Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

kan borettslag nekte meg å sette opp lader pga. felles lader? 5-10kr/kWh

Startet av seagulltown, tirsdag 30. mars 2021, klokken 19:37

« forrige - neste »

seagulltown

Jeg fikk avslag på søknad om å sette opp en lader på parkeringsplasen min som jeg leier.
Dette er en nummerert plass kun jeg disponerer i garasjeanlegget til borettslaget.
Svaret fra styret var at ladebehov allerede er dekket med felles ladeplass som har to ladere. Grunn nummer to var at jeg ikke eier denne parkeringsplassen.

Slik jeg forstår det så strider dette imot den nye lovendringen som trådte i kraft 1. jan 2021.

Felles laderen styret har satt opp er det ingen som bruker da den er for dyr.
å lade på den koster 0,45kr i minuttet.
Det er 27kroner i timen.
Det skal være 7,4kW, men jeg får kun 5kw med en tesla m3.
Jeg bruker ca. ett batteri(75kWh) i uka som betyr at jeg må lade ca. 15 timer på denne laderen hvis jeg hadde brukt den.
400 kroner i uka ville det koste.
5kroner per kWh?

Hvis to biler lader samtidig så vil den lastbalansere mellom de, men minuttprisen endrer seg ikke, da blir det 10kroner per kWh.

Har jeg noe å stå på i lovens forstand her eller må jeg gi opp?

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

seagulltown

lenger ned på siden der står dette:


  • Dersom lademulighetene i borettslaget eller sameiet ellers må anses ivaretatt, typisk hvis det allerede er etablert felles ladestasjoner med tilstrekkelig kapasitet. Da kan ikke andels- eller seksjonseier kreve opprettet sitt eget personlige ladepunkt.

Carl Anton Stenling

#3
Fellesladeplasser er jo en form for tilrettelegging for lading såfremt disse plassene har nok kapasitet og kostnadsfordeling i tråd med vanlige regler for kostnadsfordeling i boligselskapene. Slik tilrettelegging er et mer kortsiktig tiltak som neppe vil være hensiktsmessig når en stor andel av bilbestanden blir elbiler.

I ditt borettslag høres det imidlertid ut som prisingen ikke er i tråd med normale regler for kostnadsfordeling. Som elbileier skal du betale først og fremst for strømmen på fellesladeplass, dvs. kostprisen for strøm. Øvrige kostnader som f.eks. ladeboks, opplegg av strøm eller fastpriset abonnement til ekstern tilbyder skal normalt deles på alle som har tilgang til å lade på en slik felles plass - enten de eier elbil eller ikke.

Det høres nesten ut som noen i borettslaget har ordnet en meget ufordelaktig ladeløsning og forsøkt å sende hele regningen over til elbileierne. Med den nye lovendringen må nok også de øvrige bileierne dele på kostnaden til en eventuell ufordelaktig avtale. Da blir det forhåpentligvis mulig å finne en mer hensiktsmessig løsning.

Når det gjelder spørsmålet om hvorvidt du har rett til å sette opp ladepunkt på din egen plass som du disponerer eksklusivt så er dette regulert i burettslagslova:

Sitat§ 5-11 a. Rett til å setje opp ladepunkt for elbil og ladbar hybridbil
Ein andelseigar som disponerer eigen parkeringsplass på eigedomen til burettslaget, har med samtykke frå styret rett til å setje opp ladepunkt for elbil og ladbar hybridbil i tilknyting til parkeringsplassen. Samtykke kan berre nektast om det ligg føre ein sakleg grunn til det.

Ein andelseigar som har rett til å parkere på eigedomen til burettslaget, men utan å disponere ein eigen plass, kan krevje at det blir sett opp ladepunkt for elbil og ladbar hybridbil. Styret skal etterkome kravet med mindre det ligg føre ein sakleg grunn til å nekte. Styret avgjer kvar ladepunktet skal setjast opp.

Så langt jeg kan tolke dette tror jeg ikke styret lengre kan nekte deg å sette opp lader på din plass selv om de har etablert noen felles ladeplasser, med mindre det er vedtektsfestet en spesiell ordning med samtykke fra andelseierne det gjelder. Det kan imidlertid som nevnt tidligere i tråden være en mulighet for at det anses som saklig grunn for å avslå lading på egen plass at det finnes felles ladeplasser, men det forutsetter nok at de felles ladeplassene er en ordning som gir tilgang til lading på et vis som ikke gjør elbilbruk unødig tungvint eller dyr. Sameiet vil kanskje kunne påberope felles ladeplasser som en saklig grunn for å avslå lading på egen plass i en periode, men neppe som en permanent ordning etterhvert som elbilandelen øker. Fellesladeplasser kan f.eks. være aktuelle mens man arbeider med å få på plass en større ladeløsning. I lovproposisjonen er det også angitt følgende i punkt 3.4.2:

SitatParkering kan organiserast på mange ulike måtar som gir den enkelte bebuaren ulik grad av rettsleg vern for retten til parkering. Retten til å setje opp ladepunkt må etter departements syn tilpassast kva slags rett den enkelte har til å parkere.
Departementet meiner at den som har eksklusiv bruksrett til ein viss parkeringsplass, som utgangspunkt bør ha rett til å setje opp ladepunktet i tilknyting til denne plassen. Dette utgangspunktet er likevel ikkje til hinder for avtalar med styret om ei anna plassering, for eksempel der det er eit ønske om å etablere ei fellesløysing for lading.

Tidligere regulering i eierseksjonsloven hadde forøvrig en tilføyelse om ladepunkt "andre steder som styret anviser" som nå er fjernet fra den nye reguleringen i eierseksjonsloven/burettslagslova.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emurof

Sitat fra: seagulltown på tirsdag 30. mars 2021, klokken 19:37
Jeg fikk avslag på søknad om å sette opp en lader på parkeringsplasen min som jeg leier.
Dette er en nummerert plass kun jeg disponerer i garasjeanlegget til borettslaget.
Svaret fra styret var at ladebehov allerede er dekket med felles ladeplass som har to ladere. Grunn nummer to var at jeg ikke eier denne parkeringsplassen.

Slik jeg forstår det så strider dette imot den nye lovendringen som trådte i kraft 1. jan 2021.

Felles laderen styret har satt opp er det ingen som bruker da den er for dyr.
å lade på den koster 0,45kr i minuttet.
Det er 27kroner i timen.
Det skal være 7,4kW, men jeg får kun 5kw med en tesla m3.
Jeg bruker ca. ett batteri(75kWh) i uka som betyr at jeg må lade ca. 15 timer på denne laderen hvis jeg hadde brukt den.
400 kroner i uka ville det koste.
5kroner per kWh?

Hvis to biler lader samtidig så vil den lastbalansere mellom de, men minuttprisen endrer seg ikke, da blir det 10kroner per kWh.

Har jeg noe å stå på i lovens forstand her eller må jeg gi opp?

Denne løsningen fremstår ulovlig etter dagens lovverk. Felles infrastruktur skal betales av fellesskapet, og man kan ikke omgå dette ved f.eks. å ta ekstra mye betalt for lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA