Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Administrere egen Zaptec lader?

Startet av vinterdekk, torsdag 25. mars 2021, klokken 19:17

« forrige - neste »

vinterdekk

Er egentlig en greie jeg har lurt på siden jeg fikk min Zaptec lader. Da jeg kjøpte min boks ble den levert og montert i henhold til avtalen som det lokale elektrikerfirmaet har med borettslaget. Alt vel, men jeg har ingen adgang til å administrere min egen boks. Ettersom vi har fellesgarasje kunne jeg f.eks. tenke meg å låse ladekabelen framfor å rulle den opp i bilen. Zaptec støtter jo låsing av kabel til enheten. Men ettersom jeg er vanlig bruker kan jeg omtrent bare legge til ladebrikke. Jeg sendte noen eposter til elektrikerfirmaet med spørsmål da dette var nytt for meg, men de svarte ikke så jeg har bare latt spørsmålene ligge.

Så er det slik at man betaler for ladeboksen og ikke eier denne? Merkelig opplegg er det i alle fall.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

_OE_

#1
Jeg kan låse kabelen via ZapTec appen på telefonen.. Forandre lysstyrken på logoen osv..

#FTS#

Vollis47

Har dere ikke en administrator for lading i borettslaget? Vedkommende eller en rep fra leverandøren bør gi deg lenke til Zaptec appen hvor du kan administrere din egen boks. Ikke så mye du kan gjøre, men litt inkl låsing av ladekabelen. Samt at du skal kunne lese av ladestatus og ladestatistikk.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

vinterdekk

Jeg har Zaptec appen installert. Sist jeg prøvde måtte man fylle inn en pinkode eller noe. Men det er en stund siden jeg prøvde sist. Når bare boksen visst jeg står vedsiden av den. Kjenner ikke til om det er en administrator, men kanskje noen i borettslaget vet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TB

#4
Zaptec ladebokser kan administreres via to metoder:

- Via Zaptec app, som kommuniserer med blåtann, når du er i umiddelbar nærhet av Zaptec ladeboksen.
For å hindre misbruk kreves det en pinkode på fire siffer. Den er normalt limt på baksiden av manualen som følger med i esken. Om du ikke mottok denne pinkoden må du be administrator av anlegget om å få den. Den vises inne i portalen.
Obs: Unngå å endre mellom TN / IT og innstillinger for nettverk, det kan gjøre lader faller av nett og dermed slutter å kommunisere med skyløsningen. Kan kreves WiFi eller PLC kode for PLC (Power-line communication)

- Via portalen https://portal.zaptec.com
- For å få tilgang må administrator legge inn din e-post adresse, slik at den bruker blir "koblet" mot din lader. Portalen kommuniserer via internett, du kan dermed være hvor som helst når du sjekker portalen.

Her er to bilder:
Først bilde som viser hvordan portalen ser ut når du er logget inn som bruker, dette er min Zaptec Pro. Som bruker kan en bare endre låsing av kabel, hvor sterkt lyset skal være og starte lader på nytt.

Bilde 2, viser hva administrator ser. Kan se PIN kode, og endre feltene for ladeeffekt, oppgradere, endre strømsystem og se alle ladere i anlegget.

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

#5
Tusen takk, føler jeg har mer klarhet i hva jeg må spørre om.

I portalen ser jeg for øyeblikket ladehistorikk, jeg kan se min lader, og jeg kan legge til aktiveringsbrikke. Men det er alt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Sjekk at du står som eier på ladeboksen på zaptec portalen hvis ikke be admin i styret om å legge deg til som eier i rolle
Model 3 2019 LR Rwd

TB

Det stemmer, må være både bruker og eier for å gjøre endringer.

Har også lagt merke til, i appen kan en bare se historikk, selv om en er eier.
Må logge inn via nettleser på https://portal.zaptec.com for å låse / låse opp kabelen.

(Tenker ikke så mye over dette, jeg logger som oftes inn som admin, da kan alt gjøres uansett.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

Styreleder skulle ta det videre med installatøren, da er det nok installatøren som administrerer utstyret. Tungvindt å måtte ta det gjennom styreleder, men installatøren har aldri svart på mine henvendelser direkte. Takk for hjelpen, dette klarer de nok å finne ut av nå når henvendelsen knapt kan bli mer konkret.  :D
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TB

Høres litt upraktisk ut.
Fordel med å administrere det lokalt er gjerne kortere "tjeneste vei"  ;D

Men, det løser seg nok.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

Hvordan er man fordeler kostnader? Noen må vel regne ut de? Rart ingen har admin tilgang og kan lage brukere,hos oss kan alle se mange som ønsket og se hvor mange kw de har ladet for osv. Kan og legge inn varsling hvis ting er offline eller strøm brud,men de blir kanskje fulgt opp av leverandør? Greit og aktivere automatisk fw oppgradering av utstyret og (gjør som administrator  på portalen)

På en annen side skjønner att leverandøren ikke har lyst og bruke tid på bruker administrasjon ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA