Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teslabjørn tester ID4.

Startet av Gnilre, søndag 28. mars 2021, klokken 13:18

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: elektro på fredag 02. april 2021, klokken 11:42
Sitat fra: daktari på fredag 02. april 2021, klokken 10:30
E-tron har jo et av de største bagasjerommene men det er ikke spesielt praktisk pga. den veldig skrå bakluken. Det blir ikke store forskjellen på sportback og avant i plass. Med en mer Volvo-lik bakluke hadde etron også fått inn 2 bokser til.

Men ID4 har et stort bagasjerom:
-Dybde min/max 97/99 (etron 105)
-Bredde min/max 104/129 (etron 98/138 med oppbevarinspakke 98/102 uten)
-Høyde gulv til hattehylla/rollover 59 (etron 42)
-Dybde fra dørluka til ryggen i hattehyllehøyde 47 (etron 42)

Kontrolmålte e-tron nå med tommestokk, så ikke helt nøyaktig, men målene over var da veldig rare, @daktari? Jeg fikk:

-Dybde max 107
-Bredde min 100 helt innerst, nederst, ellers 104 nederst og 110 v. hatthylle.
-Høyde til toppen av seterygg 59 (pluss 10 cm. under gulvet). Det er ca. 50 cm. til myk rollover, men med delingsnett på ferie, eller på Plantasjen, fyller man uansett helt opp til hvor høyden varierer fra 50 til 80 cm. med gulvplaten på plass og 100 cm. uten.
-Dybde fra dørluka til seterygg i hatthylle høyde fikk jeg til å bli minst 70 cm. Ikke 42...!
Legg på 2 cm+ på alle mine mål av ID4 også da, kanskje det blir rett? Uansett snålt at det gikk 2 færre bananbokser i etron enn iD4 hvis plassen egentlig er større OG mer praktisk. (TB målte bagasjerommet uten gulvet i etron også).
Men men, jeg vet hvordan jeg har målt, det er sammenlignbare tall.

Dybden på hattehylla måler jeg ved karmen på døra, ikke midt på. 
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: z4rd på fredag 02. april 2021, klokken 11:29
Et annet moment som taler til fordel ID4 er lenger rekkevidde også. Selv med lavere ladeeffekt, så vil det ikke skille stort i ladefart (antall km pr. time) siden ID4 har vesentlig lavere forbruk. Audi'en er definitivt bedre mht fremkommelighet, komfort og premium-følelse + ekstrautstyr. De stiller også i to ulike prisklasser, så kundegruppen vil uansett ikke være helt den samme... så det blir egentlig litt som før da folk valgte Skoda Octavia/Superb eller VW Passat fremfor Audi A4/A6.
Nå var etron den bilen jeg har hatt siste år som har hatt mest skrangling og knirking i interiøret pluss den håpløse lyden fra girkassen. Så kvalitetsfølelse,  tja... en Max id4 mangler bare luftfjøring og nightvision og lufting i setene, samt multicontursetene som er ca 20-veis justerbare. Men da har id4 mer avansert HUD, kanskje bedre lys og. Det skiller da ca 300k hvis ikke mer mellom dem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: z4rd på fredag 02. april 2021, klokken 11:29
Et annet moment som taler til fordel ID4 er lenger rekkevidde også. Selv med lavere ladeeffekt, så vil det ikke skille stort i ladefart (antall km pr. time) siden ID4 har vesentlig lavere forbruk. Audi'en er definitivt bedre mht fremkommelighet, komfort og premium-følelse + ekstrautstyr. De stiller også i to ulike prisklasser, så kundegruppen vil uansett ikke være helt den samme... så det blir egentlig litt som før da folk valgte Skoda Octavia/Superb eller VW Passat fremfor Audi A4/A6.

Tja, nå må vi vel forutsette at firehjulstrekk utgaven har litt kortere rekkevidde. La oss si 450 km WLTP. Det gir 8,75 km/min i snitt 10-80% for ID.4 mens e-tron 55 quattro har 11,74 km/min. I praksis ca. ti minutter forskjell for omtrent samme rekkevidde. Ikke all verden, kan man si. Men det er én av flere ting som gjør at ID.4 ikke er en fullgod erstatning for e-tron om man tar pris ut av bildet.

Min erfaring er også at et større batteri vil være en fordel når en større andel går til oppvarming.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Bjoris

Det går jo ikke ann å sammeligne ETron og ID4 uten å ta med pris:) Det er jo hele poenget.

Det som blir interresant med ETron er jo mot Q4. Jeg tror veldig mange av dem som kjøper Audi er glad i eksklusivt interiør og samtidig er de villige til å betale for dette. Dermed blir det reelle alternativet Q4

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA