Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vi som har fått iX3

Startet av bobakka, torsdag 25. mars 2021, klokken 21:19

« forrige - neste »

Trond.m

Noen som har blitt kontaktet angående aksjonen som visstnok gjelder alle bilene. Det blir nok ikke levert ut noen biler før aksjonen er håndtert.

Trond.m

Leser på FB at bilen kan benyttes til det foreligger ny peogramvare  :+1:
Men det er et spørsmål hva de gjør med nye leveringer.

Ansjosfilet

2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Trond.m

Sitat fra: Ansjosfilet på fredag 07. mai 2021, klokken 20:37
Hva gjelder aksjonen?
Har visst noe med at den funksjonen som bryter strømmen ved en kollisjon å gjøre. Men det påstås at det ikke skal være fare for passasjerer, men kan føre til skader på bil. Da bør de kunne ta en risiko og levere ut biler som normalt, og heller kalle de inn når de er klar til å rette den.

Øyvind.h

Da har jeg endelig fått testet en lengre tur i godt driv, noe annet enn NAF/Motor rekkeviddetest :D

Kort oppsummert: raskeste tur til hytta noensinne, laveste forbruk av alle biler jeg har hatt på distansen og høyeste rest SOC på tross av at den har minst netto kapasitet.

Skal regne litt i morgen og sammenligne, men snittforbruk ble 23,2 og brukt SOC ble 65%.
Denne bilen leverer definitivt også på forbruk på motorvei. Må si jeg lurer litt på hva BMW har gjort for å gjøre bilen så effektiv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

#20
Hei, ja jeg tok lenge de gode forbruksmålingene med en klype salt. Men etter å ha kjørt over 2000 km så må jeg si at den leverer mye bedre enn forventet. Jeg tror kanskje BMW er mer nøkterne når de oppfører nettokapasitet. Det har jeg også sett med i3. Forbruk x kjørelengde havner som regel rundt oppgitt kapasitet, mens jeg ofte registrerte en del mindre med andre biler. iX3 er en bil jeg har lite å utsette på, annet enn at rekkeviddeberegningen er langt mindre nøyaktig enn på i3 og at den av uforståelige grunner ikke viser % SOC. Og ladehastigheten som starter frisk omtrent på nivå med e-tron 50 faller raskt ned mot 50-75 kW. Men det er nok ikke så dumt for å sikre at batteriet holder seg best mulig. Setene er også de beste jeg har hatt, og harvkjørt 60 mil på en dag med iX3 uten antydning til å føle meg sliten.

moonbuggy

Sitat fra: Trond.m på torsdag 24. juni 2021, klokken 05:39
Hei, ja jeg tok lenge de gode forbruksmålingene med en klype salt. Men etter å ha kjørt over 2000 km så må jeg si at den leverer mye bedre enn forventet. Jeg tror kanskje BMW er mer nøkterne når de oppfører nettokapasitet. Det har jeg også sett med i3. Forbruk x kjørelengde havner som regel rundt oppgitt kapasitet, mens jeg ofte registrerte en del mindre med andre biler.
Godt poeng. BMW oppgir brutto nominell kapasitet på i3 til 43,2kwt (120ah*360). Via OBD porten ser man at nye biler har reell kapasitet på rundt 129ah, m.a.o. 46,4kwt. Ix3 har 188 CATL celler med 117ah nominell kapasitet (mener man). Det tyder på at man har mer enn 80kwt brutto på nye biler....

hELgenen

BMW er best i klassen når det kommer til å holde ord mhp. forbruk og rekkevidde. En forbilledlig ærlig produsent vil jeg si.

Øyvind.h

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 24. juni 2021, klokken 13:13
Godt poeng. BMW oppgir brutto nominell kapasitet på i3 til 43,2kwt (120ah*360). Via OBD porten ser man at nye biler har reell kapasitet på rundt 129ah, m.a.o. 46,4kwt. Ix3 har 188 CATL celler med 117ah nominell kapasitet (mener man). Det tyder på at man har mer enn 80kwt brutto på nye biler....
Har du noen gode ODB tips mtp app og dongel? Har et par ODB lesere liggende som jeg har testet med noen apper, men sliter med å få lest ut noe vettugt av bilen. Fikk utetemp og batteritemp i dag morges gjennom Electrified, men ingen ting om spenning, kapasitet etc. Og appen er vel strengt talt for I3.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

moonbuggy

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juni 2021, klokken 14:46
Har du noen gode ODB tips mtp app og dongel? Har et par ODB lesere liggende som jeg har testet med noen apper, men sliter med å få lest ut noe vettugt av bilen. Fikk utetemp og batteritemp i dag morges gjennom Electrified, men ingen ting om spenning, kapasitet etc. Og appen er vel strengt talt for I3.
Nei, jeg har ikke sett apper som omfatter ix3 enda. De kommer nok. Har du prøvd Deep OBD? Den er mer generell og bygger opp konfigurasjon hvor du selv definerer jobber, så kanskje den finner mer i ix3?

boppus

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juni 2021, klokken 02:07
Må si jeg lurer litt på hva BMW har gjort for å gjøre bilen så effektiv.
De bruker kun én tam motor, i stedet for to eller tre, og sparer derved vekt, kompleksitet og forbruk. Der har du mesteparten av svaret.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øyvind.h

Sitat fra: boppus på torsdag 24. juni 2021, klokken 15:51
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juni 2021, klokken 02:07
Må si jeg lurer litt på hva BMW har gjort for å gjøre bilen så effektiv.
De bruker kun én tam motor, i stedet for to eller tre, og sparer derved vekt, kompleksitet og forbruk. Der har du mesteparten av svaret.

Noe av forklaringen ligger nok der. Men med 286hk, 245/275 brede dekk og tradisjonell SUV form lurer jeg fortsatt på hvordan de får det til.
ID4 er lettere, mer aerodynamisk, har 80hk mindre og er en relativt nøysom bil på forbruk. Allikevel klarer BMW bedre rekkevidde med mindre netto kapasitet.
Moderne elbiler kobler jo ut den ene motoren slik at den ruller fritt. Dermed skulle de med rett utveksling på kunne optimalisere for forbruk bedre enn singel motor biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juni 2021, klokken 18:48
Dermed skulle de med rett utveksling på kunne optimalisere for forbruk bedre enn singel motor biler.
Så lenge du holder deg innenfor den flate delen av momentkurven har vel dette null å si. Uten kløtsj vil tapet fra den ekstra motoren uansett motvirke dette.

IX3 har nok relativt lavt forbruk grunnet 2WD, effektive motorer og effektiv elektronikk. Samme som Tesla.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juni 2021, klokken 18:48
Sitat fra: boppus på torsdag 24. juni 2021, klokken 15:51
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 24. juni 2021, klokken 02:07
Må si jeg lurer litt på hva BMW har gjort for å gjøre bilen så effektiv.
De bruker kun én tam motor, i stedet for to eller tre, og sparer derved vekt, kompleksitet og forbruk. Der har du mesteparten av svaret.

Noe av forklaringen ligger nok der. Men med 286hk, 245/275 brede dekk og tradisjonell SUV form lurer jeg fortsatt på hvordan de får det til.
ID4 er lettere, mer aerodynamisk, har 80hk mindre og er en relativt nøysom bil på forbruk. Allikevel klarer BMW bedre rekkevidde med mindre netto kapasitet.
Moderne elbiler kobler jo ut den ene motoren slik at den ruller fritt. Dermed skulle de med rett utveksling på kunne optimalisere for forbruk bedre enn singel motor biler.
Det er tilfelle med mb EQA 4-matic. Den har permanent magnet motor bak, mindre og mer effektiv. Asyncron motoren foran ruller fritt under vanlig kjøring. Selv med mer vekt, får 4-matic litt bedre rekkevidde.

turfsurf

Sitat fra: moonbuggy på fredag 25. juni 2021, klokken 00:43
Det er tilfelle med mb EQA 4-matic. Den har permanent magnet motor bak, mindre og mer effektiv. Asyncron motoren foran ruller fritt under vanlig kjøring. Selv med mer vekt, får 4-matic litt bedre rekkevidde.
Det er akkurat samme som TM3, men der hadde RWD bedre rekkevidde (når den var tilgjengelig). Har EQA 2WD samme PM motor bak som 4-matic?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA