Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zaptec: Manglende kontakt med ladestasjoner ZapCloud

Startet av TB, onsdag 17. mars 2021, klokken 07:28

« forrige - neste »

TB

Har erfart Zaptec har driftsproblemer fra i går ettermiddag / kveld. Gjelder mange / alle ladestasjoner som Zaptec har levert?

Driftsmelding er:
https://zendesk.zaptec.com/hc/nb/sections/360001773097-Driftsmeldinger
SitatManglende kontakt med ladestasjoner
Vi har registrert en økning i ladestasjoner som ikke får kontakt med ZapCloud og enkelte brukere kan ha problemer med å starte lading. Vi jobber med saken og kommer tilbake med mer informasjon så snart som mulig.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Feilen ble rettet idag. Usikker på tidspunkt, men alt i orden igjen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog


TB

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 23. mars 2021, klokken 08:01
Laderobotene lader vel uavhengig av cloud og sender data i ettertid, så ikke en så big-deal?
Min erfaring med disee feilen som hendte tirsdag sist uke og mandag 22. mars er at Zaptec Pro laderobot forsøkte å autentisere mot Zaptec skyløsningen. Når autentisering foregår lyser Zaptec Pro gult. Problemet var at de virket å lyse gult i timer. I følge Zaptec skulle det ta opp til 30 minutter, men virket ikke som lading startet etter 2-3 timer.

Nødløsning var å midlertidig koble ned internett forbindelsen inn til anlegget. Uten nett startet de straks å lade. Med redusert effekt. Det er normalt, da skyløsningen sin oppgave er å holde styr på hvor mye effekt som kan benyttes. Zaptec Pro ladeboksene mottar automatisk informasjon om hvor mye strøm de kan trekke i frakoblet modus, og på hvilken faser. Har en begrenset strøm inn kan dette bli 6A, dermed går ladingen sakte.

Så snart internett forbindelsen er tilbake kommer ladesesjoner som er utført frakoblet inn i loggen. Forbruket blir loggført internt i Zaptec Pro frem til internett forbindelsen er tilbake.

Håper Zaptec kan justere litt på programvaren. Om noe tilsvarende oppstår igjen bør ladestasjonene lade frakoblet, i stedet for å vente på autentisering.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

Her er to eksempel, et anlegg som gir 10,8 A og et på 6,3 A
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

Står å venter i gult i kveld hos meg, men ikke noen driftsmelding hos Zaptec. Prøvde å starte med app og da sier den «tidsavbrudd ved autentisering. Ladestasjonen kan ikke autoriseres akkurat nå. Ladestasjonen vil forsøke å fullføre autoriseringen så lenge bilen er koblet til ladestasjonen.» I portalen står det bare «venter på å starte». Nå har installatøren ikke gitt meg alle roller jeg burde hatt som eier (men det er tema i en annen tråd), så det kan jo være statusmelding jeg ikke får opp. Men siden laderen beviselig er online så virker det jo som om det er ett Azure problem igjen?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TB

Sjekket anlegget her jeg bor. Men, svært få lader, ingen står og venter på autentisering.

Men, det er mulig samme feil er tilbake.
Har du pinkoden kan du sette ladeboksen i frakoblet modus. Vær oppmerksom på at det kreves nøkkel til trådløst nettverk eller plc for å koble tilbake.

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

Takk for at du sjekket. Installatør har ikke gitt meg pinkode eller bruker+eier -rolle, men det er en egen tråd om akkurat dette (kort oppsummert, leder i borettslaget skulle ta det opp med installatør som antagelig er administrator). Får følge med i portalen og statussiden til Zaptec i mellomtiden om det kommer noen endringer. Er heldigvis ikke så ille berørt siden jeg har en ladbar hybrid.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Doh.. *facepalm*

Årsaken var at Charge 365 nylig ble aktivert. Man må registrere seg på nytt der, ellers står bare laderen å venter. Det kan ha vært dårlig kommunisert eller at jeg har ikke fått med meg at jeg måtte foreta meg noe aktivt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TB

Det forklarer saken.
Litt spesielt å gjøre slike endringer i påsken?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

vinterdekk

Ja det kan du si. Blir nok flere enn meg som blir litt tatt på sengen av denne innføringen. Support damen på Charge 365 skjønte ikke noe hun heller, inntil hun merket at Charge 365 nettopp var aktivert. Først da gav det mening.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA