Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merkelige spor/tråder i lakk på felger?

Startet av Model Y, fredag 26. mars 2021, klokken 21:20

« forrige - neste »

Model Y

Hei!
Holder på å rengjøre sommerfelgene på e-up. Men det er noen merkelige «tråder» på kromdelene. Det er ikke mulig å kjenne de, veldig rart, som om det er korrosjon e.l på innsiden. Er det noen som har sett det samme?

Oddaa

Korrosjon ja. Fukt har kommet under lakken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

sjokomelk

Du må slipe vekk klarlakken, slipe vekk korrosjonen, polere de blanke og så lakkere de på nytt. Dette fenomenet er ganske normalt med "billige" felger. Og etter skader på felgene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Oddaa

Dette er vel også grunnen til at mange ikke anbefaler felger med kun klarlakk til vinterfelger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Cougar

Dette er diamond-cut felger, dvs at fremsiden er dreiet så det er bart metall, deretter er de kun (pulver)klarlakket.
Har hatt flere slike felger med samme problem, og det du ser er korrosjon under klarlakken.
Eneste måte å fikse dette på er å få ett profesjonelt verksted til å maskinere felgen på nytt.
Finnes flere som gjør dette, f.eks Østfold felgteknikk  (https://www.felgteknikk.no/galleri-maskinering)

Jeg har noen ganger slipt ned og lakkert felger som ser slik ut, men da ser de jo ikke ut som originalt lengre, (om det er viktig  8) )
2019 Ioniq El + mange andre biler

sjokomelk

Det er bare en kosmetisk bagatell. Og det er dessverre ganske vanlig på alle felger av denne typen som Cougar også sier. Det er egentlig ikke en garantisak siden det ikke er en produksjonsfeil, men en ytre påvirkning. Litt som en bulk noen har lagd i døra ikke er noe du kan få gjennom på garanti/reklamasjon. Men bra å høre at Møller/VW tar det på sin kappe på enkelte som har klagd på det.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA