Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

treg lading hjemme (model 3, nybegynner!)

Startet av Joheho93, onsdag 31. mars 2021, klokken 20:29

« forrige - neste »

Joheho93

Hei, setter pris på om noen kan hjelpe meg her..
Jeg har en *Defa hjemmelader installert, som er et tilbud vi har gått med på gjennom bofellesskapet (egen regning til den enkelte). Den skal kunne gi 7,4kw mener jeg.
Jeg satt i laderen i teslaen for første gang i dag, og fikk over 20 timer ladetid (15km/time) med kabelen som det står 240v på. Den stopper på 10A i følge bilen, får ikke justert til 16A (hvorfor?).
Deretter brukte jeg kabelen som fulgte med bilen, som det står 400v på, da skjer følgende:
Jeg får justert til 16A. Men jeg får ingen strøm, bilen sier at jeg må kontrollere strømkilden.
Hvordan kan jeg lade raskest mulig, hva gjør jeg feil?
På forhånd takk!

turfsurf

Den blå kabelen uten kladd er den du skal bruke med hjemmeladeren. For å få 7,4kW må du ha 32A. Ber bilen deg sjekke strømkilden så er enten sikringen gått i/før ladeboksen, eller lading er sperret på annen måte. F.eks om den er satt opp med rfid. Det er ikke noen lys på laderen som gir deg status?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Joheho93

#2
Jeg bruker ett personlig kort for å identifisere at det er meg på min personlige lader, for å starte lading. Hvis det er det du mener med rfid (måtte google).
Den ene kabelen (fra forrige hybridbil,menneskes) er 240v/maks 10A og gir strøm, men tregt.
Den andre er 400v, og gir ingen strøm. Boksen gir meg ikke blå farge som indikerer lading, og bilen ber emg naturligvis sjekke ladekilden. Begge er type 2 mode 3 (om jeg ikke bommer grovt, medfulgt kabel fra tesla er hvertfall det).

Edit: under ladeboksen står det 230v 23A. Da kan jeg forstå hvorfor medfølgende teslakabel ikke fungerer (400V). Men hvorfor får jeg bare 10A med min gamle kabel som skal støtte 16A? Her trenger jeg litt begrepsforklaringer i samme slengen merker jeg.
Finnes det en kabel ment for 230V som gir bedre effekt?


automat

#3
Prøv ladekablene på en ladestasjon på byen. På en 22kW ladestasjon skal en TM3 lade med 11kW med trefaskabelen. Og 7,4kW med enfaskabelen. På en 7,4kW stasjon skal bilen lade 7,4kW med begge. Forutsatt 32A kabler.  Med 16A enfaskabel blir det 3,6kW.

Hvis bilen lader som den skal på byen, så ligger feilen i laddstasjon.

At det står 400V på kabelen betyr bare at den er laget for 3-fas-lading. Men den fungerer også på 1-fas 230V. 400V er spenningen mellom fasene, men elbiler bruker ikke det. De lader 230V mellom faseleder og nulleder.
TM3 har tre 16A ladere, som er koblet til hver sin fase, og til felles nulleder. 230V x 16A x 3 = 11kW.

Ved 1-fas lading bruker bilen en av laderne opp til 16A, og to ladere i parallell ved 16-32A.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA