Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterifabrikk

Startet av KjellG, søndag 28. mars 2021, klokken 21:25

« forrige - neste »

KjellG

Det snakkes pt mye om batterifabrikkk i Norge og opp mot 10.000 arbeisplasser. En skulle tro at en slik fabrikk i høytløntlandet Norge må være kraftig automatisert? Blir det da behov for 10k arbeidere?

Motorwatt

Det er vel "planlagt" flere fabrikker?

Hydro, Equinor og Panasonic har planer om å bygge en stor batterifabrikk med opptil 2.000 ansatte, i Norge eller utenlands. Nå er de på jakt etter tomt.

Et 40-talls kommuner i Norge har meldt sin interesse. Rådmannen mener Sandefjord bør være blant dem, og foreslår Torp Øst som en mulig lokasjon. Her er det både plass til en fabrikk på 400 mål, i første omgang, og en utvidelse til 1.000 mål i neste omgang.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

goggo

#3
Sitat fra: KjellG på søndag 28. mars 2021, klokken 21:25
Det snakkes pt mye om batterifabrikkk i Norge og opp mot 10.000 arbeisplasser. En skulle tro at en slik fabrikk i høytløntlandet Norge må være kraftig automatisert? Blir det da behov for 10k arbeidere?

Det er vel 3 battericellefabrikker som det er ganske sikre planer for i Norge de nærmeste årene, og hver av de snakker om 2000 eller flere ansatte.

  • Morrow, denne er besluttet lagt til Arendal
  • Freyr, denne skal lokaliseres i Mo I Rana
  • Panasonic/Hydro/Equinor. Lokasjonen av denne er ikke bestemt ennå, det er som JørgenM sier 20 kommuner som fortsatt er med i konkurransen.
Jeg har forstått det som en stor del av disse arbeidsplassene er FoU stillinger og ingeniør stillinger med høyt utdannede folk, som faktisk er rimeligere å ha i arbeid i Norge enn f.eks USA. Dessuten er Norge et attraktivt land for folk med slik utdannelse å jobbe i, så jeg tror at det er dette - sammen med lave strømpriser - som gjør Norge attraktivt.

I tillegg har vi jo allerede fabrikker for produksjon av batterimoduler (ikke celler) for skipsfarten. Disse fabrikkene ligger i Trondheim og Bergen, og er vel ganske robotiserte og krever ikke så mange ansatte.

Det største problemet i Norge blir nok konkurranse med Northvolt om de dyktigste folkene.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Motorwatt

Jeg tror på Sandefjord. Flott areal, veldig nær internasjonal flyplass (Torp er nærmeste nabo), jernbane, og E18. Ferger til Sverige og Danmark. Arbeidskraft med stor kompetanse, og stort grunnlag for rekruttering av medarbeidere. Vil nå 300.000 mennesker innenfor 30–40 minutters reisetid, og innenfor 60 minutters reisetid er det nesten 200.000 mulige arbeidstakere til. Nærhet til teknologimiljøer og utdanningsinstitusjoner. Ekspansjonsmuligheter på inntil 1.500 mål. Think Big!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

goggo

Sitat fra: Motorwatt på mandag 29. mars 2021, klokken 14:11
Jeg tror på Sandefjord. Flott areal, veldig nær internasjonal flyplass (Torp er nærmeste nabo), jernbane, og E18. Ferger til Sverige og Danmark. Arbeidskraft med stor kompetanse, og stort grunnlag for rekruttering av medarbeidere. Vil nå 300.000 mennesker innenfor 30–40 minutters reisetid, og innenfor 60 minutters reisetid er det nesten 200.000 mulige arbeidstakere til. Nærhet til teknologimiljøer og utdanningsinstitusjoner. Ekspansjonsmuligheter på inntil 1.500 mål. Think Big!

Det som avgjør lokaliseringen kan kanskje være tilgang på elektrisk kraft, jeg vet ikke hvordan dette ligger an i Sandefjord?

NVE direktøren sier det tar ca 10 år å planlegge og installere en ny høyspentlinje i Norge, så de må nok finne en lokasjon der det allerede er nok tilgjengelig kraft i nærheten.   

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Motorwatt

Tror nok ikke det er noen hindring. Svært få, om noen, av kandidatene har dette klart. Tror også energitilførsel kan prioriteres langt innenfor 10 år med en blanding av krav og godvilje.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA