Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Risiko ved kjøp?

Startet av ID4, mandag 29. mars 2021, klokken 15:36

« forrige - neste »

ID4

Hei.

Hva tror dere? Det er mye å må ut med i overkant av en halv million. Om en tegner kontrakt, og livssituasjonen endrer seg frem til levering. Tror dere det er risiko for at en må selge med tap?

Har fått kontrakt. Der er det levering juni. Senest august. I august vil det være mange andre biler på markedet, men kanskje ikke så godt utstyrt og med 4wd?

Jeg har tenkt å beholde bilen, men med korona situasjonen og usikkerhet rundt denne varigheten gjør at det ikke kan utelukkes at jeg ikke kan beholde den selv.

andy99

Slik du beskriver, er det ikke riktig å legge penger i ny bil. Men hvert sitt valg..
Ioniq 5 P45, vil nok være hot og salgbar om den kommer før sommeren. Mulig potensial for noe fortjeneste, men legger du på ekstrautstyr vil det spise av fortjenesten.
Om det blir noe utsettelser og det blir august, tror jeg mye av nyhetsverdien er over. Da tror jeg det skal mye flaks til å få noe fortjeneste.
Husk den jevne bilkjøper nå leser at du kan fra ID4 fra 349,- enjak fra 348,- mach-e fra 422,- osv.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

ElAlf

Umulig å svare på tenker jeg, men forutsatt at bilen får god mottakelse i motorpressen så kan disse faktorene jeg kommer på i farten bidra til minimalt tap (kanskje en liten gevinst??):
- Mangel på biler med AWD i markedet.
- P45 har en del å gå på mht. pris sammenlignet med listeført Ioniq 5.
- Gunstig pris sammenliknet med konkurrenter(?).
- Mangel på halvlederbrikker i markedet kan gi forsinkelser for flere konkurrenter.

Jeg tror risikoen er meget liten for å gå på en skikkelig smell i alle fall.
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

johnsalf

Tenker en ikke bør regne med fortjeneste, og heller ikke stort tap om en selger den raskt. Den er rimeligere enn tilsvarende biler, og Hyundai leverer normalt bra kvalitet.
Men selv ville jeg aldri tenkt på å sette meg i gjeld for en så dyr bil. (Har vært fornøyd med biler til under 300 hittil.)

bno

#4
Innledning
Skal være forsiktig med råd. Men siden du spør som du gjør skal jeg skrive litt annerledes enn det som er normalt her inne. Det gjør jeg med den største glede til et medmenneske som spør som du spør. Det vil sikkert komme noen (kritiske) bemerkninger til det som kommer under her, men la deg ikke affisere om så skjer. les det jeg sier for det kommer rett fra hjerte. Der alvorlige tider og jeg er dypt involvert og har brukt de siste 3 årene til å studere i dybden det so har og skjer. Det er mange kloke kommentarer her ovenfor og den rett overfor meg her er bra i grunn.

Bakgrunn
Det sagt, (jeg er også en som vurdere om jeg skal gå for P45 og kontrakten ligger er på bordet foran meg) der den har ligget en drøy uke urørt i påvente av avklaringer bl.a. med tanke på solcelletak ift om det er semi transparent (noe jeg ikke tror det er) som er underkommunisert og som jeg tror ikke er det og derfor heller ikke flagget som noe "fantastisk. "Det er i min verden heller et drawback som jeg tror en potensiell 2 gangs kjøper ikke vil betale for. 20" felger er noe mer usikkert, men at det kan gi (ganske sannsynlig) mer støy og redusere rekkevidde må man nok vurdere som ganske sikkert IMHO.

Saken
a) Det er stor usikkerhet for tiden og den som tror at pandemien er over snart (september) vil få seg en overraskelse.

b) Norges bank trykker valuta for harde livet og M2 pengemengde har skutt fart. Folket i Norge er opp til ørene forgjeldet. Om litt (som den første banken i verden) vil Norges bank starte med å heve renten. Det første folket gjør da er å ikke gå inn på / kansellere tanken på store kapital investeringer i bil.

c) Inflasjonen kan være en bra ting en stund, men etter hvert vil den skyte fart (grunnlaget for plandemien er å ødelegge økonomien for små og mellomstore industrier og private bedrifter såkalte SMB. Dette vil tilta i styrke. Dette etter som valuta trykking som er et kredittbasert økonomisk system er et pyramidespill og folket forstår ikke at valuta (i motsetning til penger Gull og Sølv) skapes ut av tynn luft. Resultatet av valutatrykking, økonomisk vil vise seg som økt og sterkt økende inflasjon. Det sies at vi har ca. 2,5% inflasjon/år. Det er en løgn da inflasjonen er større nærmere det dobbelt av dette og da tar jeg ikke i. Det vi er vitne til med valuta trykking WW og i USA ved FED som er en privat virksomhet (som også Norges bank er altså ikke eid av Norge) er at vi vil få et kraftig fall i børsene verden over og finanskrisen i 2008 og depresjonen på 1923... vil blekne i sammenligning. Situasjonen er kritisk og i USA deles det nå ut helikopterpenger. Det er siste utvei for å søke å stabilisere økonomien. Jeg tror ikke de kommer til å greie det. Vil vil som en konsekvens få en potensiell (vil) hyperinflasjon som er noe vi som lever idag ikke har opplevd. Ref. Weimar hyperinflasjon (slå det opp les og lær).

d) Jeg vil råde deg til å lese deg opp og første steg er å se alle 10 episoder av Mike Maloney  The Hidden Secret of Money. Se link nederst

Når du har vurdert dette og tatt deg et dypdykk her vil du når du kommer til overflaten kanskje revurdere bilkjøpet. For egen del låner jeg ikke noe som helst det sier jeg ikke for å være pompøs, men jeg tor jeg venter den av og holder meg et par år med den ventepølsa av en E-Up 2018 jeg har. I melomtiden kjøper jeg heller inn rent gull og sølv. Det kan du gjøre her. Tavex.no Les deg også opp på og lær på youtube om silver stacking og dold stacking. Da kjøper du deg en forsikring for deg selv og dine nærmeste. Spare i bank er ren idioti, enda større idioti er å ha valuta i lommeboka (i overført betydning dvs. å holde cash). Den lave renten mot 0 der staten tar 28% av den valuta du får (renter) er et gedigent tapsprosjekt. Det er staten som stjeler midler fra deg og det er en villet politikk.

Jeg stopper der..... :-)

Jeg er ikke noe ungdom snart 70 år, men lang erfaring sier ikke noe om kvalitet, men har jobbet med saker og ting som burde tilsi at jeg kan noe om dette.

Men om min sønn var i en lignende situasjon som du beskriver så ville mitt råd til ham vært å vente det av med bilkjøp til tingene har falt mer til ro. Ikke vær redd for å gå glipp av moms eller andre elbilfordeler. Det ligger i kortene at et bortfall i slike forhold vil bli kompensert i form av lavere priser på elbil fra produsent som vil falle som en konsekvens av at man nå er i ferd med å nå kritisk masse samt at EU har innført sanksjoner av økonomisk art som vil føre til at elbil vil dominere mer og mer og prisene som en konsekvens av dette også vil falle i det korte til mellomlange perspektivet.

Oppsummert
Så da håper jeg at du har fått noe backdrop i din vurdering. Det blir en tøff ride fremover og husprisene vil også svært sannsynlig falle sterkt og sikkerhet for lån vil bli skjerpet med dertil høyere renter. Håper jeg tar feil i noe (alt?) jeg her har sagt for det blir (ellers) veldig stygt fremover og det er ingen plass å gjemme seg.

lykke til med disposisjonen din.

P.S. Å bruke det kjøretøy man har generisk sett vil nok vise seg mest fornuftig i dagens svært usikre øko klima. Det har jeg selv bestemt meg for og følgelig ikke kommer til å kjøpe P45 eller annen bil nå.

Linker
https://www.youtube.com/c/Goldsilver/videos

https://www.youtube.com/watch?v=M5yLK76CoZQ

Olemann

Sitat fra: HelEl på mandag 29. mars 2021, klokken 15:36
Hei.

Jeg har tenkt å beholde bilen, men med korona situasjonen og usikkerhet rundt denne varigheten gjør at det ikke kan utelukkes at jeg ikke kan beholde den selv.

Du har et godt poeng der.  Det er aldri noe bra situasjon å måtte selge, da kan du ikke styre tid/salg selv og risikoen for tap øker.  Om risikoen for å måtte gi fra deg bilen reduseres kraftig ved å velge en rimeligere bil ville jeg vurdert det.

vinterdekk

Man bør vel i alle fall beregne normalt verdifall og kjøpe med tilstrekkelig egenkapital slik at man er i stand til å betale ned lånet ved tvunget salg.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

kodax

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 30. mars 2021, klokken 06:00
Man bør vel i alle fall beregne normalt verdifall og kjøpe med tilstrekkelig egenkapital slik at man er i stand til å betale ned lånet ved tvunget salg.
:+1:

"Dommedagsprofetier" for samfunnet generelt trenger du derimot ikke lese deg opp på. Jeg tviler ikke på at @bno mener det godt, det samme gjør jo de religiøse som mener at det beste for deg er å tro på akkurat den religionen de selv tror på. Det er alltid noen som sier at katastrofen kommer, og av og til skjer det jo også, men dersom man enkelt kunne forutse slike katastrofer ved å lese noen utvalgt forfattere og se noen youtube-videoer, så hadde nok det vært pensum i mange fag. Mike Maloney sine videoer er nok bare pensum i de fagene der man studerer konspirasjonsteorier/folk som utnytter folk som tror på konspirasjonsteorier ved å selge produkter som de sier "er det tryggeste å kjøpe" ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ID4

Sitat fra: kodax på tirsdag 30. mars 2021, klokken 08:43
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 30. mars 2021, klokken 06:00
Man bør vel i alle fall beregne normalt verdifall og kjøpe med tilstrekkelig egenkapital slik at man er i stand til å betale ned lånet ved tvunget salg.
:+1:

"Dommedagsprofetier" for samfunnet generelt trenger du derimot ikke lese deg opp på. Jeg tviler ikke på at @bno mener det godt, det samme gjør jo de religiøse som mener at det beste for deg er å tro på akkurat den religionen de selv tror på. Det er alltid noen som sier at katastrofen kommer, og av og til skjer det jo også, men dersom man enkelt kunne forutse slike katastrofer ved å lese noen utvalgt forfattere og se noen youtube-videoer, så hadde nok det vært pensum i mange fag. Mike Maloney sine videoer er nok bare pensum i de fagene der man studerer konspirasjonsteorier/folk som utnytter folk som tror på konspirasjonsteorier ved å selge produkter som de sier "er det tryggeste å kjøpe" ;)

Nei. Legger ikke vekt på dommedagsprofetier.

Ellers vil jeg takke for gode svar. Økonomien min er ikke så usikker at jeg må selge hus og hjem om jeg taper noen 10 tusner, men det er ikke ønskelig (noe det nok ikke er for noen).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA