Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Guide: bytte sensorer på varmeapparat

Startet av Sveinung Rogstad, søndag 28. mars 2021, klokken 01:06

« forrige - neste »

Marla0111

Hei!

Jeg har også en e-golf 2015 modell der sensorene gikk i stykker i november i fjor og jeg måtte ut med 18k for å reparere de da jeg endelig fikk time hos Møller 2 måneder senere (!). Garantien hadde selvsagt akkurat gått ut, men ikke reklamasjonsfristen på 5 år. Ifølge loven har jeg da reklamasjonsrett hvis feilen gjelder en mangel på bilen. Men det var ikke Møller enig om.

Jeg synes det er hårreisende at de tar seg så godt betalt av så mange forbrukere på en kjent mangel som egentlig burde ha blitt fikset gratis. Jeg klaget det inn til Forbrukertilsynet men ble ikke enig med Møller i meklingen. De ville absolutt ikke innrømme at det er en mangel på bilen og ville bare gi meg et lite beløp som goodwill. Men dette handler ikke om penger lenger for meg, men om prinsippet - det går ikke an å produsere en bil med en mangel og så tjene penger på å fikse den i etterkant..

Jeg ønsker nå å ta saken videre til Forbrukerklageutvalget. De anbefaler at jeg får en skriftlig uttalelse fra en sakkyndig om at denne feilen faktisk er en mangel bilen er produsert med, slik at jeg står litt sterkere med min sak. Er det noen her som er bilmekaniker eller lignende og kan hjelpe meg?

Det en sakkyndig skal gi opplysninger om er:
«1. Hva er galt?
2. Hva er den sannsynlige årsaken til feilene (normal/unormal slitasje, uhell, manglende vedlikehold, produksjonsfeil eller lignende)?
3. Uttalelsen bør si noe om hvorvidt feilene er upåregnelig sett hen til delenes levetid og bilens alder.
4. Når er det sannsynlig at feilen oppsto?
6. Illustrer gjerne med bilder
Dersom det er andre forhold som er egnet til å belyse saken ber vi om at den sakkyndige redegjør for disse»

Det handler bare om en skriftlig uttalelse - det er ikke nødvendig med noe oppmøte eller noe sånt.

Jeg håper virkelig noen her vil hjelpe meg - hvis jeg vinner denne saken vil det være en skikkelig seier for oss som forbrukere, og alle andre som sliter med samme problem eller noe lignende i framtiden kunne ha støttet seg på denne saken.

Hilsen Julia

hybrid88

Sitat fra: Marla0111 på søndag 24. juli 2022, klokken 14:37
Hei!

Jeg har også en e-golf 2015 modell der sensorene gikk i stykker i november i fjor og jeg måtte ut med 18k for å reparere de da jeg endelig fikk time hos Møller 2 måneder senere (!). Garantien hadde selvsagt akkurat gått ut, men ikke reklamasjonsfristen på 5 år. Ifølge loven har jeg da reklamasjonsrett hvis feilen gjelder en mangel på bilen. Men det var ikke Møller enig om.

Jeg synes det er hårreisende at de tar seg så godt betalt av så mange forbrukere på en kjent mangel som egentlig burde ha blitt fikset gratis. Jeg klaget det inn til Forbrukertilsynet men ble ikke enig med Møller i meklingen. De ville absolutt ikke innrømme at det er en mangel på bilen og ville bare gi meg et lite beløp som goodwill. Men dette handler ikke om penger lenger for meg, men om prinsippet - det går ikke an å produsere en bil med en mangel og så tjene penger på å fikse den i etterkant..

Jeg ønsker nå å ta saken videre til Forbrukerklageutvalget. De anbefaler at jeg får en skriftlig uttalelse fra en sakkyndig om at denne feilen faktisk er en mangel bilen er produsert med, slik at jeg står litt sterkere med min sak. Er det noen her som er bilmekaniker eller lignende og kan hjelpe meg?

Det en sakkyndig skal gi opplysninger om er:
«1. Hva er galt?
2. Hva er den sannsynlige årsaken til feilene (normal/unormal slitasje, uhell, manglende vedlikehold, produksjonsfeil eller lignende)?
3. Uttalelsen bør si noe om hvorvidt feilene er upåregnelig sett hen til delenes levetid og bilens alder.
4. Når er det sannsynlig at feilen oppsto?
6. Illustrer gjerne med bilder
Dersom det er andre forhold som er egnet til å belyse saken ber vi om at den sakkyndige redegjør for disse»

Det handler bare om en skriftlig uttalelse - det er ikke nødvendig med noe oppmøte eller noe sånt.

Jeg håper virkelig noen her vil hjelpe meg - hvis jeg vinner denne saken vil det være en skikkelig seier for oss som forbrukere, og alle andre som sliter med samme problem eller noe lignende i framtiden kunne ha støttet seg på denne saken.

Hilsen Julia

Spennende, kjør på. Ettersom vw i usa har "innrømmet" feilen og tilbakekalt biler for utbedring bør vel det også være et godt bevis på at dette er for dårlig. Hvorfor de ikke gjorde det samme i Norge forstår jeg ikke.

Vår egolf må inn igjen nå. I vinter bytta vi kompressor til varmepumpe og sensor 3+5 samt havarirens pga varmen slutta å virke. Nå virker ikke kjølingen, har kjørt hele sommer uten AC. Nå skal de bytte sensor 1,2 og 4 for kroner 11.000. Dette er så latterlig at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kjørte hardt på VW i vinter uten noe som helst lykke. Kom ikke frem til ledelsen heller selv om jeg prøvde og prøvde. Alle verksteder og forhandlere spiller dumme og kjenner ikke problemet. De sier man må gå på importøren. Men møller svarer ikke. Jeg purret og purret til kundeservice og fikk stadig tilbakemelding om at jeg skulle fått et svar fra øverste hold men det skjedde aldri.

Jeg skal aldri mer ha VW i hvertfall
Etron 55
E-golf
911 GT3

bullfinch

#32
Jeg har fått feil på ventil og en sensor. På facelift e-golf skal det være nye sensorer så man bare må bytte en og en.
Ser på nett at mange bytter sensorer på biler uten å koke systemet. Om jeg bare skal bytte en sensor burde vel det gå? Jeg tror det er sånn stengeventil som lukker når man tar av en sensor innebygget i "ventilen" hvor sensoren sitter.

Jeg skal jo bytte en ventil (4M0 816 703 C) også om jeg forstod det rett så da må jeg uansett tømme, koke, fylle gass. Tror det er 1234yf type gass.

Feilmeldinger som må fikses:
G829 klimatrykk/tempsensor
N643 sperreventil 5 til kjølemiddel defekt. DEL; 4M0 816 703 C


alsmark

Hei.

Har som mange av dere fått samme problem med vår E-Golf. Har sjekket litt rundt for å finne sensorer. Men sliter litt med å finne den som heter "E" til slutt.

Det jeg lurer på er, kan jeg bruke disse fra Autodoc?
https://www.autodoc.co.no/thermotec/17944708

Setter pris på svar :)

bullfinch

Jeg fant litt forskjellige plasser med å google 4M0 959 603 E med og uten mellomrom. Autoac.no har/hadde kampanje på bytte av alle sensorer som jeg gikk for. Var billigere å kjøpe sensorer via de, garanti på jobben, fikset på noen timer osv.

Keipea


Genial guide !
Jeg har på min 2017 e-Golf problemer med at det bare kommer kaldluft ut av varmeapparatet. Tok diagnose hos VW forhandler og fikk tilbud på utskifting av regulering/ekspansjonsventil ( N637 og N642 ) til den nette sum av nesten 26000,-
Noen som vet om dette er samme sensorene som beskrevet i guiden her ?


Sveinung Rogstad

Sitat fra: Keipea på fredag 28. oktober 2022, klokken 20:09

Genial guide !
Jeg har på min 2017 e-Golf problemer med at det bare kommer kaldluft ut av varmeapparatet. Tok diagnose hos VW forhandler og fikk tilbud på utskifting av regulering/ekspansjonsventil ( N637 og N642 ) til den nette sum av nesten 26000,-
Noen som vet om dette er samme sensorene som beskrevet i guiden her ?



N637 og N642 er ventiler.  Men samme fremgangsmåte ang tømming/fylling av  gass i A/C anlegg som i guiden.

Keipea

Ja det er vel det... Vet du hvor disse kan være plassert ?
Man kan vel klare å bytte disse selv, men man må vel bruke Ross-tech hex-v2 diagnosekabel for å aktivere de nye ventilene ?

sinamics

#38
Sitat fra: Keipea på søndag 30. oktober 2022, klokken 14:49
Ja det er vel det... Vet du hvor disse kan være plassert ?
Man kan vel klare å bytte disse selv, men man må vel bruke Ross-tech hex-v2 diagnosekabel for å aktivere de nye ventilene ?

KVa

Hei.
Me har fått muligens lignende problem på vår 2016 modell. Men fortoner seg litt anneredes. Begynte med at ein kjølevannslange datt av varmeveklser. Når montert igjen og fyllt vann, ser eg at det er mykje varme i vannslanger motorrom, men ingen varme inne i kupe. Vifte blåser kun kald luft. Det ser nermest ut til å koke i vannet i varmeveksler langt nede på torpedovegg i motorrom (er dette veksleren mellom varmepumpe og kjølevann?). Begynner å lure på om det er dette som i utgangspunktet har fått slange til å hoppe av. De familiemedlemmene som bruker bilen seier at varme har sporadisk ikkje virka i det siste. Forslag til kva som er rot-årsak her? Kan det være at så enkelt at eg ikkje har fått ut all luft av vannsystemet? Eller er det nokon av de andre problemer som er beskrevet i denne tråden?

snakkesalig

Du kan ikke ha en "propp" i kjølesystemet et sted? Det er brukt rett type kjølevæske når du etterfylte etter at slangen hoppa av?

KVa

Lurer på om det er noko gale med varmepumpesystemet, f. eks kompressor. Då vil ikkje varmen frå PTC heater gå over i gassen, og kjølevann bli overoppheta i den små kretsen. Fann ein god systembeskrivelse her:

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/MC-10121131-9999.pdf

sinamics

Sitat fra: KVa på onsdag 04. januar 2023, klokken 22:51
Lurer på om det er noko gale med varmepumpesystemet, f. eks kompressor. Då vil ikkje varmen frå PTC heater gå over i gassen, og kjølevann bli overoppheta i den små kretsen. Fann ein god systembeskrivelse her:

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/MC-10121131-9999.pdf

Jeg har en egolf fra 2017 som sluttet å gi varme i kupe for en uke siden. Leste ut feilkoder og fant disse lagret i C5 Thermal modul:


  • P1C0200      N636 expansion valve 1 for refrigerant, mechanical fault, sporadic/static

  • P1C1200      N638 expansion valve 3 for refrigerant, mechanical fault, sporadic/static

  • P1C1A00      Refrigerant Cut-off Valve 1

  • P1C3200      Refrigerant Cut-off Valve 4

  • U107600      Local Data Bus 2 / Electrical Error

  • B148421      Automatic Addressing Sub Bus 1 - Lower Limit Not Reached

  • B148521      Automatic Addressing Sub Bus 2 - Lower Limit Not Reached



Det var kun 1 feilkode som var aktiv "Local Data Bus 2 / Electrical Error", denne feilkoden referer til Lin-bus nettverket som alle ventilene er koblet til.  Jeg mistenkte da at det var en ventil som forårsaket kommunikasjons feil.

Tenkte jeg skulle se litt nærmere på dette nå i helgen og på fredag fikk jeg det lokale verkstedet til å tappe AC systemet.  Da jeg kom hjem og koblet på diagnose testeren så var lin-bus feilen vekk og alle expansion / cut-off ventiler funket ved å teste dem manuellt fra testeren.

Da jeg aktiverte varmeapperatet så opplevde jeg samme som deg at det koker i slanger på kjøle siden og temperaturen på HV-heater var 140 grader. Da systemet fikk kjølt seg ned igjen så er alle slanger på kjølesiden full a vakum ( slanger merket i gult )

  Du kan ikke vise dette vedlegget.

Jeg mistenker noe av det samme som deg, at siden jeg har tappet AC så blir ikke Kjølesløyfe kvitt varmen i varmeveksler, men virker litt merklig at ikke elektronikken stopper den før kokepunkt.

Jeg tenker jeg bestiller opp de cut-off, ekspansjons ventilene samt 5x av temp/trykk sensorene som pleier å ryke og bytter dette. Ringte Vag forhandler og spurte om pris på ekspansjons og cut-off ventiler, de skulle ha 4900.- pr.stk. !!  tror jeg bestiller fra utlandet. :)

Btw, jeg har tilgang til alt av data, tegninger, service info, så bare pm meg om du trenger noe.

KVa

Takk for nyttig info. Fekk lest ut feilkoder med OBDeleven i helga.
Feil som ikkje vil gå vekk er P1C6500 A/C pressure/temperature sensor 5.
To feil registrert på dette med samme kode.
Er det den/de 5 sensorene som det er snakk om i denne tråden her?

Kan jo hende eg mangler gass også, eller skulle det gitt alarm?

KVa

#44
Pressa litt på "sykkelventilene" i gassystemet for å sjekke om det er trykk, og ser ut som det er ingen trykk, altså mangler gass.

Nokon som veit om feilkode P1C6500 A/C pressure/temperature sensor 5 refererer til G829 i venstre hjulbue?

Du kan ikke vise dette vedlegget. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA