Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

På fjelltur med elbil

Startet av Roy Aasen, mandag 29. mars 2021, klokken 11:56

« forrige - neste »

Roy Aasen

https://www.gd.no/
Skjøteledning kan være bra ha det :D

Pluss artikkel.


pekle

#1
https://tv.nrk.no/se?v=DKIN98032921 - spol til ca 19:50

https://www.nrk.no/innlandet/elbil-gikk-tom-for-batteri-midt-pa-fjellet-og-ble-staende-et-dogn-ved-lemonsjoen-1.15438020

"Helgesen forteller at det tok nesten 12 timer å lade opp bilen nok til å kjøre til nærmeste ladestasjon tre kilometer unna. " - hvorfor det egentlig?

Svein_H

#2
Edit: Slettet da Pekle redigerte sitt innlegg og var 2 minutter før meg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Jambo

Skjønner ingenting, 3 km ved f.eks. 0,2 kWh per km gir et strømbehov på mindre enn 1 kWh. Med andre ord: Dersom de hadde ladet bare 1 time på f.eks. 2000 W burde det holde i massevis.

kodax

"– Vi bomma på innkjøringa og kjørte for langt. Vi hadde lite strøm igjen, og plutselig stod vi der, forteller Helgesen."
I følge denne burde det ikke skje så "plutselig": https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/peugeot-e-2008/rekkeviddetest-av-peugeot-e-2008
SitatSlik oppleves det å kjøre Peugeot e-2008 tom for strøm

Varslingene om lite strøm igjen kom fra det var igjen 26 kilometer rekkevidde på bilen. Deretter varslet det med jevne mellomrom til bilen hadde 0 kilometer igjen på måleren. Da gikk bilen over i paddemodus og ytelsene ble begrenset.m før 0: "Ladestand lav" i displayet Det samme gjentok seg ved 20/14/6/ og 2 km.

Peugeoten varsler ikke i batteriprosent, kun i kilometer-intervaller. Frem til du har igjen 50 kilometer varsles det i 10-kilometersintervaller. Deretter med 2-kilometersintervaller.

Det å kjøre bilen strømtom gikk smidig og udramatisk. Bilen mistet gradvis effekt i motor og klimaanlegg ved 0 og utover, før den sluknet.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Tut tut

Dei kom fram laurdag kveld. Eg trur det er meir sannsynleg at dei ikkje gadd å gå ut midt på natta for å køyra bil i ein time til, og heller gjekk og la seg med bilen ståande i vegbanen. Og så hadde dei flaks med journalistar som ikkje har greie på elbillading.

KjellG

Legg merke til skjøteledningstrommelen hvor kabelen ikke er trukket helt av. Skummelt!

RJK

Sitat fra: KjellG på torsdag 01. april 2021, klokken 02:11
Legg merke til skjøteledningstrommelen hvor kabelen ikke er trukket helt av. Skummelt!

Den ligger på snøen. Er god kjøling der, så tror det går veldig greit...

Er mer skeptisk til kabelen som ligger over veien, og blir overkjørt av alle som passerer. Sikkert noen som kjører med piggdekk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JorgenM

Merkelig sak.
Burde i alle fall ha dytta bilen over til andre sida.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 01. april 2021, klokken 04:10
Sitat fra: KjellG på torsdag 01. april 2021, klokken 02:11
Legg merke til skjøteledningstrommelen hvor kabelen ikke er trukket helt av. Skummelt!
Den ligger på snøen. Er god kjøling der, så tror det går veldig greit...
Kan fort bli varmt inne i en sånn trommel selv om den ligger på snøen. Dog har alle slike jeg har vært borti hatt termisk sikring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pekle

Men om de måtte lade 12 timer for å komme seg 3 km så har de vel kjørt såpass lav effekt at varmgang ikke var noe problem.

turfsurf

Sitat fra: pekle på torsdag 01. april 2021, klokken 09:53
Men om de måtte lade 12 timer for å komme seg 3 km så har de vel kjørt såpass lav effekt at varmgang ikke var noe problem.
Det er vel 8 eller 10A som er standard, tviler på at de har justert på noe som helst. Det kan fort være nok til å løse ut den termiske sikringen i en trommel (har prøvd).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA