Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dårlige friksjons bremser.

Startet av Egil Fonn, fredag 26. mars 2021, klokken 18:47

« forrige - neste »

Egil Fonn

Erfaring 1. På snø og isføre.
Har nå eid bilen et år og kjørt den 44000km. I vinter har jeg ikke vært fornøyd med effekten av friksjons bremsene på glatt underlag. Ved hard oppbremsing på glatt underlag kobler ABS inn og hindrer bruk av for mye av den tilgjengelige friksjonen mellom dekk og vegbane. For meg kjennes det ut til at friksjons bremser på bakaksel er nesten fraværende etter at ABS kobler inn. Den mest effektive måten og stanse bilen på glatten er ved å sette regenerering på maks. (D- -) Da stopper bilen typisk på halve strekningen.
Med tung henger på kroken blir problemet enda større. Da er ikke den lave effekten av bilens bremser nokk til å aktivere hengerens selvpåtrekk brems og stopplengde blir farlig lang.
(Kjører piggfritt Nokian R3 SUV)

Erfaring 2. På bar vegbane.
Pga bilens kraftige regenerering brukes friksjons bremsene lite, opplever da at det danner seg en film/belegg på bremse skivene som gjør at de virker dårlig når de plutselig trengs til hard oppbremsing. Må da foreta flere harde oppbremsinger før belegget er borte og bremsene virker normalt. Dette har jeg opplevd på flere av mine elbiler så ikke bare for Eqc dette gjelder. Fiks på dette er jevnlig såpass hard oppbremsing at friksjons bremser aktiveres og hindre oppsamling av film/belegg på skivene. Mer aktiv/ sportslig kjørestil er vel også en løsning  :)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Konklusjon:
Erfaring 2 henger sammen med erfaring 1.
Skivene bak er mest utsatt for forurensning og har minst bremsetrykk ved bruk. Dermed er det mer film/belegg på skiver bak og dermed dårligst effekt på skiver bak som merkes godt ved oppbremsing på glatt underlag. Jevnlig rengjøring av bremseskiver kombinert med aktiv bruk av friksjons bremser burde hjelpe.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Toalmar

En måte å forhindre noe film/belegg kan vel være å kjøre uten regenerering for da vil vel man måtte bruke bremsene, eller vil ett trykk på bremsepedal da aktivere regenerering frøst?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Egil Fonn

Uansett innstilt nivå på regenerering vil bruk av bremsepedal aktiverer regenerering først. Må bremse ganske hardt, mer enn det bilen klarer å regenerere før friksjons bremsene aktiveres. Når bilen har 100% soc bruker den friksjons bremser. Den hjelper også til med friksjons bremser om det er så glatt at hjulene glipper ved regenerering.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Grosor

Jeg må si meg enig i at friksjonsbremsene føles svake. Dvs hvis man setter bilen i nøytral må man bruke en god del mer krefter på pedalen enn når den står i D. Litt som om bremsekraftforsterker er borte. Leafen min er like skarp på pedalen uansett om den står i D eller N.
Bremsene bak tar lite også. Jeg har allerede etter 6mnd begynt å få spor i skivene bak og klarer ikke å slipe det bort selv ved flere lange nedbremsinger i nøytral. Tenker å høre med BOS hva tenker. Det burde ikke være behov å drive med slik "oppfrisking" av bremser på en moderne bil.

PionerThink

Fabrikantene av nyere elbiler burde kunne omprogrammere slik at det ved oppstart og regn(som mange allerede gjør det i dag), burde bremsekraften bak vært mye kraftigere enn foran hvis det er mulig å få til?
Har flere ganger i vinter etter en helg med lite kjøring måttet finne meg en stor P-plass der jeg har satt bilen i R og rygga i god fart før jeg har vippa over i N og bremsa gjentatte ganger. Dette er eneste måten jeg klarte å få bort rust på skivene bak uten å demontere og slipe dem rene!
Er enig i at dette burde ikke være nødvendig på elbiler i 2021 :(
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Egil Fonn

Ja. Helt klart at det skulle vært programmert slik at bilen brukte mer friksjons bremser for å hindre dannelse av belegg eller rust på skiver. Mulig at dette problemet er mindre i land der det ikke kjøres med piggdekk som hakker opp asfalten og produserer mye asfalt gjørme?
Belegget som legger seg på skivene er blant annet asfalt film, det sitter godt fast og reduserer bremse effekten betydelig. Det er viktig å ikke la det bygge på seg for lenge, da må det mye bremsing til for å brenne det bort.
Fint tips er å sette bilen i N i nedover bakker å bruke bremsene innimellom. Da er det kun friksjons bremser som er aktiv og man får også en god føling med hvor godt friksjons bremsene faktisk fungerer.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Øyvind.h

Testet gass og brems samtidig?
I følge skjermen i bilen legges det på bittelitt friksjonsbrems i tillegg til regen, så jeg har inntrykk av at skivene brukes noe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Testet gass og brems samtidig ja. Er et greit triks for fjerning av rust på fosilbil skiver. Synes eqc blir noe av/på med framdrift/ bremsing med denne metoden. Men ja, den aktiverer også friksjons bremser ved denne metoden.
Liker trilling i N best. Da brukes kun friksjons brems og man får føling med hvordan bremsene tar.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA