Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vi som har fått iX3

Startet av bobakka, torsdag 25. mars 2021, klokken 21:19

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på fredag 25. juni 2021, klokken 07:46
Sitat fra: moonbuggy på fredag 25. juni 2021, klokken 00:43
Det er tilfelle med mb EQA 4-matic. Den har permanent magnet motor bak, mindre og mer effektiv. Asyncron motoren foran ruller fritt under vanlig kjøring. Selv med mer vekt, får 4-matic litt bedre rekkevidde.
Det er akkurat samme som TM3, men der hadde RWD bedre rekkevidde (når den var tilgjengelig). Har EQA 2WD samme PM motor bak som 4-matic?

EQA 2WD har ikke motor bak. Kun foran.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 25. juni 2021, klokken 09:03
EQA 2WD har ikke motor bak. Kun foran.
Akkurat, var det jeg mistenkte. Da er grunnen til at 4-matic har bedre rekkevidde den mere effektive PM motoren bak. Sikkert gjort for å spare litt, async motorer er vanligvis billigere for å oppnå samme effekt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Grosor

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juni 2021, klokken 02:07
Da har jeg endelig fått testet en lengre tur i godt driv, noe annet enn NAF/Motor rekkeviddetest :D

Kort oppsummert: raskeste tur til hytta noensinne, laveste forbruk av alle biler jeg har hatt på distansen og høyeste rest SOC på tross av at den har minst netto kapasitet.

Skal regne litt i morgen og sammenligne, men snittforbruk ble 23,2 og brukt SOC ble 65%.
Denne bilen leverer definitivt også på forbruk på motorvei. Må si jeg lurer litt på hva BMW har gjort for å gjøre bilen så effektiv.

Hvordan er comfort\støy vs EQC og Idrive7 kontra MBUX?

Øyvind.h

Sitat fra: Grosor på fredag 25. juni 2021, klokken 09:59
Hvordan er comfort\støy vs EQC og Idrive7 kontra MBUX?
Tenkte å skrive litt om turene i sommer, og oppdaget spørsmålet ditt nå :)
EQC er noe mykere satt opp, men IX3`en er veldig komfortabel den også. Støynivået fra hjulene er høyere i IX3. Idrive vs MBUX tenker jeg er litt hipp som happ. MBUX har litt mer moderne grensesnitt, men liker også det konfigurerbare rammeverket i Idrive. AA/Carplay fungerer trådløst, noe jeg setter pris på. Men merker samtidig at det tapper telefonen godt for strøm på langtur, så det var mindre viktig enn jeg tenkte, i hvert fall på lengre turer.

Men har nå rundet 4000km, hvorav 3000km med langturer i Sommer.

Oslo-Borlänge-Oslo (41 mil til, 38 hjem).
Til brukte jeg 17,9. Snitthastighet på 87km/t.
Hjem brukte jeg 17,4. Snitt ca 83km/t.
Snittet gikk noe ned pga rushtrafikk i Oslo samt noe saktegående kjøring på grensen.

Full bil, fullt bagasjerom og full Thule Easybag på hengerfeste. Fartsgrense +mva, avhengig av vær, føre, trafikk og kvalitet på veien.

Oslo-Hafjell (inkl stigning opp til hytta)
Forbruk 21,4
Snitt ca 95km/t
Full bil, men ikke ekstra last på hengerfeste.

Hafjell-tettsted syd for Trondheim
Forbruk 13,4
Snitt 72km/t
Øsende regnvær deler av turen.

Tilbake til Hafjell:
18,3
Snitt 72,5
Øsende regnvær.

Snitt Hafjell-tettstedet-småkjøring-Hafjell:
15,9
67,4km/t
Totalt ca 740km.

Siste tur var Oslo-Risør.
Snitt Oslo-Risør ble 20,1.
Snitthastighet 88,4km/t.

Forbruksmessig begynner jeg nå å få god oversikt over hvordan bilen plasserer seg.
I NAF-testen endte jeg vel på 13,2 i forbruk. Skal en oppnå det må en følge fartsgrensen på sommeren oppover Gudbrandsdalen. Regner det, bilen er full og du legger deg litt over går forbruket fort opp til rundt 16.

Kort oppsummert har det ikke vært reelt behov for å hurtiglade i løpet av 3000km med langturer i sommer :D Testet en Ionity lader i Karlstad bare for å ha sjekket at hurtiglading fungerer, men det var ikke nødvendig.
Klarer du holde fartsgrensen går denne bilen lett 50 mil på sommeren så lenge du ikke kjører på motorvei.





VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Imponerende forbruk på iX3, selv tatt i betraktning at det er RWD. IMO har BMW gått forbi Tesla på dette.

Lover bra for i4 / iX, med forbehold om at de ikke gjør noe dumt mtp AWD.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Ja synes det er gode tall, på tross av rwd.
Og dette er jo tall fra godt driv uten fokus på forbruk. Dekktrykk er vel 2, 3 og 2,6. Ser det kunne vært justert litt opp, men liker kjørefølelse og komfort med nåværende trykk.

Om bilene jeg kjøper fremover har denne rekkevidden eller mer er hurtigladebehovet nesten utradert for min del.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 09. august 2021, klokken 15:53

Om bilene jeg kjøper fremover har denne rekkevidden eller mer er hurtigladebehovet nesten utradert for min del.
Kjørte 50 mil med stor skaphenger i helgen. Tredje gangen hittil i år. Kjørt 250 mil med to kajakker på taket. 30-50 mils etapper. Noe lignende med tre-fire terrengsykler bakpå. Flere 25 og 50 mils vinteretapper.

Tror nok jeg måtte hurtiglade noe med iX3 og. Men jeg savner mere sikker destinasjonslading, da vil man veldig ofte kunne droppe hurtiglading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA