Hei. Ønsker deg virkelig lykke til, og håper du lykkes.
Men problematikken som Caspar tar opp, er faktisk en stor bremsekloss ved elektrisk drivlinje. Både ombygging og nybygging. Kravene til å få godkjent den elektriske drivlinja og batteriene, er temmelig kvasse. Og det vil fort koste ganske mye å få en godkjenning på dette.
Du nevner Nemko-"lignende", men problemet er altså at kravene fører til at det er en stor og svært kostbar jobb å få dette godkjent som hobbymekaniker. Vi har mange dyktige folk i Norge som gjerne hadde kastet seg over dette markedet, men som ikke vil ta kostnaden før de er oppe i så stort volum, at andre og enda strengere krav blir gjeldende.
Jeg går ut fra at du har lest de fleste om ikke alle trådene her inne som går på ombygging. Selv noe så lite som å bytte ut tunge og plasskrevende blybaserte batterier med langt lettere, sikrere og samtidig mer energitette Li-Ion-batterier.
Artikkelen under, som peker på kravene og det som virkelig skaper problemene, nevner en Caspar Hille, som jeg mistenker er den samme Caspar som svarte deg i innlegget etter ditt første. I tilfelle er det en person med svært god kjennskap til problemet. Har og linket til forskriftene, som skaper problemet.
https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_6#shareModalLøsningen for mange, er å få den godkjent og registrert i et EU-land, før man tar den inn til Norge.