Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Guide: bytte sensorer på varmeapparat

Startet av Sveinung Rogstad, søndag 28. mars 2021, klokken 01:06

« forrige - neste »

Fanten

I dag var det min tur til å betale hva det koster med bytte av alle sensorene.
Tenkte å gjøre jobben selv men det var for lite å spare på det att jeg fant det bryet verdt.
Har lest mange som plundrer med billige sensoer 0g verksted regninger som går i taket som følge av det.
Så sensorer i fra Møller måtte det bli selv om man kanskje kunne funnet noen billigere der ute men det hjelper ikke når man må få jobben gjort i en fei.
Mekonomen verkstedet jeg brukte fakturerte kun 1 time for å bytte sensorene og programmere de så neppe noe særlig å spare kom jeg frem til.

Riktig nok endte regningen på nesten 15k men det var inkludert 1 time for bytte av høyre varme spjeld motor samt 1600 kr + mva for delen tatt via Møller.
Så betalte ish 11k for sensor jobben så hør med ditt lokale verksted

Electric cars in Norway

Sitat fra: Fanten på onsdag 18. desember 2024, klokken 18:41I dag var det min tur til å betale hva det koster med bytte av alle sensorene.
Tenkte å gjøre jobben selv men det var for lite å spare på det att jeg fant det bryet verdt.
Har lest mange som plundrer med billige sensoer 0g verksted regninger som går i taket som følge av det.
Så sensorer i fra Møller måtte det bli selv om man kanskje kunne funnet noen billigere der ute men det hjelper ikke når man må få jobben gjort i en fei.
Mekonomen verkstedet jeg brukte fakturerte kun 1 time for å bytte sensorene og programmere de så neppe noe særlig å spare kom jeg frem til.

Riktig nok endte regningen på nesten 15k men det var inkludert 1 time for bytte av høyre varme spjeld motor samt 1600 kr + mva for delen tatt via Møller.
Så betalte ish 11k for sensor jobben så hør med ditt lokale verksted

Fanten :+1: uff uff jeg kjenner jeg får helt vondt i magen av dette her som VW Møller sniker seg unna fra å dekke gratis,  noe de burde gjøre.

i US så ble det fra VW sendt ut recall på dette og alle kunder fikk byttet dette gratis

Noen burde hente sjefen for VW Norge og ta han bitte litte for hardt i øreflippen og dra han inn på det kontoret der de sender ut innkallinger for gratis utbedringer for alle VW e-Golf eiere. Og holde bitte litte for hardt på øreflippen hans helt til det er sendt ut epost til alle eierne ;D

Fanten

Ja, ::)  føler jeg har betalt min del av rikdommen til Møller familien.'
Men mennesker er dumme så ikke godt å si hva som skjer i fremtiden.
Hadde en Passet familie tralle å etter det bilholdet der skulle jeg aldri eie ett VW produkt resten av livet.
Men 20 år senere kjøpte jeg en e-golf til huset sin ungdomsavdeling.
2 måneder etter garanti utløp sluttet bilen å lade så har vært i gjennom x4 linje til 25k som heller ikke burde være kunden sitt problem.
Det tynnes i huset sin ungdomsavd men ingen av de barna kommer til å ende som fremtidige kunder av Møller...tror jeg.

robbertu

Bilen er kald, da er det vel min tur til å betale hva det koster med bytte av sensorene.
2015 e-golf 70000 km uten varmepumpe!
Er lit i tankeboksen angænde hva er best og gjøre!
mvh Ron

andersjoolsen

Noen ideer?
Min 19 mod e golf begynte å blåse kaldt i dag, og dette er eneste feilkode jeg får opp på vagcom:

Address C5: Therm, mgt

37030 - Local databus
U1030 00 [00100111]- Electrical Malfunction
Not confirmed - Tested since memory clear

Electric cars in Norway

Sitat fra: andersjoolsen på onsdag 22. januar 2025, klokken 04:12Noen ideer?
Min 19 mod e golf begynte å blåse kaldt i dag, og dette er eneste feilkode jeg får opp på vagcom:

37030 - Local databus

Har du sett denne under. Han har bytta 2 av de sensorene og får samme feilmelding som deg. Så det betyr at det ikke er kommunikasjon. Så du må nok bytte de du også. Tips fra meg... ikke kjøp kinadrit på noen nettsteder men kjøp originalt dersom DIY og skal du sette bort jobben så ikke spons julebordet til Møller verkstedene  ;D

Dette burde vært utført gratis av VW Norge på alle bilene dvs recalls

https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/25850/

andersjoolsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 22. januar 2025, klokken 08:14
Sitat fra: andersjoolsen på onsdag 22. januar 2025, klokken 04:12Noen ideer?

37030 - Local databus

Har du sett denne under. Han har bytta 2 av de sensorene og får samme feilmelding som deg. Så det betyr at det ikke er kommunikasjon. Så du må nok bytte de du også. Tips fra meg... ikke kjøp kinadrit på noen nettsteder men kjøp originalt dersom DIY og skal du sette bort jobben så ikke spons julebordet til Møller verkstedene  ;D

Dette burde vært utført gratis av VW Norge på alle bilene dvs recalls

https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/25850/

Når jeg går inn å ser verdier på hver enkelt sensor får jeg opp reelle data samt ok på alt - så usikker på om jeg skal bytte disse sensorene nå.. Tror jeg skal ta en ekstra titt på alle jordinger rundt om.

Orbit

Har du allerede tatt en reset av spjeldposisjoner?

Sitat fra: Turbomannen på torsdag 16. november 2023, klokken 07:30Jeg har muligens klart å fikse denne feilen med to fingre og 10 sekunders jobb. Tiden vil vise..
Varmen er nå tilbake hvertfall!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jonbon

Har fått byttet 5 sensorer hos mekonomen.

Viste seg at det er lekkasje i AC også, tenkte å la det gå da det begynner å bli lite bil igjen, og det kommer på 16.000+.

Det kommer imidlertid ikke varme ut av anlegget, verkstedet mener det henger sammen med manglende gass.
Er virkelig slik at varmen ikke fungerer uten AC gass?

Fanten

Shipflight

Har noen byttet ut Ekspansjosventiler eller Cut-Off valves?
Leter etter nettsider som selger disse til en fornuftig pris.

Er også interessert i å høre om noen har erfaring med å fjerne den braketten som alle ventilene sitter på, trenger instruksjoner eller tips  8)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Shipflight på torsdag 13. mars 2025, klokken 10:51Har noen byttet ut Ekspansjosventiler eller Cut-Off valves?
Leter etter nettsider som selger disse til en fornuftig pris.

Er også interessert i å høre om noen har erfaring med å fjerne den braketten som alle ventilene sitter på, trenger instruksjoner eller tips  8)
Hei. Krevende jobb. Ditt spm om braketten står i Sveinung sitt åpningsinnlegg dvs nr 1.

Se bilde - gå dit. Her https://elbilforum.no/index.php?topic=55543.100

Og hvis Sveinung sitt fantastisk gode DIY oppskrift ser krevende ut for din del så ikke prøv selv.

Anbefaler kjøp av orginalsensorer og du må ha tilgang til rett diagnose verktøy for parring.

Krever litt erfaring dette her og det kan du lese i flere innlegg i denne tråden fra andre - så hvis du er usikker - kontakt heller noen av de seriøse elbil verkstedene om tilbud og da mener jeg ikke Møller. De er noen haier som egentlig skulle byttet disse gratis for det er fabrikkfeil på disse bilene. Det gjøres i andre land blant annet US. Se recall info jeg postet tidligere. Men isteden lar VW Norge kundene dekke VW sine julebord.

Det er bare trist.

To tips:
- ikke kjøp disse fire på alibaba osv du får bare grå hår av dette
- du må kunne diagnoseverktøy, da snakker jeg ikke om typ billige icaresoft osv

Advarsel til alle som leser dette: Disse feilbilene dumpes på de norske bilauksjoner av både de useriøse bilforhandlerne og av VW merkeforhandlere inkl Møller - ser jeg - uten at de informerer om feilen :o de skulle vært satt i gapestokk.

De på auksjon har typisk ikke naf test og bilbutikk bruker utrykk som rep objekt osv. logg på svv og se bilens eierhistorikk.

Og helt til slutt: det er tonnevis av god info om denne feilen og DIY på alle vw egolf forums og på FB gr Norge. Siste FB innlegg om denne feilen ble postet for under 45 minutter siden - her https://www.facebook.com/share/p/1588hbPXkC/?mibextid=wwXIfr

Se engelske egolf forums også feks her https://www.myvwegolf.com/threads/a-c-expansion-valve-and-cut-off-valve.2751/

Reddit er fin å ha - her
https://www.reddit.com/r/eGolf/comments/1f108wb/cut_off_valve_identification/?rdt=51305

Og heeeeelt til slutt: YouTube er din venn. Der ligger det vanvittig mye DIY på denne feilen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA