Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kristiansand - Trondheim t/r med eGolf - Ladekostnad

Startet av Radiobil1, fredag 02. april 2021, klokken 09:25

« forrige - neste »

Radiobil1

Synes det er mye uklart om betalingsformer om dagen. Tenker da betaling pr minutt eller pr kw hos de forskjellige selskapene. Hva lønner seg for meg som forbruker.
Regner med at noen her har snekret en kalkulator på dette. Prøvde å finne noe på det her, men uten hell.

Skulle jeg ta en tur fra Sørlandet til Midt Norge med Golfen, så er det en tur på 815 km X 2 = 1630 km.
Hvis man tar en slik tur som eksempel, hvordan ville de regnestykkene sett ut med pr minutt og pr Kw?



automat

A better routeplanner kom opp med 6 ladestopp på tilsammen 2t58min. (Ved tørre veier og 15 grader, ingen vind). En vei. Det vil kunne hjelpe for å lage et estimat.

En faktor X her vil jo være hvor mye e-golfen vil rapidgate. ABRP tar nok ikke høyde for det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Orbit

Elbilforeningen har gitt eksempel på ladepris med nettopp e-Golf som referanse. I praksis, så blir prisen (utenom Ionity) så godt som den samme for alle leverandørene med den bilen. Nå har riktignok både BKK og Fortum begge endret prisene på den korte tiden det er gått siden artikkelen ble skrevet, men det endrer ikke bildet mye for en e-Golf. Det er også mulighet for litt volumrabatt dersom du utelukkende holder deg til enten Mer eller BKK, evt også diverse rabatter for organisasjoner etc.

De har også en egen kalkulator du kan bruke.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jlan

I følge "A Better Routeplanner"  må du for t/r Kristiansand-Trondheim lade ca 250 kWh på ca 6 ladetimer. Så da er det vel bare å sjekke minuttpris og kW pris hos de forskjellige leverandørene. Rundt 1200 kr vil jeg tro. Pluss noe tilsvarende i mat og drikke.
https://elbil.no/dette-koster-hurtiglading/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Asbjornel

#4
Elton fra Schibsted gir ladepriser. Usikker på om siste oppdateringer på pris er lagt inn ennå. Det kom jo på en rød dag.
App i appstore.

Java

Test ChargeFinder. Der vil du se oppdaterte priser for alle nettverk på ett sted.

Du kan også se sanntidsstatus på Chargefinder for alle ladere som er online, og når for eksempel Mer, Fortum, Circle K, Ionity, BKK eller en annen operatør starter en ny stasjon, er den tilgjengelig direkte på Chargefinder.

Det er også en ruteplanlegger der du kan se ladere mellom to steder.

https://chargefinder.com/no

geear

Vil påstå at med unntak av Ionity så er det kun marginale prisforskjeller mellom operatørene. Iallfall Mer, Fortum, Circle K, BKK. På den type langtur med en bil med kort rekkevidde og lav ladehastighet hadde jeg gått for de optimalt plasserte 50kW laderne hele tiden. Og lynladere, eller til og med Ionity, hvis det er ladekø på 50kW eller bedre plassering.

Trekkoppbil

Det viktigste er nok å lære å kjenne ladakarakteristikken til batteriet, så man får høyest mulig ladefart, og at man unngår å kjøre batteriet for varmt.

Kunsten er gjerne å ta kortvarige hurtigladinger på låg SOC.

Når ladefarta begynner å gå ned, så gjelder det å avslutta ladinga, og kjøre videre til neste lading.


Asbjornel

E-golf virker å ha ganske stabil lading opp til 75-80%, så da det vel greit å la den stå såpass lenge om man kan for færrest mulige stopp.

https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/205205168-Charging-with-a-Volkswagen-e-Golf

Trekkoppbil

#9
Med den ladekarakteristikken, vil det ikke da være desto større grunn til å avslutte ladinga tidlig, for å unngå at batteriet kjøres varmt?

Man bør sjekke om batteriet har aktiv kjøring eller ikke.
Kjører man på svært lange turer på varme sommerdager, er faren at batteriet går seg varmt og at det aldres, og det anser jeg som noe av det dyreste ved en langtur. Enkelte bilister mener at batteriet er blitt dårligere på en usedvanlig langtur i sommervarme, dersom man ikke har aktiv kjøling.
På den andre sida, er det mange som mener å ha erfart at for mye saktelading gjør batteriet daukjørt, og at hurtigladinger kan føre til bedre kapasitet på batteret. Min erfaring er at batterier kan ta seg opp og bli bedre av hurtigladinger, men jeg trur det er destruktivt om man kjører batteriet for varmt, og at man bør være svært forsiktig med hurtigladinger under visse forhold. Men det er vanskelig å forstå hva som er bra og ikke.

For ca 8 år sida hette det seg at man ikke skulle hurtiglade over 80%. Den gangen var det en del biler som satte ned ladehastigheten gradvis etter man var kommet opp i ca 40-60%, og på den måten hadde man beskyttelse mot hurtiglading på høy SOC.
Etterhvert kom det biler med konstant ladefart opp til høyere SOC, men da er vel faren at batteriet går seg varmt, og jeg anser at det er opptil bilisten å avslutte ladinga i tide, for at ikke batteriet skal gå varmt. Det kan godt tenkes at det er uproblematisk å hurtigladet opp til 80% en gang om dagen, men gjør du det mange ganger om dagen, lurer jeg på hvordan temperaturen blir.

Leaf 30kwt var revolusjonerende da du kunne få høy ladefart opp til ganske høy  SOC. Teslabjørn demonstrerte i en video, hvordan du  kunne klare deg med få ladinger på en tur fra Lier til Bergen, mot at han kjørte batteriet så glovarmt at det var vondt å se på hvordan man kunne misshandle ett sånnt batteri hvis man ønska.

E-Golf virka også svært moderne og var en ønskedrøm da den kom og man kunne få full ladefart opp til 80%. Men E-Golf har vel ikke så stor ladefart i utgangspunktet, så den begrenser seg der. Ut fra hva jeg har sett langs veiene, har VW hatt ladefart på ca 36kw.

For å unngå høy temp:
-Parkere svalt, når man parkerer
-Unngå unødig høye strømmer
-Unngå uhensiktsmessig regenerering, og la bilen trille fritt når man ikke trenger framdrift
-Unngå hurtiglading på høy soc.

geear

Daukjørt av saktelading!!!!11  :o :laugh:

Har du funnet sot i katodene?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA