste ett sted på FB at man kan dra en spak (cc?) 3 ganger og ha god gammeldags dum Cruise Control.... Stemmer det?

Nei, dessverre. 1 gang er ACC, 2 ganger er "Selvkjørende", 4 ganger er "selvkjørende" med regnbue på veien og sang med kubjelle.
Tesla 3 (solgt) BMW i4 M50
(WV 1200, Ford 17M, Renault Fuego, Ford Sierra, BMW 320iS, MB 200 T, BMW 520i, MB CLK 240, Audi A5, BM# 330iX)

TiLT

Jeg opplever dette når jeg ankommer Trondheim fra Klett. Straks jeg passerer under en bestemt bru i 80-sonen der endres MAX til 40 i ca 100 meter. Det er både plagsomt og trafikkfarlig, men kan for det meste håndteres pent om du er forberedt på det med foten klar på gasspedalen.

Regner med det er en del erfarne sjåfører der ute som legger seg litt ekstra langt bak Teslaer, sånn for sikkerhets skyld.

geirci2

Ingen endring siden oktober 2020 (se mitt innlegg under E6 Heimdalsmyra; mellom Tonstad-krysset til Klett, tur/retur):

https://elbilforum.no/index.php?topic=53028.msg924796#msg924796
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Ampera

Fortår ikke logikken bilen bruker heller, har opplevd samme problemer på tur Tromsø-Oslo mange mange ganger.
I manualen står det:
MERK: Hastighetsassistent er ikke alltid nøyaktig.
Plasseringen til en vei kan være feilberegnet, og
Hastighetsassistent kan i stedet vise en hastighet for en
tilgrensende vei som kan ha en annen fartsgrense.
Hastighetsassistent kan for eksempel anta at Model 3 er
på en motorvei, når den faktisk er på en nærliggende vei
i tettbebygget område, og omvendt.

Så kan vare en forklaring på hvorofor det blir ofte feil på E6 mot Hamar etc, men forklarer ikke hvorofor bilen mener det er 110 i Operatunnelen ( Egnetlig 70) nesten hver gang jeg kjører der, nærmeste 110 sone er vel 2-3 mil unna.

Ingeniøren

Kan de ikke få skiltlesing på bilen da....dette blir dårlig og trafikkfarlig. Var det ikke Tesla som skulle ligge i front teknologi messig ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Daniel_0007

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 07. april 2021, klokken 09:15
Kan de ikke få skiltlesing på bilen da....dette blir dårlig og trafikkfarlig. Var det ikke Tesla som skulle ligge i front teknologi messig ?

De med hw3 har vel skilt lesing men hjelper vel lite, har hørt at den har en tendens å lese skilt feil og
Model 3 2019 LR Rwd

Forstmann

Har HW3 i mx, kan bekrefte at dette ikke er til mye hjelp i Hamar-regionen.....

TiLT

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 07. april 2021, klokken 10:13
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 07. april 2021, klokken 09:15
Kan de ikke få skiltlesing på bilen da....dette blir dårlig og trafikkfarlig. Var det ikke Tesla som skulle ligge i front teknologi messig ?

De med hw3 har vel skilt lesing men hjelper vel lite, har hørt at den har en tendens å lese skilt feil og

Javisst har de skiltlesing, men hvordan skulle det hjelpe når problemene det snakkes om her oppstår der det ikke er skilt til å begynne med? Problemet er ikke at bilen tror det står noe annet på skiltet eller at den ikke forstår skiltene, problemet er at kartene dens får den til å misforstå hvilken vei du kjører på.

Radial

Noe så idiotisk som å være avhengig av Kart-data (ALLTID på etterskudd) for å holde fila og avstand til bilen forran på en edruelig måte🙄

Dette løser MG'n min bedre... egentlig 🤭
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på torsdag 08. april 2021, klokken 11:29
Noe så idiotisk som å være avhengig av Kart-data (ALLTID på etterskudd) for å holde fila og avstand til bilen forran på en edruelig måte🙄
Hvor har du det i fra? Avstand til bilen foran og filholding har da ikke noe med fartsgrensene å gjøre.

De fleste bruker foresten en kombinasjon av skiltlesing og database til fartsgrenser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. april 2021, klokken 12:10
Sitat fra: Radial på torsdag 08. april 2021, klokken 11:29
Noe så idiotisk som å være avhengig av Kart-data (ALLTID på etterskudd) for å holde fila og avstand til bilen forran på en edruelig måte🙄
Hvor har du det i fra? Avstand til bilen foran og filholding har da ikke noe med fartsgrensene å gjøre.

De fleste bruker foresten en kombinasjon av skiltlesing og database til fartsgrenser.

Jeg skrev kanskje litt feil, holde set-hastighet - holde avstanden til bilen forran, og holde seg i en fil skal jo ikke trenge kart-data. Men trådstarter sliter jo med akkurat dette er mitt inntrykk (gamle Kart-data med broer på 50kmt etc endrer set-speed)

Virker som det hos Tesla sitt tilfelle blander inn kart-data og overstyrer set-speed.
Pluss AP har litt angst for møtende trafikk på 2-felt (som det fremdeles er hele veien fra Hamar til Trondheim, og store deler av landet).

Det var ett lite sidespor, men helt merkelig at man ikke får til basic ACC på Tesla til 0,5-1mill mens en kineser til 260k fikser det hele fint 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Radial på torsdag 08. april 2021, klokken 12:54
.... men helt merkelig at man ikke får til basic ACC på Tesla til 0,5-1mill mens en kineser til 260k fikser det hele fint 🙂
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien. Tesla kan utvilsomt ved "noen tastetrykk" gjøre dette, men det passer ikke inn i deres mål om stadig mer selvkjøring, selv om det ville fjernet en del problemer.  De kommer neppe til å gjøre det.
Når det er sagt, har jeg så og si aldri problemer med ACC, og skiltlesingen fungerer nå meget bra.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: Handyman på torsdag 08. april 2021, klokken 18:58
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien.
Jeg tror det kan ha med sikkerhet å gjøre. Det er fort gjort å komme litt tett på bilen foran hvis en glemmer hviken modus en er i.  Det jeg savner mest er en setting som holder konstant fart i svinger, når det ikke er biler foran. Den kjører jo svinger som om det skulle være en veteranbil med diagonaldekk.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

GOS

Sitat fra: Handyman på torsdag 08. april 2021, klokken 18:58
Sitat fra: Radial på torsdag 08. april 2021, klokken 12:54
.... men helt merkelig at man ikke får til basic ACC på Tesla til 0,5-1mill mens en kineser til 260k fikser det hele fint 🙂
Som i alle disse diskusjonene om ønsket om "dum" CC, så er nok svaret at Tesla helt bevisst ikke har denne strategien. Tesla kan utvilsomt ved "noen tastetrykk" gjøre dette, men det passer ikke inn i deres mål om stadig mer selvkjøring, selv om det ville fjernet en del problemer.  De kommer neppe til å gjøre det.
Når det er sagt, har jeg så og si aldri problemer med ACC, og skiltlesingen fungerer nå meget bra.

Fungerer skiltgjenkjenningen deres også på slike digitale/lys fartsskilter?

Tror min Model 3 klarer å lese 1 av 1000 av disse.

Motorvei der det gjerne er flere felt og en ikke ligger i høyre felt eller at fartsskilter står høyt fører også ofte til at min bil ikke oppdager skiltet

Er det bare min som er slikt?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA