Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bang olufsen høyttalere tweeter

Startet av castortroy, tirsdag 30. mars 2021, klokken 18:10

« forrige - neste »

castortroy

De små høyttalerne øverst i begge bakdørene, har aldri hørt noe lyd fra disse. De som kalles tweeter høyttalere, skal man lett kunne høre noe lyd fra disse ?

RJK

Tvilsomt at du i førersetet hører noe fra disse, da de er beregnet for å spille de lyse tonene for de i baksetet. Du har egne tweetere fremme, som er de du legger merke til, og som sånn sett "overdøver" de bake.

Flytter du deg derimot til baksetet, vil du høre de bake, men ikke de fremme. Du kan kanskje merke de, men ikke direkte høre de, men du merker forskjell om de mangler totalt.

Bass og mellomtone er noe lettere å høre, men bassen er vanskelig å retningsbestemme, noe som er grunnen til at bass-elementet kan gjemmes mere bort.

Du kan selvsagt leke deg med balansen (kan justeres både venstre-høyre og fremme-bake) for å avgjøre hvilket sted i bilen som er sweet-spot, og da kan du stille de inn slik at det spiller mer i de bakre tweeterne og mellomtonene.

Selv setter jeg balansen slik at det høres relativt likt ut for de fremme, siden jeg sjeldent har passasjerer bake, men jeg orker heller ikke stille de i "egoist"-modus, der det kun er førerposisjonen som får best mulig lyd på bekostning av passasjeren ved siden av meg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA