Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.

Startet av TorT, søndag 28. mars 2021, klokken 15:44

« forrige - neste »

RJK

De skulle jo kjørt alle i Sport-mode, ikke standard mode. Det gjør jo testen til en kuriositet, og ikke en skikkelig test.

Riktignok hørtes det ut som performance ble satt i sport mode, men hørte ikke helt nøye etter der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Spinner

Sitat fra: RJK på tirsdag 30. mars 2021, klokken 21:40
De skulle jo kjørt alle i Sport-mode, ikke standard mode. Det gjør jo testen til en kuriositet, og ikke en skikkelig test.
Hjelper nok lite på ytelsen å sette Steering Mode til Sport hvis det er det du mener... Du har ikke Sport acceleration på LR (uten boost oppgradering) og SR, og du har ikke Standard på Performance.

RJK

OK, var jeg som tydeligvis ikke fulgte godt nok med. Trodde de hadde (minst) 3 forskjellige kjøremodus som de fleste andre elbiler, og da i tillegg track mode med mulighet for å fintune settings som man ikke får gjort med de andre.

Da bør jo valget være enkelt, om det er sammenlignbart med TMY, at man ikke får bestilt med krok på performance-modellen. Kunne fint klart meg med TM3, men frister mer med TMY og syv seter.

Dog, både Ioniq 5 og EV6 ser ut som gode alternativer, selv om de (foreløpig (?) ikke har tilgang til SuC-nettverket, men får greie priser de 2 første årene gjennom Ionity. Men SuC er et veldig godt argument for å velge Teslaistedet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 31. mars 2021, klokken 02:59
Da bør jo valget være enkelt, om det er sammenlignbart med TMY, at man ikke får bestilt med krok på performance-modellen. Kunne fint klart meg med TM3, men frister mer med TMY og syv seter.
Litt usikker på hva du skriver her, men TMY-P får man da med krok.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på onsdag 31. mars 2021, klokken 10:19
Sitat fra: RJK på onsdag 31. mars 2021, klokken 02:59
Da bør jo valget være enkelt, om det er sammenlignbart med TMY, at man ikke får bestilt med krok på performance-modellen. Kunne fint klart meg med TM3, men frister mer med TMY og syv seter.
Litt usikker på hva du skriver her, men TMY-P får man da med krok.

Jupp, det var tydeligvis mulig å velge på TMY-P.

Takker!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

thebadger

Husk også at de har originale dekk og felger.
Uberturbine er rundt 57lbs mens Aero med kapsel er cirka 44lbs.
Hvis man regner på ren kinetisk energi for å øke hastigheten er det cirka 1.5kW/h mer effekt som kreves per hjul med uberturbin enn med Aero.
Altså uten å ta høyde for forskjellige dekkegenskaper, vekt, spoiler, etc. så kreves det 6kW/h mer å rotere 4 uberturbin Fra 70 til 100mph.

turfsurf

Sitat fra: thebadger på tirsdag 06. april 2021, klokken 21:08
Altså uten å ta høyde for forskjellige dekkegenskaper, vekt, spoiler, etc. så kreves det 6kW/h mer å rotere 4 uberturbin Fra 70 til 100mph.
Det kommer vel an på massefordeling på de forskjellige hjulene.

Ellers er energi kWh, ikke kW/h.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

thebadger

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 06. april 2021, klokken 22:01
Sitat fra: thebadger på tirsdag 06. april 2021, klokken 21:08
Altså uten å ta høyde for forskjellige dekkegenskaper, vekt, spoiler, etc. så kreves det 6kW/h mer å rotere 4 uberturbin Fra 70 til 100mph.
Det kommer vel an på massefordeling på de forskjellige hjulene.

Ellers er energi kWh, ikke kW/h.
Nei, det er bare "angular rotational energy", altså effekt man må ha for å øke rotasjonshastigheten på hjulet. Jeg hadde faktisk regnet for konservativt, glemte at uberturbin er 9" istedenfor 8,5" så det vil være noe mer vekt nesten ytterst i rotasjonen

turfsurf

Sitat fra: thebadger på onsdag 07. april 2021, klokken 06:58
Nei, det er bare "angular rotational energy", altså effekt man må ha for å øke rotasjonshastigheten på hjulet.
Dette blir vel litt rørete. Energi=kWh, effekt=kW.  Kinetisk energi er det hjulet innehar grunnet rotasjon, effekt er det man trenger for å endre energinivå (rotasjonshastighet).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Jeg finner ingenting her som er i størrelsesorden kWh. Jeg finner at kinetisk rotasjonsenergi for 4 hjul i 160 km/t  er i størrelsesorden 100 kJ . Altså kreves det i størrelsesorden 10 kW for å spinne opp 4 hjul  fra 0-160 km/t på 10 sekunder. 10kW i 10 sekunder er bare 0.028 kWh.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

jokke

Sitat fra: daktari på søndag 28. mars 2021, klokken 18:52
Men det er interessant å se at den forskjellen på papiret omsettes i veldig få meter IRL.

Jeg tenkte også at Pen kanskje fikk litt lavere SoC på de siste testene, siden den jo må dra mer strøm for å gå raskere. (Altså brukte mer på de tidlige testene).
Har 2020P og kjørt mot LR flere ganger, var ikke veldig få meter forskjell men maaange

Ampera

#26
Sitat fra: jokke på torsdag 08. april 2021, klokken 20:49
Sitat fra: daktari på søndag 28. mars 2021, klokken 18:52
Men det er interessant å se at den forskjellen på papiret omsettes i veldig få meter IRL.

Jeg tenkte også at Pen kanskje fikk litt lavere SoC på de siste testene, siden den jo må dra mer strøm for å gå raskere. (Altså brukte mer på de tidlige testene).
Har 2020P og kjørt mot LR flere ganger, var ikke veldig få meter forskjell men maaange

Samme opplevelse, har kjørt fra LR i 2020P  lett. ( en av de siste før facelift som er produsert:) )
Her er test av LR og P fra 2019:
https://youtu.be/8V-i5Kwz8Cc

turfsurf

Noen som har prøvd denne:

https://ingenext.ca/collections/boost-50/products/boost-50

The Boost 50 module increases the performance of the Tesla Model 3 Dual, without the "Performance" option.

Acceleration time for Model 3 from 0 to 60 mph : 3.7 seconds
Total power: increase of 50 HP
Improves throttle sensitivity: reduced response time
Heated rear seat control with web application or rear window switches
Ambient lights
Automatic driver door opening
Automatic frunk and trunk opening with proximity sensors*
Drift mode (a special driving mode that disables traction control but maintains ABS and power Steering)
Battery pack heating
Manual wiper control
Blocks TPMS alerts (BLE)
Live data: battery pack state of health, beginning of life pack energy, full nominal pack energy, isolation resistance of the battery, HV battery voltage/current, LV battery voltage/current, battery and charger temperature
You'll still have access to Tesla's firmware updates
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ampera

#28
Nå testet han Tesla Model 3 Performance vs Old Model 3 Performance - DRAG RACE
https://www.youtube.com/watch?v=jaokz_Bwti4

daktari

Det var jo rimelig jevnt. Men en med 19" og en 20" og forskjellige dekkmerker er kanskje avgjørende da?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA