Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukt BMW i3

Startet av Morten80, tirsdag 30. mars 2021, klokken 11:06

« forrige - neste »

Morten80

Heisan alle BMW og elbil entusiaster.

Frua har klart seg uten sertifikat frem til en alder av 35 år. Men er nå godt i gang hos trafikkskole.
Hun skal ha sin første bil, vår bil #2, og har sett litt på brukt BMW i3 i den sammenheng.
Hun har behov for å klare ca 7-8 mil maks i løpet av en dag, og hadde håpet noen av dere med erfaring fra BMW i3 kunne gitt noen anbefalinger. Da jeg er noe ukjent med hva de "eldre" modellene hadde av batteri størrelse.
Har også hørt noen si at BMW i3 kan oppleves som litt vanskelig å kjøre om man havner på snødekt veg med spor pga aksel avstand/bredde på bilen?
Verdt å betale litt ekstra for kjøp gjennom forhandler, eller er 2015/2016 modeller på privat markedet like bra?
2022 ID.4 GTX (Est. utlevering november)
2018 Tesla Model X 100D 6 seter

1317142119

Jeg har 94Ah, så kan ikke svare noe særlig på hvor langt en 60Ah går. Men hva angår vinterkjøring, så er i3 knallgod. Det at den har smale dekk er bra for fremkommelighet på snø. I tillegg kan man justere hvor mye traction control skal ta, noe som er en fordel. Med alle hjelpemidler på maks, så spinner ikke bilen om du prøver engang (i hvert fall ikke 94Ah).

Det som gjør at den sporer litt (gjelder både sommer og vinter) er at den er smal. Da kan man fort gå litt frem og tilbake mellom sporene som ofte skyldes tungtransport med mye bredere akselbredde. Men dette er ikke et unikt i3-problem. Det gjelder alle smale biler og skyldes elendig vedlikehold fra norske myndigheter. Det som kan forsterke effekten i i3, er at den er veldig direkte i styringen, sammenlignet med den gjennomsnittlige bybil på markedet.

Ingeniøren

Har kjørt 60ah i 4 år og 7-8 mil går greit, selv vinter. Husk dog at det er stor forskjell på å kjøre motorvei i 100 og småveier i 50 - 70. God til å ta seg fram på vinterføre med store og smale hjul. Anbefales - savner litt den snertne bilen  :+1:.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 30. mars 2021, klokken 13:07
Har kjørt 60ah i 4 år og 7-8 mil går greit, selv vinter. Husk dog at det er stor forskjell på å kjøre motorvei i 100 og småveier i 50 - 70. God til å ta seg fram på vinterføre med store og smale hjul. Anbefales - savner litt den snertne bilen  :+1: .

Min erfaring med i3 er og den første, men med endel motorveikjøring, så turde jeg ikke ta sjanse på at den klarte en tur på ca 87 km før mulighet til noe saktelading, før jeg skulle samme ruta tilbake 2-3 timer senere, men med ladestopp ved Nebbenes ca 18 km lengre kjørevei. Saktelading var vel 3,6 kW effekt på.

Det ble derfor til at jeg ladet litt ved Nebbenes på vei til destinasjon, og så ladet jeg før videre retur. Hadde jeg klart turen helt frem til destinasjon uten lading? Godt mulig. spesielt på sommeren. På vinteren, kanskje ikke, men da måtte jeg nok stått noen flere timer for å være sikker på komme meg til nærmeste hurtiglader, og det var ingen vits i å gamble på.

Forbruk på kald bil er ikke lavt nok til at jeg orker finregne hvor stor buffer jeg må ha for å komme frem, når jeg starter lading fra nesten tomt batteri. Spesielt siden jeg ikke alltid viste om jeg fikk stått lenge nok til å komme meg til laderne ved Nebbenes, for noen ganger ble det knapt en times besøk. Noen ganger lengre. Men det visste jeg aldri på forhånd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Morten80

Takk for svar.
Så I3 tidligere modeller (før 94 Ah) har alle samme rekkevidde?
(60ah?). Frua liker jo også utseende på BMW i3, så må se på et par tenker jeg.
2022 ID.4 GTX (Est. utlevering november)
2018 Tesla Model X 100D 6 seter

RJK

Antall Ah (ampere timer) er en annen måte å beskrive kapasiteten på batteriet. Dessverre sier det de fleste mindre enn kWh, men det er ikke helt umulig å finne ut av, så lenge man og vet hvor mange V (volt) batteriet er på.

Diskuteres her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=43129.0

Og omregningskalkulator finner du f.eks. her:

https://www.inchcalculator.com/ah-to-kwh-calculator/

Wikipedia om BMW i3:

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_i3



Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

fonberg

Sitat fra: Morten80 på tirsdag 30. mars 2021, klokken 17:17
Takk for svar.
Så I3 tidligere modeller (før 94 Ah) har alle samme rekkevidde?
(60ah?). Frua liker jo også utseende på BMW i3, så må se på et par tenker jeg.

Ja. Alle i3 er 60Ah frem til den kom med 94Ah batteri i 2016.
60Ah tilsvarer ca 22kWt. 94Ah er ca 50% større, og har da også ca 50% lengre rekkevidde.
Kan også nevnes at det kom en midtlivsoppdatering av i3 kalt LCI i 2018, med noen designoppdateringer, forbedret motorstyring, nyere iDrive osv.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

anorway

Sitat fra: Morten80 på tirsdag 30. mars 2021, klokken 17:17
Takk for svar.
Så I3 tidligere modeller (før 94 Ah) har alle samme rekkevidde?
(60ah?). Frua liker jo også utseende på BMW i3, så må se på et par tenker jeg.

Som det blir nevnt av "fonberg" her så er det vesentlig forskjell på rekkevidden i tillegg til alle disse endringene på design og mye "internt" i bilen.

Gjorde litt raskt søk på finn, og du får jo faktisk 2018 modell, full utstyrt (Fully charged) til under 200K nå. Det må vel sies å være et kupp.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=196041565

1317142119

Sitat fra: fonberg på onsdag 31. mars 2021, klokken 08:14
Sitat fra: Morten80 på tirsdag 30. mars 2021, klokken 17:17
Takk for svar.
Så I3 tidligere modeller (før 94 Ah) har alle samme rekkevidde?
(60ah?). Frua liker jo også utseende på BMW i3, så må se på et par tenker jeg.
Kan også nevnes at det kom en midtlivsoppdatering av i3 kalt LCI i 2018, med noen designoppdateringer, forbedret motorstyring, nyere iDrive osv.
*2017

LCI kom i 2017, så skal du ha billigst mulig LCI må du søke på 2017-modeller også 👍

anorway

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 31. mars 2021, klokken 09:21
Sitat fra: fonberg på onsdag 31. mars 2021, klokken 08:14
Sitat fra: Morten80 på tirsdag 30. mars 2021, klokken 17:17
Takk for svar.
Så I3 tidligere modeller (før 94 Ah) har alle samme rekkevidde?
(60ah?). Frua liker jo også utseende på BMW i3, så må se på et par tenker jeg.
Kan også nevnes at det kom en midtlivsoppdatering av i3 kalt LCI i 2018, med noen designoppdateringer, forbedret motorstyring, nyere iDrive osv.
*2017

LCI kom i 2017, så skal du ha billigst mulig LCI må du søke på 2017-modeller også 👍

Sjekket raskt over finn. Og fant noen LCI modeller som var registrert første gang i desember 2017. Så de fleste 2017 på finn.no er jo gamle modeller/gammelt utseende.

turfsurf

Sitat fra: anorway på onsdag 31. mars 2021, klokken 09:58
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 31. mars 2021, klokken 09:21
*2017

LCI kom i 2017, så skal du ha billigst mulig LCI må du søke på 2017-modeller også 👍

Sjekket raskt over finn. Og fant noen LCI modeller som var registrert første gang i desember 2017. Så de fleste 2017 på finn.no er jo gamle modeller/gammelt utseende.
LCI kom vel som 2018 årsmodell. Leveransen av 2018 årsmodell startet vel H2 i 2017. Finn.no har desverre ikke noe skille mellom registreringsår og årsmodell.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

anorway

Sitat fra: turfsurf på onsdag 31. mars 2021, klokken 10:06
Sitat fra: anorway på onsdag 31. mars 2021, klokken 09:58
Sitat fra: 1317142119 på onsdag 31. mars 2021, klokken 09:21
*2017

LCI kom i 2017, så skal du ha billigst mulig LCI må du søke på 2017-modeller også 👍

Sjekket raskt over finn. Og fant noen LCI modeller som var registrert første gang i desember 2017. Så de fleste 2017 på finn.no er jo gamle modeller/gammelt utseende.
LCI kom vel som 2018 årsmodell. Leveransen av 2018 årsmodell startet vel H2 i 2017. Finn.no har desverre ikke noe skille mellom registreringsår og årsmodell.

Nei, man kan ikke skille på det i søkemotoren. Men raskt å bla gjennom 2017 modellene og se hvem som ikke har facelift.

JorgenM

Jeg kom akkurat 77km i 25 minusgrader før det ble full stopp formin 60Ah. Bilen hadde gått ca 3 km før det og batteriet var ikke forvarmet. 2014-modell. Dette var fra Hamar til Øyer.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA