Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av ID4

Startet av golo, søndag 28. mars 2021, klokken 18:45

« forrige - neste »

Dyreborg

Jeg har hatt ID.4 siden onsdag. Kjørte litt rundt første dag så klart, og ville lade på min Easee-lader hjemme. Koblet til som vanlig (hatt den i 2 år og fungert upåklagelig med både ID.3, Ioniq og Volvo V60. I løpet av natten er sikringen koblet ut og bilen har sluttet å lade etter 3 timer. Om morgenen forsøker jeg å sette lading i gang igjen, skjer ingenting. Bytter til ID.3 - fungerer som bare det. Prøvde igjen - ingen lading. Byttet kabel (begge fra VW) og bilen begynte å lade, men kun med 2,2 kW av og til 2,4 kW (har kapasitet til 3,6 kW). På ettermiddagen tar vi en tur, da vi kommer hjem vil den ikke lade igjen. Prøver med nødladeren, men den får også feil.
Kjører da til VW og tester både AC og DC lading - ingen problemer. Hjemme forsøker jeg med å gjendanne fabriksinnstillinger i laderen og så etter et par forsøk lader den igjen.
I dag må jeg lade igjen og det fungerer ikke.

Har tak i Tibber/Easee, men må vente til mandag for svar. Noen som har opplevd noe liknende?

hELgenen

Tja..noe rart på min også.
Den stoppet lading ved 78% og ikke 80 som angitt i bilen. Endret lading til 90% og den lader videre. Også easee ladere,2 stk. Aldri hatt problemer at de ikke lader.
Dog denne snodigheten med stopp på 78%

Øyvind.h

Noen som har testet lading med Teslas UMC og blått 32A 230V enfas adapteret? Jeg har brukt denne på diverse biler, men på ID4 lyser det bare rødt gitt. Når jeg skriver fikk jeg flashback til når vi testet naboens E-tron, så det kan være at VAG ikke aksepterer lasket adapter?

Spørs vel om det vil fungere overhodet dette, noe som var litt strek i regninga. Men noe jeg burde ha forutsett. Elektriker var av alle ting innom i dag da en annen nabo får Polestar 2 i dag så vi skal legge opp noe bedre felles opplegg. Men hadde egentlig ikke tenkt til å justere på egen installasjon helt enda.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Umc fungerer ikke på 400V heller med ID4. Det var uventet. Det har fungert på alle andre biler.
Da blir det schuko lading på hytta inntil videre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

esas

Sitat fra: CG på onsdag 14. april 2021, klokken 19:47


Bildene av app-skjermbilder nedenfor er et eksempel fra vår strømleverandør som har Easee-laderen integrert.
Viser vår ID.4 som lades med 8.16kW (IT-nett 230V 32A). Så langt i denne økten - 54.80kWh.


8,16kW? Betyr dette at bilen benytter 2 faser?

230Vx32A=7,4kW max på en fase.
230Vx(32A/√3)x2=8,5kW max på to faser

Er det noen andre som kan bekrefte at ID.4 (eller Enyaq) kan dette med Easee og 3x230V IT?

sk0yern

Jeg sliter litt med planlagt lading.
Har en easee lader fra Circle K, og satt opp planlagte ladetidspunkt i bilen (likt som her egentlig: https://www.youtube.com/watch?v=oVd4bkEsh-Y).
I Circle K appen er det en funksjon for å starte lading, den har jeg da enablet på kveldstid etter at jeg har koblet bil til lader.
Den lader ikke noe i løpet av natta. Har prøvd å resette "home location", satt nye tider etc. Fortsatt nada.
Kan det være noe med at bilen må begynne lading max x antall minutter etter at jeg har startet lading i Circle K appen?
Vet vel ikke helt om jeg ser verdien av å kunne stoppe/starte lading via Circle K app, hadde vært enklere å forholde seg til om den stod i lademodus konstant.

unik42

#21
Jeg aner ikke hva som er så spesielt med din lader, men jeg har Wallbox Pulsar. I appen til den setter jeg ladetid mellom 1900 og 0700. Samme når jeg plugger bilen i, så lader den bare mellom de tidspunktene.

Plugger jeg bilen inn før 1900 så blinker det grønt i ladeluken (som betyr venter på ladestart).

Hvorfor må noen ladere ha GPS sporing?

Edit: Drit i å programmere noe ladetid i bilen. Still inn ladetid i ladeboksen. Hvis du vil ha varm bil så bruker du tidsinnstillingene for klimakontroll.

Edit 2: Må jeg lade før 1900 (har aldri skjedd) trykker jeg bare på lad nå i appen.

Edit 3: Grunnen til jeg sier drit i bilen, er fordi jeg hadde en Leaf en gang som kødda det til med hele ladinga om jeg bestemte ladetiden i bilen. Så bilen ble resatt og etterpå funka det fint å bare stille inn ladetida i ladeboksen.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

sk0yern

Vel, Cirkle K app'en har ikke støtte for det (foreløpig?).
I den kan jeg kun starte/stoppe lading, samt se antall kWh ladet i sesjonen.
I tillegg ser jeg nytten av å i enkelte situasjoner lade bilen slik at den er 100% akkurat ved ønsket avreisetidspunkt.

daktari

Sitat fra: sk0yern på onsdag 05. mai 2021, klokken 14:47
Jeg sliter litt med planlagt lading.
Har en easee lader fra Circle K, og satt opp planlagte ladetidspunkt i bilen (likt som her egentlig: https://www.youtube.com/watch?v=oVd4bkEsh-Y).
I Circle K appen er det en funksjon for å starte lading, den har jeg da enablet på kveldstid etter at jeg har koblet bil til lader.
Den lader ikke noe i løpet av natta. Har prøvd å resette "home location", satt nye tider etc. Fortsatt nada.
Kan det være noe med at bilen må begynne lading max x antall minutter etter at jeg har startet lading i Circle K appen?
Vet vel ikke helt om jeg ser verdien av å kunne stoppe/starte lading via Circle K app, hadde vært enklere å forholde seg til om den stod i lademodus konstant.
Det blir muligens konflikt mellom 2 systemer som prøver å overstyre hverandre. Jeg ville koblet vekk CircleK-appen (hva er den god for egentlig?) og satt lader til "alltid å lade". Så lar du bilen styre når den vil ha lading selv via en tidsplan slik du har gjort.

Tibber funker hvertfall slik at du lar Tibber få et token til bilkontoen din (Tesla, Audi etc). Så tar Tibber og programmerer en tidsplan i bilen basert på sine kalkulasjoner. Jeg tror ikke tibber skrur av og på lading hvertfall.

Alternativt dropper du å sette en tidsplan i bilen og lar CircleK-appen håndtere dette hvis den kan. Eller Easee-appen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Erik Ola Ulvestad

Ser ut til at det blir en del interessante posts om ID.4 og AC lading framover.
Om ID.4 lader med 11kW på 400V TN så er dette typisk med 3 stk 16A ladetrinn. For 1fas kan dette ofte koplast (automatisk i bilen) til 2x16 for 32A 1fas , altså 7.4kW. 8.5kW kan vere s.k. OpenDelta kobling ved 230V 3fas. Mange bilar og boksar kan nytte dette, men ikkje alle. Om ID.4 kan lade 7.4kW 1fas 32A er det trygt med slik OpenDelta fordi N-leder allereie er dimmensjonert for 32A. Men full symmetrisk 3fas lading  på 230V IT slik som Tesla Model3 blir det ikkje.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

amrois

Med stor fare for at spørsmålet er besvart før, men at jeg ikke har forstått det. Jeg har bestilt ID4 1st Max, og har allerede gått til innkjøp av Easee ladeboks. I hjemmet mitt er det iflg installatør TT nett. . Hva er høyeste ladeeffekt jeg kan få ut på denne konfigurasjonen? Jeg må innrømme at jeg ikke forstår helt hva forskjellen på IT og TT nett er...
ID4 Pro Perf Tech

Daniel_0007

Sitat fra: amrois på torsdag 06. mai 2021, klokken 08:11
Med stor fare for at spørsmålet er besvart før, men at jeg ikke har forstått det. Jeg har bestilt ID4 1st Max, og har allerede gått til innkjøp av Easee ladeboks. I hjemmet mitt er det iflg installatør TT nett. . Hva er høyeste ladeeffekt jeg kan få ut på denne konfigurasjonen? Jeg må innrømme at jeg ikke forstår helt hva forskjellen på IT og TT nett er...

Regner med du mener tn nett, uansett forskjellen er at it kjører på 230 volt og tn kjører på 400, er litt forskjell på jording og sånn og. TN har en null-leder, som har 0V forskjell til jord, og faseledere, med 400V mellom faseledere og 230V til null-leder.  IT har faseledere, med 230V mellom hver fase og lik spenningsforskjell mellom hver fase og jord.
Problemet er at det er kun tesla  per idag som kan lade i full hastighet på it, de fleste andre får rundt 7-8kw. Men hvis du har tn hjemme så får du nok 11 evt 22 hvis du hadde hatt zoe,e-tron eller taycan.
Model 3 2019 LR Rwd

Grosor

#27
TT nett er samme som IT nett ift lading av elbil.

TT nett er trafoens nullpunkt jordet (Terra-Terra) mens IT nett er trafoens nullpunkt isolert (Isolert-Terra)

Begge system er 230V 3 fase, men noen hus har kanskje bare 1 fase ført inn i sikringsskap. Gjetter på at du maks får ladet med 7,4Kw på en 32A enfasekurs og at det i praksis har liten hensikt å legge opp en 3 fasekurs selv om du skulle ha anledning. Alt etter hvor du bor kan det være nettselskapet ikke tillater mer enn 25A kurs for lading av elbil.

amrois

Takk for svar! Da er det som. Jeg trodde. Vi har søkt Agder Energi om 32 amp sikring til lading, og venter på svar. Min bror fikk bare lov å legge opp 16 amp der han bor, så jeg er nokså spent.
ID4 Pro Perf Tech

esas

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 05. mai 2021, klokken 22:29
8.5kW kan vere s.k. OpenDelta kobling ved 230V 3fas. Mange bilar og boksar kan nytte dette, men ikkje alle. Om ID.4 kan lade 7.4kW 1fas 32A er det trygt med slik OpenDelta fordi N-leder allereie er dimmensjonert for 32A.
Nettopp. Derfor venter jeg i spenning på om noen kan bekrefte at ID.4 eller Enyaq faktisk nyttiggjør seg av denne muligheten.
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på onsdag 05. mai 2021, klokken 22:29
Men full symmetrisk 3fas lading  på 230V IT slik som Tesla Model3 blir det ikkje.
Litt of-topic her kanskje, men hvordan gjør TM3 egentlig dette? Kobler den om automatisk til trekant internt i bilen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA