Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Id4 GTX restverdi / verditap

Startet av bagos, tirsdag 04. mai 2021, klokken 16:58

« forrige - neste »

bagos

Hva tenker folket om verditap på en ok utstyrt GTX fremover?

Har mulighet til å bestille med trolig leveranse i september (kønr ca 200, ikke planer om flipping, den tid er nok over)
Normalt taper en nybil seg med 20% første året, noe som ikke har stemt med elbiler de siste  årene (de har holdt seg godt i pris). Hvis f.eks VW og Skoda klarer å levere biler fremover tenker jeg at vi får tilnærmet lik verditap som fossile biler. Eller?

Og hva regnes normalt verditap fra? Listepris eller virkelig kjøpspris?
Hvis jeg får 4% rabatt på listepris, har jeg da fått 4 prosent(poeng) fra verditapet så mitt virkelige tap blir på 16%?

Skjønner at dette ikke er noe nøyaktig vitenskap og at dette er veldig usikkert (men kanskje noen har litt kvalifisert synsing)

zementh

Hvis du ser på leasingprisen, så ser du hva forhandler forventer av restverdi etter 3 år. Det kan gi en god pekepinn, men er jo likevel umulig å spå siden markeded forandrer seg fort om dagen.

bagos

Jeg har ikke sett på leasing før og hvordan prisene der viser beregnet restverdi.

Ser Leasingplan har 3990,- / mnd. 100' forskuddsleie inkl service.
Blir det da riktig at tapet er beregnet til 3990*36 = ca 143' ?

z4rd

Slik jeg forstår det da så snakker vi om 243k. Men vær obs på sluttoppgjøret. Der vil bilen "takseres" og mange får seg en overraskelse der. Så kan være smart å legge til side noe penger til det også...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Chimp


hELgenen

Tror verditapet vil ligge rundt fossiler fremover. Kommer nå mange nye modeller de neste 3 år. Og jo mer utstyr jo mer verditap i kroner. Tror Enyaq med alt ligger dårligst ann mhp verditap,så en GTX med alt kommer uansett ikke dårligst ut om en vil krysse med gaffel på konfiguratoren. Det er sikkert en del andre der ute som f.eks etron 50 eiere som snart vil merke endringer i markedet

Olemann


Mange her vurderer tydeligvis å gå fra 1ST til GTX.  Da snakker man fort en netto prisdiff på over 150k ved et salg av 1ST ila Q3 og et kjøp av en greit utstyrt GTX.
Mye morsommere og mer allsidig bil, men.....disse 150k tror jeg det blir vrient å få igjen. 

Men, noe skal da pengene brennes av på, så slipper man bruke tid på å vurdere pusse opp badet, kjøpe hytte osv..   Fordeler er det med alt, gjelder bare å få på rette briller  ;D

bagos

Tenker dere at standard verditap i markedet regnes fra listepris, eller fra kjøpsum?
De som får opp til 8% på kjøpet har da "spart" en del av verditapet allerede ved kjøp.

F.eks listepris 480'
Kjøp listepris= 20% tap første år = 384' restverdi. Verditap 96'
Kjøp med -8% rabatt= Kjøpsum 442'  Restverdi 384 (-20% av listepris) . . Verditap for deg 58'

Øyvind.h

Om jeg sammenligner hva jeg ga for 1st og hva jeg må ut med for GTX er differansen ca 125-130 avhengig av valg av hjul.
Men da får jeg; 4wd, litt bedre hengervekt, glasstak, selvkjøring, el seter med minne, el bakluke, matrix, større mediaskjerm, HUD samt en del noe annet småtteri.
Er det verd pengene? Tja, jeg vil vel kanskje si det. En del av diffen får en jo igjen ved salg, men det vil koste noen tusenlapper i ekstra verditap.

Og for 1st sin del; nå solgte jeg akkurat min og gikk i pluss på den. Hadde jeg ventet til 4wd`ene kommer i stort antall i august/september måtte jeg nok påregnet noen titusener i tap. Akkurat nå er markedet litt kunstig for rimeligste 1st. Så mine tall blir noe mer gunstige fordi jeg solgte på et greit tidspunkt.
Men spørsmålet er om det er lurt å kjøpe GTX nå, eller vente på kampanjer, utvikling i valuta, flere valgmuligheter som passer meg bedre osv.
Jeg tenker jeg venter frem til fristen 9. mai som gjelder for å beholde plass i køen med å ta en avgjørelse. Jeg liker GTX totalpakken, men tenker samtidig at jeg fint kan hoppe på lignende eller bedre deal om 6-12 måneder om jeg vil. Og jeg har ingen hast.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Får aldri igjen pengene - slik er det alltid når en dytter på utstyr.
Ønsker en billig bilhold og vil ha en ID.4 - så er 1st veien å gå.
Må en ha GTX og klarer å eie en slik bil uten masse utstyr - så er det bare å knipe igjen på utstyrspakkene og en kommer ikke så ille ut av det. En GTX kan jo settes opp med veldig mye og det er jo også toppmodellen - så litt håper vel kommende kjøpere i bruktmarkedet også å finne der vil jeg tro.
Men en GTX med full pakke er uansett et godt kjøp sammenlignet med Q4-etron og Enyaq slik jeg ser det.
Tilsvarende utstyrt Q4-etron ble 150k dyrere for min del - Enyaq en anelse mer - så av disse 3 brødrene/søstrene var ID.4 faktisk den som ga mest bil for pengene - også en tanke å tenke

Limodriver

Sitat fra: bagos på tirsdag 04. mai 2021, klokken 16:58
Hva tenker folket om verditap på en ok utstyrt GTX fremover?

Har mulighet til å bestille med trolig leveranse i september (kønr ca 200, ikke planer om flipping, den tid er nok over)
Normalt taper en nybil seg med 20% første året, noe som ikke har stemt med elbiler de siste  årene (de har holdt seg godt i pris). Hvis f.eks VW og Skoda klarer å levere biler fremover tenker jeg at vi får tilnærmet lik verditap som fossile biler. Eller?

Og hva regnes normalt verditap fra? Listepris eller virkelig kjøpspris?
Hvis jeg får 4% rabatt på listepris, har jeg da fått 4 prosent(poeng) fra verditapet så mitt virkelige tap blir på 16%?

Skjønner at dette ikke er noe nøyaktig vitenskap og at dette er veldig usikkert (men kanskje noen har litt kvalifisert synsing)

Dersom du skal regne på hva restverdien som forhandler setter på bilen er det et par forhold du må vite om. Ikke merkeforhandlere garanterer restverdien på bilen ved leasingperiodens slutt. Det er mulig merkeforhandlere ikke har denne friheten og at denne da settes sentralt slik at alle merkeforhandlere bruker samme restverdi. Videre må du også vite rentesatsen som er brukt på leasingavtalen. Dersom du ikke får vite denne kan du bruke lånerenten som tilbys ved finansiering. Bilprisen du bør ta utgangspunkt i er fullpris, leasing er gjerne en metode for ikke å gi rabatter slik at en får god pris ved salg av bilen til leasingselskapet.

Først må du trekke fra forskuddet fra prisen på bilen. Da finner du beløpet som finansieres. Videre må du regne en annuitet (akkurat som et lån) der du legger inn rentesats, lånebeløp og betaling pr måned. Jeg antar det er 36 mnd som er mest aktuelt og da vil restverdien som er satt på bilen være restlånet etter 36 betalinger. Dette tar ikke hensyn til gebyrer og den slags.

bagos

Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. mai 2021, klokken 11:36
Men en GTX med full pakke er uansett et godt kjøp sammenlignet med Q4-etron og Enyaq slik jeg ser det.
Tilsvarende utstyrt Q4-etron ble 150k dyrere for min del - Enyaq en anelse mer - så av disse 3 brødrene/søstrene var ID.4 faktisk den som ga mest bil for pengene - også en tanke å tenke

Ja, kan være at GTX er den av de tre som gir rimelige bilhold pga mindre verditap.

bagos

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. mai 2021, klokken 11:32
Men spørsmålet er om det er lurt å kjøpe GTX nå, eller vente på kampanjer, utvikling i valuta, flere valgmuligheter som passer meg bedre osv.
Jeg tenker jeg venter frem til fristen 9. mai som gjelder for å beholde plass i køen med å ta en avgjørelse. Jeg liker GTX totalpakken, men tenker samtidig at jeg fint kan hoppe på lignende eller bedre deal om 6-12 måneder om jeg vil. Og jeg har ingen hast.

Litt i samme båt her, har ingen hast og kan vente til en kampanje. Eller kjøpe en 1-2 år gammel Id4 som har gjort unna det største verditapet. Og hvis det ikke blir moms på biler under 600' bør ikke det være noe problem her.

Tipper at det uansett ikke er noe å problem å selge en GTX til høsten uten å tape på den hvis man har et relativt lavt kønr (hvis man skulle ombestemme seg)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA