Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hemmelighold av degradering - hvilke rettigheter har forbruker?

Startet av ThomasEL, onsdag 31. mars 2021, klokken 14:02

« forrige - neste »

ThomasEL

Med denne tråden ønsker jeg rett og slett at det settes fokus på følgende:

Ved batteritesting hos et autorisert Audi merkeverksted, så får man ikke mulighet til å få vite grad av batteridegradering. Kun om batteriet er "i orden" eller har noen direkte feil (f eks ei celle eller en modul som er ødelagt og må byttes).

Jeg har selv mistenkt batteridegradering fra første stund, siden forhandler oppbevarte bilen fulladet i nesten tre måneder før jeg kjøpte den. Mine egne tester har vist batteridegradering fra dag én.
Forhandler har vært veldig seriøs, og har hatt bilen inne på to omfattende batteritester, hvorav den siste varte i nesten tre døgn. Men Audi Norge lar dem ikke fortelle meg noe annet enn at "batteriet er i orden".

Burde ikke vi forbrukere/kunder ha rett på å få vite hvor mye batteriet er degradert? På en elbil betyr jo dette mye mer enn kilometerstanden. Hva hvis vi skal kjøpe en brukt elbil hos forhandler? Og så får vi ikke vite batteridegraderingen? Jeg syns ikke det henger på greip...

Jeg håper det kan etableres litt "trykk" på dette, og jeg håper både Elbilforeningen, Bjørn Nyland, Kris Rifa, NAF, Motor og andre betydningsfulle aktører i elbilverden, vil ta tak i denne problemstillingen.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

z4rd

Jeg er helt enig med deg om at forbrukere bør få innsikt i tilstand på batterihelsen og derav degradering. Dette er en meget vesentlig faktor, spesielt ifm bruktbilkjøp. Man kan jo eksempelvis relatere dette til kjøp av mobiltelefoner der batterihelsen er oppgitt til å være på 70-80%. Et slikt utgangspunkt reduserer standby- og brukstid betraktelig, og dermed bør prisen på produktet også justeres i henhold. Dette er ikke et ukjent "fenomen" hvis man har kikket på Finn.no etter brukte mobiltelefoner. Meg bekjent oppgir både Android og iOS relevante parametere knyttet til batterihelse. Jeg mener i alle fall at dette er mye viktigere når det kommer til elbiler.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Trond.m

Jeg mener at Mitsubishi med faste intervaller målte batterikapasitet ved service. Og andre leverandører har en verdi som kan leses ut for SOH (State of health), eller beregnet kapasitet via systemmeny (BMW i3). Hemmelighold som Audi holder på med er uakseptabelt.

Ingeniøren

#3
Uansett må det etableres en standard for hvordan dette måles på tvers av merkene.

Har sett tilfeller der BMW verksted sier de ikke har etablerte metoder for å måle degradering på i3. Her var det kjøp og salg mellom forbrukere der kjøper ville vite status. Går du til en uavhengig som NAF slår de vel bare ut med armene...

Tror og man kan forvente noe triksing med program oppdatering slik at batteriet holder seg innen for 70% før garantien går ut ved f.eks å spise av topp buffer. Hvis man ikke kan sjekke det hvordan kan man da holde bransjen i ørene...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ThomasEL

@Ingeniøren:

I bunn og grunn er det vel bare én metode som gir et helt riktig svar:
Lade til 100%, for deretter å tappe batteriet med en kjent last ned til BMS kutter strømmen, og lese av hvor mange Ah batteriet har levert...

Den omfattende testen de gjorde hos ble gjort på følgende måte:
- De ladet til fullt, og tappet ned til 0%
- Deretter ladet de på nytt, og tappet ned til 0%. Så sto batteriet slik i to timer, før de på nytt ladet til 100% og lot det stå slik i 2 timer.
- Underveis ble det gjort jevnlige målinger, og alt ble videresendt til Audi Norge.

Her hadde de alle sjansers mor til å måle nøyaktig restkapasitet, i stedet får jeg bare vite at «cellespenningen viser at batteriet er i orden»

Som sagt, her tror jeg de vet noe de ikke får lov til å si..!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Counterpointer

Snakk med NAF advokat, hvis du er medlem, evt få noen som er medlem til å spørre.

Dette er typisk tvistesak med prinsipielle sider som en stor forbrukerorganisasjon som NAF er gode på.

Jeg mener du har krav på alle opplysninger. På Kia fikk jeg utskrift av testpapirer på en Soul jeg hadde (men det var en veldig serviceinnstilt leder der).

elektro

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 31. mars 2021, klokken 18:19
@Ingeniøren:

I bunn og grunn er det vel bare én metode som gir et helt riktig svar:
Lade til 100%, for deretter å tappe batteriet med en kjent last ned til BMS kutter strømmen, og lese av hvor mange Ah batteriet har levert...

Hvordan tapper man batteriet med en kjent last?

Enig i at det er et problem dette, særlig på bruktmarkedet. Her trengs kanskje en lovendring. Produsent har jo verktøyene.

Selv har jeg funnet meg til rette med at jeg aldri har fått 83,6 kWh, som er oppgitt netto på veteran e-tron 55, ut av mitt batteri. Men jeg får jevnlig over 80, og det har ikke forandret seg på over to år og snart 50k km. så vidt jeg klarer å måle. Det har i alle fall ingen praktisk betydning. Jeg vet jo heller ikke om km-teller er nøyaktig, om det er avrundingsfeil, forbrukere som ikke er med eller om denne differansen skyldes varmetap. Eller degradering, at noe holdes tilbake i software som har blitt oppgradert et par ganger, eller en kombinasjon. :) e-Golfen vår som er seks år og har blitt mishandlet mer har tydelig mer degradering.

Noen produsenter har valgt å ikke oppgi brutto og netto batteristørrelse, og endrer software fortløpende, så slipper man hele problemstillingen.

Jeg ville solgt bilen @ThomasEL og kjøpt noe annet, hvis du ikke er helt fornøyd med den. En bil som dette skal være en kilde til glede. Du har jo papirer på at alt er i orden. Skjønner at kanskje hadde vært fornøyd hvis du hadde fått alle fakta på bordet, men livet er for kort.. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ingeniøren

#7
Ang degradering på generell basis så mener jeg alle el-biler bør ha en måte å avlese dette enkelt, noe ala det Nissan leaf har hatt i alle år. Sykle mellem 0 og 100% er sikkert mest pålitelig men heller ikke sunt for batteriet - litt avhengig av hvor mye buffer det er i hver ende.

Da slipper man kanskje de diskusjonene du nå er oppe i...

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

På Jaguaren kan jeg enkelt se hvor mye energi som er brukt og sammenligne med SOC. Kan også regne ut indre motstand i batteriet for å ta med tapet der. Ut ifra det så ligger tilgjengelig batteri kapasitet mellom 77kWh og 87kWh avhengig av hvordan den er ladet, temperatur og bruk. Den har også noen SOH parametre som i mitt tilfelle varierer mellom 90% og 96%.

Disse tallene kan imho ikke vises til den vanlige forbruker, de vil da klage på degradering og lage masse oppstyr. Men det burde ha vært en indikator som en finner på bærbare datamaskiner.




I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

ThomasEL

Ser poenget med at ikke Hvermannsen daglig skal behøve å se SOH.

Men når man kommer til forhandler og har gjort mange seriøse tester på egen hånd som indikerer at batteriet lagrer for lite energi, så bør et merkeverksted oppgi resultatet når de måler..!
Samme hvis man vurderer å kjøpe en bruktbil, og vil vite hva slags forfatning den er i.
- Da holder det simpelthen ikke å si «batteriet er i orden».
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

eivhelle

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 31. mars 2021, klokken 18:19
@Ingeniøren:

I bunn og grunn er det vel bare én metode som gir et helt riktig svar:
Lade til 100%, for deretter å tappe batteriet med en kjent last ned til BMS kutter strømmen, og lese av hvor mange Ah batteriet har levert...

Den omfattende testen de gjorde hos ble gjort på følgende måte:
- De ladet til fullt, og tappet ned til 0%
- Deretter ladet de på nytt, og tappet ned til 0%. Så sto batteriet slik i to timer, før de på nytt ladet til 100% og lot det stå slik i 2 timer.
- Underveis ble det gjort jevnlige målinger, og alt ble videresendt til Audi Norge.

Her hadde de alle sjansers mor til å måle nøyaktig restkapasitet, i stedet får jeg bare vite at «cellespenningen viser at batteriet er i orden»

Som sagt, her tror jeg de vet noe de ikke får lov til å si..!

Jeg tror grunnen til at de ikke vil oppgi mer detaljer til kunder, er at man ikke ønsker å gi bort for detaljert informasjon.

Det vil alltid være litt spredning i kapasiteten på cellene som vil gjøre at ingen batterier er helt like. To biler vil derfor kunne ha litt forskjellig kapasitet. I tillegg har vi problemstillingen rundt temperatur. Om du gjennomfører en test ved 20 grader skal du få omtrent den kapasiteten som er oppgitt. Ved høyere temperatur vil cellene få litt bedre kapasitet, mens den vil falle når temperaturen synker. Hvis du har et batteri som sjelden blir ladet over 80% kan du også oppleve at cellene ikke er optimalt balansert. Det samme gjelder om du stort sett bare bruker hurtiglader.

Derfor er det lett for fabrikken å kunne si om alle cellene fungerer eller ikke. Å gi et konkret svar om degradering er kanskje ikke like enkelt siden man nok helst vil forholde seg til gjennomsnittstall og ikke gjøre konkrete vurderinger på et spesifikt batteri. Om du for eksempel har en bil med et batteri som kapasitetsmessig lå i øvre området da bilen forlot fabrikken, vil man tåle mer degradering enn om kapasiteten lå i nedre området, sammenlignet med snittet av totalt antall biler. Og i forhold til garanti er det nok i fabrikkens interesse å holde disse tallene internt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA