Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av ENYAQ

Startet av oiqbal, mandag 29. mars 2021, klokken 09:03

« forrige - neste »

OlaM

Sitat fra: batterimannen på mandag 10. mai 2021, klokken 22:08

Litt rart at de gir han en bil med 21 og ikke 19" når de vet at han kommer til å måle støy, som påvirkes mye av dimensjon på felg.

Virket som Møller bare hadde fått inn biler på 21". Når jeg prøvde sa selger at alle bilene hadde samme konfig og samme felger.

Forøvrig enig at dB-tall ikke er lurt å tolke absolutt. Den beste måten å formidle forskjeller i støynivå tror jeg ville vært å spille inn opptak fra kjøring på samme vei under samme forhold, med fast opptaksnivå og kanskje aller helst med binaurale mikrofoner. Deretter kunne man sveipet frem og tilbake mellom de to opptakene gjentatte ganger i videoen.

Nest best er å vise en graf av lydmålingene der man kan sammenligne kurver. Å pakke alle datapunktene ned til et gjennomsnitt gir jo et konkret score som er lett å formidle, men det kan være veldig misvisende for mottakerne. Har flere ganger sett folk si om dekkene sine "det står 68 dB, men jeg målte 75!" o.l.
'21 3LR


tromsø

#47
Noen subjektive synsinger etter 2 dager med Enyaq iv80 på sommerdekk. Sammenligner med vår eksisterende e-tron 50 og fokuserer på forskjeller.

-Mer stump bakende/bagasjeform på Enyaq som gjør at man får ok volum selv om bagasjeplassen ikke er like dyp som på e-tron. Blir dog litt vanskeligere å pakke (må pakke på høyden) på Enyaq.
-Mer dekkslyd på Enyaq men fremdeles ikke så verst.
-Har standard lydanlegg på vår e-tron og den er mye bedre enn på Enyaq. Hvis jeg kjøper Enyaq ønsker jeg oppgradert lydanlegg.
-Enyaq er litt mer romslig inne i kupeen
-Praktiske integrerte solskjermer bak.
-Tohjulstrekker Enyaq iv80 har vesentlig lavere forbruk enn vår firehjulstrekker, e-tron 50, ca 25% mindre. Firehjulstrekker iv80x vil ha 18-20% lavere forbruk enn e-tron50.
-Savner frunk på langturer på Enyaq.
-Mittskjermen er større og bedre enn på e-tron men den sitter litt langt unna føreren, ikke like enkel å nå som på e-tron.
-Skjermen bak rattet er litt vel minimalistisk på Enyaq, her er størrelse og funksjonalitet mye bedre på e-tron.
-Augmented Reality head-up på Enyaq er mer kul enn nødvendig, vi dropper den hvis vi går for kjøp
-Nesten ingen lyd fra elmotorer i Enyaq, e-tron har mer trikklyd i lave hastigheter
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

02jan

Hvordan er den generelle fjæringskomforten på normal landevei 70-90 km/t vs e-tron ( antar e-tron som har luft = optimal).

Hvilken felgstørrelse på enyaq. Antar den hadde Adaptiv demper styring ?

Hvordan var kjørefølelsen med styringen , den ene er permanent 4x4 og den andre RWD, normalt skal det være stor forskjell, men det er mange år siden Skoda lagde RWD biler.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

tromsø

Sitat fra: 02jan på tirsdag 25. mai 2021, klokken 19:42
Hvordan er den generelle fjæringskomforten på normal landevei 70-90 km/t vs e-tron ( antar e-tron som har luft = optimal).

Hvilken felgstørrelse på enyaq. Antar den hadde Adaptiv demper styring ?

Hvordan var kjørefølelsen med styringen , den ene er permanent 4x4 og den andre RWD, normalt skal det være stor forskjell, men det er mange år siden Skoda lagde RWD biler.

Den Enyaq vi prøvde hadde 21" sommerdekk og DCC og vår e-tron 50 har luftfjæring (standard) og 19" sommerdekk. Så litt vanskelig å sammenligne. Med DCC innstilt på comfort så var Enyaq'en rimelig ok på humpete landeveier men mener Enyaq uten DCC blir en del stivere enn e-tron.

Styring: vel, venderadiusen er jo glimrende på Enyaq 2WD og den føles enklere å manøvrere i stadstrafikk (er jo mindre også og med hjulene mer i hjørnene av bilen sammenlignet med e-tron). Enyaq som er lettere blir dog litt mer nervøs i høy fart enn massive e-tron.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

02jan

Hei takk litt som forventet, jeg vurdere en av disse «trillingene», dvs har foreløbig landet på 80x, men litt i tenkeboksen ang. Hengervekt behov. Vil også undersøke om det er noen tekniske forskjeller i drivverk/chasis oppsett q4 vs iv80x/gtx. Heller mot at DCC er noe jeg kommer til å vurdere å ta med, selv om jeg unngår 21» felg.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA