Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dragrace M3, Performance / L R / S R+ . Uventet resultat.

Startet av TorT, søndag 28. mars 2021, klokken 15:44

« forrige - neste »

TorT


https://youtu.be/htGXA4McmGU

Dette var uventede resultater. Performance blir frakjørt på mellomaksellerasjoner.

Bremsene er heller ikke bedre.

Mvh TorT.

Ludde

Kan ikke se at dette er så overraskende  :) Performance slår de andre i alle øvelser under 120km/t. Over dette er vel performance og long range stort sett identiske i forhold til krefter og akselerasjon. Når farten nærmer seg 200 så har luftmotstand veldig mye å si, som igjen fører til en fordel for long range med aerokapsler.

Bremsetesten var kanskje litt mer overraskende. Tipper den lille halve meteren ekstra bremselengde kan skyldes like mye reaksjonstider til sjåførene, føre, dekk osv. og ikke kun bremseforskjellen. Det kan være jeg tar feil her, men performancebremsenes fordel er vel i hovedsak at de ikke skal overopphete like fort som long range? Skal sies at spesielt klossene på performance får en del tyn hos de som kjører ofte på bane, nettopp fordi de fort blir varm og svampete ved aktiv banekjøring.

Synes forøvrig de oppgir lave hk verdier på bilene?  ???  Tror Performance blir benket til rundt 550 hk nå etter alle oppdateringer osv.

Syklist

Etter instruksjonsboka veier SR+ 250 kg mindre enn LR 4wd (1684 vs 1931 med fører). Det kan fort spille en rolle.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Contango

De brukte en LR fra 2020 mot en P fra 2021. Sistnevnte har et mer strupet batteri på lading og da er nok effekten ut også litt mer begrenset. Ville vært forsiktig med å konkludere.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

Men det er interessant å se at den forskjellen på papiret omsettes i veldig få meter IRL.

Jeg tenkte også at Pen kanskje fikk litt lavere SoC på de siste testene, siden den jo må dra mer strøm for å gå raskere. (Altså brukte mer på de tidlige testene).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jokke


daktari

Sitat fra: jokke på søndag 28. mars 2021, klokken 19:02
prøv en 2020 performance så merker man forskjellen
At 2021 P ikke klarer tallene den er solgt med altså? En ny P85D-sak på gang?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Wisd0m

Sitat fra: TorT på søndag 28. mars 2021, klokken 15:44

https://youtu.be/htGXA4McmGU

Dette var uventede resultater. Performance blir frakjørt på mellomaksellerasjoner.

Bremsene er heller ikke bedre.

Mvh TorT.
Også interessant å se at akselerasjonen som faktisk betyr noe, fra rundt 50 til litt over 100 km/t, er SR+ i samme område som LR. Det er typiske forbikjøringer, se fra 5:33.

TorT

Leser meg jo opp på Tesla siden jeg har bestilt en LR.

Den nye med varmepumpe tar jo varme fra batteriene for å varme kupeen.

Kan det være så enkelt som at batteriene er kalde, og ikke yter sitt beste på den nyeste?

Mvh TorT

Hodetelefoner

Noe rart med den teste. Model 3 performance 2021 er aldri raskere med dagens Sw.

Uansett, de fleste tesla går likt opp til 180 190kmt. Noen er raskere i starten. Men effekten detter KJAPT da.

gruffalo

Den hvite LR som presenteres først har rød strek under Dual Motor. Kanskje det er en base-Performance?
E-tron 55 sportback 2022

knegg

Sitat fra: gruffalo på mandag 29. mars 2021, klokken 09:00
Den hvite LR som presenteres først har rød strek under Dual Motor. Kanskje det er en base-Performance?

Tror nok bare at de måtte bruke et gammelt videoklipp for å vise "Dual motor" på en hvit bil.
2020 Model 3

LeafSwe

Sitat fra: TorT på mandag 29. mars 2021, klokken 07:05
Leser meg jo opp på Tesla siden jeg har bestilt en LR.

Den nye med varmepumpe tar jo varme fra batteriene for å varme kupeen.

Kan det være så enkelt som at batteriene er kalde, og ikke yter sitt beste på den nyeste?

Mvh TorT

Tror också det beror på batteri temperaturen
3P+
3SR+

lars667

I såfall skal en kunne se det på skjermen (prikker for redusert power)? Tror ikke de nevner det i videoen, men det kan selvfølgelig være en mulighet.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Kjetil1986

Model 3 long range 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA