Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sporing / dekk

Startet av tid, torsdag 25. mars 2021, klokken 15:45

« forrige - neste »

tid

Jeg har en 20 mod 50 AS med standard Bridgestone 20» dekk og de sporer mye på noe slitt landevei (slitt kjørebane). Vinterdekkene (Nokian samme dim) sporet ikke. :)
Har øket trykket til 2.8bar og det hjelper litt men fortsatt ikke bra / irriterende.
Noen som har samme erfaring og/eller bedre erfaring med andre merker? Continental eller Pirelli f.eks.? Har kjørt mange år før e-tronen kom med Pirelli p-zero på Merc GLK med nesten sammen dim uten dette problemet.
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

Orbit

Har samme dekk og dimensjon, uten å merke noe til sporing..... (så det er ikke nødvendigvis ikke dekkene som er problemet, kan være hjulstilling osv)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tid

Ja...men merket ingenting med vinterdekk. ::)
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

Bmw_Tryne

Er det "run flat" ?
Evt disse er gode mot sporing

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/sommerdekktest-2018/falken-azenis-fk510/

Kjøp litt smalere dekk. Må sjekkes mot felgtabell
Bmw 530i G30

tid

#4
Nei det er standard dekk som vel står på 90%? av e-tronene vil jeg tro. Synes defor det er merkelig om ingen andre har samme problem som meg. Får snakke med Møller igjen om evt hjulstillingssjekk før jeg svir av 10k på nye dekk...
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

VAG

Jeg har samme dekk, både sommer og vinter, og akkurat den samme opplevelsen.
På dårlig asfalt så er det bare å henge i rattet, men kun med sommerdekkene.
Har ingen skjevslitasje, så trolig ikke feil hjulstilling.

tid

Takk for svar. Hvis det er dekkene som faktisk er problemet er et alternativ er å kjøpe to nye dekk for framhjulene for å spare noen kroner....? ::)
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

el-H

Jeg har samme dimensjon og dekk men er overasket over at det er veldig lite sporing.
Dere som opplever sporing er det både med og uten filholder aktivert?

Ingeniøren

Få bort piggdekkene så er problemet løst....

Ellers er det vel store lokal forskjeller på slitasjen som kan slå ut.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

tid

Fikk tips av en annen med samme problem på FB e-tron sidene som hadde fått hjelp hos Møller.
Fyll til 3,4 bar (nesten max for dekket) - det gjorde susen. Nesten borte nå 😊
Satser på Continental dekk neste gang...😳
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

Kåre Knatten

Alternativt kunne du sendt en henvendelse til de som vedlikeholder veiene. 😊

tid

Sitat fra: Kåre Knatten på søndag 28. mars 2021, klokken 15:04
Alternativt kunne du sendt en henvendelse til de som vedlikeholder veiene. 😊
👍Da tror jeg det er enklere å skifte dekk😃
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

tid

Da var problemet løst!  8) Byttet til forholdsvis rimelige men meget gode Nexen N Fera RU1 dekk i samme dim og sporingen er borte...og det med normalt trykk (2.4-2.6 bar framme). Kostet noen kroner 😬men nå er et års daglig irritasjon borte og bilen går som en drøm selv på dårlige veier 😀😀😀
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

Jalla

Sitat fra: tid på fredag 09. april 2021, klokken 21:03
Da var problemet løst!  8) Byttet til forholdsvis rimelige men meget gode Nexen N Fera RU1 dekk i samme dim og sporingen er borte...og det med normalt trykk (2.4-2.6 bar framme). Kostet noen kroner 😬men nå er et års daglig irritasjon borte og bilen går som en drøm selv på dårlige veier 😀😀😀
Da håper jeg det dekket har fått bedre egenskaper siden det ble testet av Vi Bilagare i Sverige i 2017.
Da kom det absolutt dårligst ut på alle tester med unntak av vannplaning og stabilitet på vått føre hvor det var nest dårligst. De kom best ut på ett punkt, og det var rullemotstand......

tid

Ja satser på det😁 Ikke mye banekjøring for min del så jeg tror det er mer enn godt nok. Har hatt lignende dekk på Porschen noen år og er godt fornøyd.
Spent på om jeg vil se noe økning på forbruk ... når kulingen og regnet gir seg. Tviler egentlig på det da det er andre ting som drar mest elektroner på en e-tron....
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA