Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk :)

Startet av turfsurf, torsdag 25. mars 2021, klokken 15:07

« forrige - neste »

turfsurf

Var ikke så veldig opptatt av forbruk og rekkevidde når vi bestilte vår TM3 (2021 modell), siden jeg visste det var bra nok for tiltenkt bruk.

Ble dog rimelig sjokkert på vei hjem fra hytta. Det er ett strekke på 17 mil, derav døye 700hm ned. Dvs forbruket i seg selv er ikke så veldig relevant for sammenligning.

Det som er interessant derimot er at jeg har kjørt det strekket med vår gamle i3 60Ah ganske mange ganger. Dette om sommeren, med en snittfart litt over 70km/h med litt forbikjøringer, og gjerne uten varmeapparat. Altså ikke veldig sparekjøring, men litt mere forsiktig enn vanlig. Forbruket pleide da å ende på 1,1kW/mil, og gjorde at vi akkurat kom frem til laderen.

Forbløffelsen var ganske stor når vi her om dagen passerte samme lader på vei hjem forrige helg med TM3, med tre stykk i bilen, ca samme snittfart,  utetemperatur fra 0-7 grader og varmt i bilen. Forbruket viste da 1,08Wh/mil.

Dvs at en mye større bil senvinters presterer like lavt forbruk som en lettvekts i3. Kan vel ikke si annet enn at varmepumpen er effektiv?

Andre som har tilsvarende opplevelser?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Syklist

Bra. Luftmotstanden på i3 er nok betydelig høyere enn for en Model 3.  Og høyere vekt er jo heller en fordel enn en ulempe i nedoverbakke.

Ved bykjøring burde dog i3 ha et lavere forbruk.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Kartelaven

Sitat fra: NilsJ på torsdag 25. mars 2021, klokken 18:21
Bra. Luftmotstanden på i3 er nok betydelig høyere enn for en Model 3.  Og høyere vekt er jo heller en fordel enn en ulempe i nedoverbakke.

Ved bykjøring burde dog i3 ha et lavere forbruk.

Helt enig i at i3 burde ha lavere forbruk ved bykjøring, men det er ikke tilfellet.

https://ev-database.org/car/1004/BMW-i3-60-Ah
https://ev-database.org/car/1321/Tesla-Model-3-Long-Range-Dual-MotorU
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

turfsurf

Sitat fra: NilsJ på torsdag 25. mars 2021, klokken 18:21
Bra. Luftmotstanden på i3 er nok betydelig høyere enn for en Model 3.  Og høyere vekt er jo heller en fordel enn en ulempe i nedoverbakke.
Nå er jo dette relativt lave hastigheter, så luftmotstanden er ikke så stor. Reflekterer vel heller at elektronikk og motorer i i3 er noen generasjoner gamle.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Model 3 er tyngre så en viss fordel har den i nedoverbakke. På den andre siden gir økt tyngde økende rullemotstand. Uansett veldig bra å bruke ned mot 10 kWh/100 km på en slik tur.

På siste turen min med I-Pace fra hytta til Oslo logget jeg 17.6 kWh/100 km på en 212 km tur. Hadde stopp ved felles søppelkasser et stykke nedenfor hytta så det ble ca 500 negative høydemeter hjem. Kanskje kommet ned mot 17.0 med avgang hytta og 800 negative høydemeter. Uansett langt igjen til Model 3  :)

Tipper ned på 15-tallet til sommeren.

Hadde forøvrig et forbruk på 22.9 fra Oslo og helt opp til hytta samme helgen. Pluss 800 høydemeter.
Snitt rundt 20.0 opp og ned er ikke så galt egentlig synes jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA