Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forvarme batteri

Startet av sveander, torsdag 25. mars 2021, klokken 12:54

« forrige - neste »

sveander

Hei
Det er ingen info om dette i manualen. Eller har jeg oversett noe?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Gribler

Mener å ha lest at Enyaq har det, forutsett at en legger inn en lader som destination i  Infortainment kartet.

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk


unik42

Tipper det er samme software som ID3/ID4, så per i dag har den det ikke. Men det er visst noe som planlegges i en oppdatering.

Batteriet varmes til 13 grader uansett under kjøring.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

amrois

Hei,
ref min selger hos Gumpen Vest er denne funksjonen på plass i både ID3 og ID4 fra versjon 2.0. Alle norske ID4 leveres med 2.1. ID_Furkan har testet funksjonen og laget Youtube-video om det, og den fungerer tilsynelatende bra. Og da tenker jeg at funksjonen sikkert virker på alle andre MEB-biler, også Enyaq
ID4 Pro Perf Tech

SuperPG

Det er ikke på plass fra 2.0

kun den tvungne forhåndsinnstilte varming til 13 grader..
VW ID.3 1st plus

sveander

Takk
Da er det usikkert om det kommer nå

13 grader sier dere. Betyr det at den bruker batteri til å gjøre det varmt, ja før det blir varmt selv?

Er det det som omtales som tvungen?

Vi vil jo varme før vi lader, feks på morgenen . Eller?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

unik42

#6
Batterivarmen starter i det du starter bilen (og henter det fra batteriet). Se gjerne forbrukstester av ID3, de er horrible på de korte turene, siden bilen bruker opptil 8kW på å varme batteriet opp til 13 grader.

Såvidt meg bekjent starter bilen oppvarming av batteriet om temperaturen er under 8 grader.

Edit: Se gjerne denne tråden https://elbilforum.no/index.php?topic=54555.0
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

amrois

Se nyere tester gjort av bla Schräg på YouTube. Etter oppgradering til 2.1 brukes betydelig mindre strøm til oppvarming
ID4 Pro Perf Tech

Vurderer en elbil

Vil ikke batteriet forvarme seg når du hjemmelader?
Dersom jeg stiller inn at den skal være ferdig ladet og varm til jeg skal begynne å kjøre kl 08.00, vil ikke bilen starte varmingen av batteriet før den begynner å lade?

Dersom jeg kjører og finner ut at jeg bør lade på Gol, er det ikke en mulighet til at jeg kan sette på forvarmeren til batteriet 15 min før jeg kommer til Gol?
Fossilbil

Bilectric

Sitat fra: Vurderer en elbil på lørdag 29. januar 2022, klokken 19:38
Vil ikke batteriet forvarme seg når du hjemmelader?
Dersom jeg stiller inn at den skal være ferdig ladet og varm til jeg skal begynne å kjøre kl 08.00, vil ikke bilen starte varmingen av batteriet før den begynner å lade?

Dersom jeg kjører og finner ut at jeg bør lade på Gol, er det ikke en mulighet til at jeg kan sette på forvarmeren til batteriet 15 min før jeg kommer til Gol?

1. Batteriet forvarmes ikke ved hjemmelading hvis du ikke bruker avreiseplanleggeren. Når du setter avreisetidspunkt (enten i bilens infotainment-system eller i app) vil forvarming av batteriet starte ca. 1 time før avreise og oppvarming av kupé starte ca. 30 min. før avreisetidspunkt. Da er det selvfølgelig en fordel å være tilkoblet hjemmelader slik at forvarmingen trekker strøm fra nettet.
Kilde: https://youtu.be/dTOkniCBchQ?t=47

2. Det er ikke mulig å starte forvarming av batteri under kjøring. Flere kilder hevder at dette skal bli mulig etter kommende SW-oppdatering, da sannsynligvis på samme måte som Tesla, ved at hurtiglader velges i navigasjonssystemet.

Seigmann

Er vi sikker på at dette stemmer? Jeg leser av batteritemp med obd rett etter at bilen er oppvarmet iht avreisetidspunkt, og kupé er varm, men batteriet er ikke oppvarmet på forhånd. Da har bilen stått med 32 amp kabel i. Batteriet begynner å varme seg opp til 13 grader når man setter seg inn og slår på bilen. Jeg tror ikke den varmer batteri i det hele tatt hverken med programmert avreise eller når du starter varme fra appen. Man kan se det selv også hvis man setter seg i bilen og lar den stå i park. Da drar den mye strøm til oppvarming. Kan sees på skjermen over forbruk i sanntid.

Håper dog de fikser dette i sw.

Bilectric

Sitat fra: Seigmann på søndag 30. januar 2022, klokken 21:14
Er vi sikker på at dette stemmer? Jeg leser av batteritemp med obd rett etter at bilen er oppvarmet iht avreisetidspunkt, og kupé er varm, men batteriet er ikke oppvarmet på forhånd. Da har bilen stått med 32 amp kabel i. Batteriet begynner å varme seg opp til 13 grader når man setter seg inn og slår på bilen. Jeg tror ikke den varmer batteri i det hele tatt hverken med programmert avreise eller når du starter varme fra appen. Man kan se det selv også hvis man setter seg i bilen og lar den stå i park. Da drar den mye strøm til oppvarming. Kan sees på skjermen over forbruk i sanntid.

Håper dog de fikser dette i sw.
Jeg har bare forholdt meg til hva Skoda sier, men er ikke sikker. Har ikke ODB selv, men har reagert på høyt forbruk i starten, selv etter å ha satt avreisetidspunkt. Når du bekrefter dette med ODB avlesing er jeg redd du har rett mhp. manglende forvarming av batteriet. Skoda / VAG har åpenbart fortsatt et godt stykke arbeid før batteristyring og SW generelt er på stell.

VoltWay

#12
Sitat fra: Seigmann på søndag 30. januar 2022, klokken 21:14
Er vi sikker på at dette stemmer? Jeg leser av batteritemp med obd rett etter at bilen er oppvarmet iht avreisetidspunkt, og kupé er varm, men batteriet er ikke oppvarmet på forhånd. Da har bilen stått med 32 amp kabel i. Batteriet begynner å varme seg opp til 13 grader når man setter seg inn og slår på bilen. Jeg tror ikke den varmer batteri i det hele tatt hverken med programmert avreise eller når du starter varme fra appen. Man kan se det selv også hvis man setter seg i bilen og lar den stå i park. Da drar den mye strøm til oppvarming. Kan sees på skjermen over forbruk i sanntid.

Håper dog de fikser dette i sw.
Ut fra alt jeg har lest så langt er jeg ikke sikker på at noe som helst stemmer.

For de som er interessert er det en lengre tråd om dette emnet på et tysk Enyaq-forum: https://www.enyaq-forum.de/forum/thread/1642-akkuheizung/?pageNo=10 (bruk Google translate eller noe sånt).

Kom over denne kommentaren i videoen. Har du sett og ev. prøvd det?


Felgen

Sitat fra: Seigmann på søndag 30. januar 2022, klokken 21:14
Er vi sikker på at dette stemmer? Jeg leser av batteritemp med obd rett etter at bilen er oppvarmet iht avreisetidspunkt, og kupé er varm, men batteriet er ikke oppvarmet på forhånd. Da har bilen stått med 32 amp kabel i. Batteriet begynner å varme seg opp til 13 grader når man setter seg inn og slår på bilen. Jeg tror ikke den varmer batteri i det hele tatt hverken med programmert avreise eller når du starter varme fra appen. Man kan se det selv også hvis man setter seg i bilen og lar den stå i park. Da drar den mye strøm til oppvarming. Kan sees på skjermen over forbruk i sanntid.

Håper dog de fikser dette i sw.
Har samme erfaringen som deg med min OBD avlesning.

Vurderer en elbil

Nå som vinteren er på hell, hvordan har de som har testet dette litt fått det til?

Bruker Enyaq strømmen fra hjemmeladeboksen til å forvarme batteriet? Slik at kjørelengden blir lenger? Er dette noe av "feilen" med iv80 sin rekkevidde i NAF testen?

Som jeg skjønner det så står det om en fyr som setter destinasjonen til sin egen oppkjøring hjemme, og må sitte i bilen for å plotte inn avgang, ikke bruke telefon app. Da får han til at bilen forvarmer batteriet før lading hjemme.

Er det noen som vet om den SW 3.0 som kommer i disse dager har gjort noe med dette?
Blir det enklere å få bilen til å ta strøm fra ladeboksen på veggen hjemme, og varme opp batteriet før den begynner å lade?

Varmepumpa i bilen skal vel også hjelpe til å holde batteriet varmt under kjøring, og varme batteriet opp til optimal varme før man hurtiglader ute på veien? har denne varmepumpa den gode funksjonen Skoda mener at den har? Hvilken temperatur er optimal?

Blir SW 3.0 slik at det går an å forvarme på veien når man selv vil uten å måtte plotte inn en destinasjon?
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA