Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av ID4

Startet av golo, søndag 28. mars 2021, klokken 18:45

« forrige - neste »

golo

Satt bilen på lading for første gang i dag. Batterinivå var 47%. Koblet til en av Oslo kommune sine ladere som kan levere 7,5 kW. Med en gang ladingen startet viste ledstripe i frontruten at bilen ladet men noen sekunder senere slå den seg av. Lampen på ladeporten fortsatte å pulsere grønt. Displayet i bilen mente at bilen ladet 33 km/time men samtidig mente den at bilen ville nå 80% på 2,5 timer, noe som ikke går opp, 5 timer hadde vært mer riktig hvis 33 km/time stemmer. Sjekket We Connect appen men batteristatus forsvant og det samme gjorde klima funksjonen, akkurat som om appen mistet kontakt med bilen når ladingen starter. Har andre erfaring med lading av ID4? Burde man ikke kunne se batteristatus og kunne stoppe/starte lading i appen?

Olemann

Sitat fra: golo på søndag 28. mars 2021, klokken 18:45
Satt bilen på lading for første gang i dag. Batterinivå var 47%. Koblet til en av Oslo kommune sine ladere som kan levere 7,5 kW. Med en gang ladingen startet viste ledstripe i frontruten at bilen ladet men noen sekunder senere slå den seg av. Lampen på ladeporten fortsatte å pulsere grønt. Displayet i bilen mente at bilen ladet 33 km/time men samtidig mente den at bilen ville nå 80% på 2,5 timer, noe som ikke går opp, 5 timer hadde vært mer riktig hvis 33 km/time stemmer. Sjekket We Connect appen men batteristatus forsvant og det samme gjorde klima funksjonen, akkurat som om appen mistet kontakt med bilen når ladingen starter. Har andre erfaring med lading av ID4? Burde man ikke kunne se batteristatus og kunne stoppe/starte lading i appen?

Appen viser ladestatus og når ferdig ladet, men ingen styring via appen, kun passiv info.  Ser at appen er laget for å kunne styre, så tipper det kommer etter hvert.

Trond.m

Kan man ikke sette ladegrense i appen, som blant annet i e-tron og EQC ?
Det er jo en veldig praktisk funksjon, som også fungerer som start / stopp av lading. Det er merkelig hvis man når man introduserer en ny modell innen samme konsern ikke viderefører gode løsninger. Det er jo merkelig hvis det er på så enkle funksjoner at man vil differensiere mellom produktene.

golo

Etter en stund kom klimaregulering, ladestatus og ladestyring tilbake i appen. Da kunne jeg både stoppe ladingen og flytte maks batteriprosent. Det var sikkert en bug i appen.

Olemann

Sitat fra: Trond.m på søndag 28. mars 2021, klokken 21:25
Kan man ikke sette ladegrense i appen, som blant annet i e-tron og EQC ?
Det er jo en veldig praktisk funksjon, som også fungerer som start / stopp av lading. Det er merkelig hvis man når man introduserer en ny modell innen samme konsern ikke viderefører gode løsninger. Det er jo merkelig hvis det er på så enkle funksjoner at man vil differensiere mellom produktene.

Sette ladegrense fungerer, også starte/stoppe klima, samt se status på lading og ferdig ladet klokkeslett.  Min app har adri tillatt start/stopp av lading, men ser andre har den på plass.  (S20 mobil)

royerling

#5
Jeg har varierende hell når jeg lader ID4 på min easee charge-hjemmelader ved hjelp av planlagt avreisetid og "foretrukne ladetider". Jeg er eneste person med ladeboks i sameiet enn så lenge, så det foregår ingen lastbalansering pt. Laderen er satt opp til å levere kun én fase 230V, ettersom vi har IT-nett, dvs. maksimalt 7,4 kW.

Jeg har satt planlagt avreise til kl. 0700, og satt inn foretrukne ladetider fra 22-7. Utgangspunktet har som regel vært mer enn 40% batteri. Likevel har jeg flere ganger i løpet av sist uke opplevd at bilen ikke er ladet til 80% på morgenen - et par ganger 60-70%, og et par andre ganger mellom 70 og 80%. Har derfor begynt å følge med i We connect ID-appen innimellom på kveldstid, og ser at bilen lader med hastigheter mellom 9-35 km/t (dvs. 2-7kW), og at den også tidvis stopper ladingen, selv om den langt fra er ferdig ennå. Jeg har antatt at bilen justerer lasten etter hva den trenger for å komme i mål til angitt tid på morgenen, men etter å ha fulgt med litt, så klarer jeg ikke å finne noen "rød tråd". Denne funksjonen oppleves for meg som upålitelig slik den har fungert hos meg nå, og det ser ut til at jeg heller må styre dette manuelt for å være trygg på å få ferdigladet bil på morgenen. Ved manuelt igangsatt lading, og "planlagt avreise" deaktivert i bilen, så lader den med 7,4 kW uten stans opp til 80%, slik den skal. Andre som har erfaringer med tilsvarende problem med denne funksjonen?

Bjoris

Sitat fra: royerling på fredag 02. april 2021, klokken 22:58
Jeg har varierende hell når jeg lader ID4 på min easee charge-hjemmelader ved hjelp av planlagt avreisetid og "foretrukne ladetider". Jeg er eneste person med ladeboks i sameiet enn så lenge, så det foregår ingen lastbalansering pt. Laderen er satt opp til å levere kun én fase 230V, ettersom vi har IT-nett, dvs. maksimalt 7,4 kW.

Jeg har satt planlagt avreise til kl. 0700, og satt inn foretrukne ladetider fra 22-7. Utgangspunktet har som regel vært mer enn 40% batteri. Likevel har jeg flere ganger i løpet av sist uke opplevd at bilen ikke er ladet til 80% på morgenen - et par ganger 60-70%, og et par andre ganger mellom 70 og 80%. Har derfor begynt å følge med i We connect ID-appen innimellom på kveldstid, og ser at bilen lader med hastigheter mellom 9-35 km/t (dvs. 2-7kW), og at den også tidvis stopper ladingen, selv om den langt fra er ferdig ennå. Jeg har antatt at bilen justerer lasten etter hva den trenger for å komme i mål til angitt tid på morgenen, men etter å ha fulgt med litt, så klarer jeg ikke å finne noen "rød tråd". Denne funksjonen oppleves for meg som upålitelig slik den har fungert hos meg nå, og det ser ut til at jeg heller må styre dette manuelt for å være trygg på å få ferdigladet bil på morgenen. Ved manuelt igangsatt lading, og "planlagt avreise" deaktivert i bilen, så lader den med 7,4 kW uten stans opp til 80%, slik den skal. Andre som har erfaringer med tilsvarende problem med denne funksjonen?

Tipper det er laderen din som driver å justerer etter prisene, har skjønt ar Easee laderene gjør dette. Gir igjen mening at bilen skulle drive slik

royerling

Nei, dessverre ser dette ut til å være bilen. Jeg har ikke satt opp Easee-boksen til å gjøre noen som helst lastbalansering eller smartlading, så den lader bare "dumt" per nå, da ingen andre har skaffet ladeboks ennå (og den er ikke koblet til tibber). Dette bekreftes av at boksen leverer full effekt så fort jeg starter ladingen i bilen manuelt, dvs. uten planlagt lading. Uansett - får ta en henvendelse til VW kundeservice og se om jeg får noen forklaring/løsning.

J@x

Hva slags hastigheter kan id4 1st lade med? De sier jo 11kW på TN nett. Men kan den lade med 7,2 på 1-fas også?



2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

jonnyjb

#9
Usikker, men vil absolutt tro det. Selv har jeg ID.3 og 25A trefas hjemme, som når jeg tester gir meg 11 kW lading på trefas og ca 5,7 kW på enfas. Antar da at om kursen hadde kunne levert 32A hadde ført til en hastighet på ca 7,4 kW.

Edit: ser av svarene under her at svaret mitt muligens er litt uklart. Jeg har altså verifisert at ID.3 (med 11 kW lader) i allfall klarer 5,7 kW lading på enfas. Det var altså hva veggboksen min klarte å levere pga 25A sikring, jeg antar ID.3 (og ID.4) ikke er begrenset til 25A og mest sannsynlig klarer 32A (7,4 kW).
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

amrois

Jeg har TT nett hjemme og installatøren forklarte at på enfas 240v får man ladeeffekt i kW =240v:32A=7,5. Gumpen Vest har bekreftet det tallet
ID4 Pro Perf Tech

turfsurf

Sitat fra: amrois på onsdag 14. april 2021, klokken 12:41
Jeg har TT nett hjemme og installatøren forklarte at på enfas 240v får man ladeeffekt i kW =240v:32A=7,5.
Ca 7,5kW får man ved 235V for å flisespikke litt. Men så har man jo tap i laderen og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Orbit

....og med litt annen utregning (og bruk av normert spenning på 230V):

P = U · I = 230 V · 32 A = 7360 W = 7,4 kW

Spenning delt på strøm slik installatøren har forklart det gir elektrisk motstand, og ikke effekt (som "tilfeldigvis" er drøyt 7 Ω, dvs nært tallverdien for effekten i kW)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

J@x

Var vel ikke det helt store spørsmålet om man har 230, 231, ...240V.
Mer som om man får full uttelling på å lade på 32A 1 fas når man har 11kW ombordlader på ID4, eller den er begrenset til 16A.
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

CG

Det er strømleverandøren som vet når strømmen de leverer er rimeligst.

Har du en Easee ladeboks kan det være lurt å velge strømleverandør som har Easee integrert og kan fjernstyre og lade når rimeligst - dvs. smartlading.

Strømleverandørene kan se priser «day ahead» som alle oss andre:
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table
Dermed kan en ladeplan beregnes basert på batteriets SoC, ladestopp% som du har valgt, hastighet på lading mellom Easee og bilen, batteriets kapasitet - og selvfølgelig når strømmen er rimeligst.

Bildene av app-skjermbilder nedenfor er et eksempel fra vår strømleverandør som har Easee-laderen integrert.
Viser vår ID.4 som lades med 8.16kW (IT-nett 230V 32A). Så langt i denne økten - 54.80kWh.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA