Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Påskeferie 2021 - utfart og lading

Startet av Dede, torsdag 25. mars 2021, klokken 11:07

« forrige - neste »

Dede

Starter en tråd der folk kan legge inn erfaringer og  tips for påsken.  Er det ladesteder som alltid har kø - eller alternative ladesteder en heller bør velge der det alltid er ledig som du tør dele.
Kan jo være gunstig og om folk legger inn om de står i lang kø på et tidspunkt så kan folk heller stoppe å lade et annet sted.

(Vi hadde tilsvarende tråd i fjor sommer med en god del innspill.  Den er jo selvsagt utdatert i år siden det er kommet ganske mange nye ladere siden da!)

elektro

Et tips om du skal nord for Lillehammer fra Oslo er i alle fall å velge RV4. Det er litt tregere nå som nye E6 er ferdig, men kortere og forbruket er mye lavere grunnet lavere fart. Har fått anbefalt lading på Amfi Raufoss om det fungerer med et såpass tidlig stopp. Et par min. omvei, men ryktes å være desto lavere køfare. Handlemuligheter, post corona. Velger man E6 er Olrud Handelspark rett etter Hamar med 6x 150 kW (12x 75 kW delt) ladere fra BKK et hett tips.

Gudbrandsdalen er nemlig et ødeland når det gjelder lading. ??? Kun spredte 50 kW ladere oppover. Ved Burger King på Lillehammer er det 3x 150 kW (6x 75 kW delt) fra Mer, men naturlig nok fremdeles nærmest køgaranti enkelte dager. Ionity på Øyer har hatt to av fire 350 kW ladere ute av drift lenge, og fremstår som en vits! Var fire biler i kø kl. 12 på lørdag denne palmehelgen. Her burde de hatt åtte operative. Vi trengte bare 10 minutter på vei oppover lørdag i palmehelgen og hadde vært villig til å betale ganske mange hundrelapper for det, men dessverre er det ingen «hurtigkasse» på ladestasjoner. Derfor skippet vi begge disse og ladet 20 minutter med 50 kW på Vinstra Vegstasjon i stedet. Et åpenbart sted man burde hatt en haug av lynladere. Vi hadde flaks og slapp nevneverdig køtid.

På Dombås er man som regel reddet, selv om det kan bli kø der også. Ellers er det en grei BKK lokasjon i Lom med 4(?) 50 kW ladere og en delt 150 kW, om man skal den veien. Her var det dessverre også noe kø sist lørdag, siden lynladeren bare leverte 1x 75 kW og feilmelding på det andre CCS uttaktet. Men vi måtte ikke lade og kunne kjøre videre.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

automat

Sitat fra: elektro på onsdag 31. mars 2021, klokken 09:18

Gudbrandsdalen er nemlig et ødeland når det gjelder lading. ??? Kun spredte 50 kW ladere oppover. Ved Burger King på Lillehammer er det 3x 150 kW (6x 75 kW delt) fra Mer, men naturlig nok fremdeles nærmest køgaranti enkelte dager. Ionity på Øyer har hatt to av fire 350 kW ladere ute av drift lenge, og fremstår som en vits! Var fire biler i kø kl. 12 på lørdag denne palmehelgen. Her burde de hatt åtte operative. Vi trengte bare 10 minutter på vei oppover lørdag i palmehelgen og hadde vært villig til å betale ganske mange hundrelapper for det, men dessverre er det ingen «hurtigkasse» på ladestasjoner. Derfor skippet vi begge disse og ladet 20 minutter med 50 kW på Vinstra Vegstasjon i stedet. Et åpenbart sted man burde hatt en haug av lynladere. Vi hadde flaks og slapp nevneverdig køtid.

Klart, 10 ladere på Lillehammer er jo utgangspunktet litt snaut. Men med 20 i Brummundal og 20 på Øyer, så bør det ikke være noe problem å unngå kø. 12 ladere på Vinstra og 16 ladere på Dombås er kanskje moden for utvidelser snart? Men jeg syns ikke det er riktig å kalle dette et ødeland.

Ånei, du kjører jo et premiummerke du. Da har du ikke tilgang til disse laderne.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på onsdag 31. mars 2021, klokken 10:36
Klart, 10 ladere på Lillehammer er jo utgangspunktet litt snaut. Men med 20 i Brummundal og 20 på Øyer, så bør det ikke være noe problem å unngå kø. 12 ladere på Vinstra og 16 ladere på Dombås er kanskje moden for utvidelser snart? Men jeg syns ikke det er riktig å kalle dette et ødeland.
Nå regner du litt feil. Du må legge disse til de som elektro lister opp.

Gudbrandsdalen er ikke så lang, så ikke noe stort problem å greie seg fint gjennom der. Det er og flere ladere på Lilehammer enn de eletkro lister opp, pluss noen på Ringebu og Vinstra. Oppe på Hjerkinn er det og ladere.

Har kjørt elbil Vestfold-Nordmøre T/R gjennom Gudbrandsdalen flere ganger i året siden 2013, og har vel stått i kø 10 minutter tilsammen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Sitat fra: elektro på søndag 04. april 2021, klokken 01:11
Sitat fra: automat på onsdag 31. mars 2021, klokken 10:36
Sitat fra: elektro på onsdag 31. mars 2021, klokken 09:18

Gudbrandsdalen er nemlig et ødeland når det gjelder lading. ??? Kun spredte 50 kW ladere oppover. Ved Burger King på Lillehammer er det 3x 150 kW (6x 75 kW delt) fra Mer, men naturlig nok fremdeles nærmest køgaranti enkelte dager. Ionity på Øyer har hatt to av fire 350 kW ladere ute av drift lenge, og fremstår som en vits! Var fire biler i kø kl. 12 på lørdag denne palmehelgen. Her burde de hatt åtte operative. Vi trengte bare 10 minutter på vei oppover lørdag i palmehelgen og hadde vært villig til å betale ganske mange hundrelapper for det, men dessverre er det ingen «hurtigkasse» på ladestasjoner. Derfor skippet vi begge disse og ladet 20 minutter med 50 kW på Vinstra Vegstasjon i stedet. Et åpenbart sted man burde hatt en haug av lynladere. Vi hadde flaks og slapp nevneverdig køtid.

Klart, 10 ladere på Lillehammer er jo utgangspunktet litt snaut. Men med 20 i Brummundal og 20 på Øyer, så bør det ikke være noe problem å unngå kø. 12 ladere på Vinstra og 16 ladere på Dombås er kanskje moden for utvidelser snart? Men jeg syns ikke det er riktig å kalle dette et ødeland.

Ånei, du kjører jo et premiummerke du. Da har du ikke tilgang til disse laderne.

Sånne kommentarer forklarer vel hvorfor stadig færre nordmenn ønsker å bli Tesla eiere. 16% og synkende.. tross glimrende lademuligheter.

Ellers kan jeg opplyse om at Brummundal og Dombås ikke er i Gudbrandsdalen. Selv Lillehammer og Øyer er litt tidlig å stoppe på vei fra Oslo området, dersom man har en moderne elbil og god blære. Og ladere på Dombås hjelper ingen som tar av E6 på Otta.
Men du måtte legge inn en tilsvarende kommentar?? :laugh: :laugh:

elektrolux

#5
Kjørte Berlingoen til Bergen i stedet for Tesla'en forde vi trengte en bil som kan frakte gipsplater og stender til ny vegg hos jentungen.

Det betød ladestopp med tilhørende ladekostnader, og en iskald kjøretur for å begrense førstnevnte til et minimum.

Kun en kort ladekø i Lærvik, og 2 stopp med totalt 13 ,4 kWt innladet strøm til like under 100 kr = kostbare 7,5 kr/kWt. 

Hjemover ladet vi inn 12,9kWt til en kostnad på kr 105.4= 8,17 kr/kWt grunnet at batteriet var minst like kaldt som tærne mine. >:(

Det blir likevel Berlingo og ikke en behagelig, varm og ladefri diesel Mercedes Viano også neste gang vi trenger en arbeidsbil. En diesel Webasto i Berlingoen slik de første modellene hadde ville vært fint.

Samtidig er Tesla'en uslåelig med både gratis lading og nok strøm til både varme og framdrift på Stavanger- Bergen turene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektro

Sitat fra: 1000kwh på søndag 04. april 2021, klokken 07:11
Men du måtte legge inn en tilsvarende kommentar?? :laugh: :laugh:

Slettet faktisk kommentaren i går morges, før jeg så at du hadde rukket å svare. Det er vel den ultimate selvkritikk.. :) Når det er sagt, så synes ikke den type grums bare skal få passere. Mitt svar bidrar selvfølgelig ikke positivt, men både @automat og @turfsurf hadde jo allerede torpedert en saklig tråd om påskeutfart. Beklager hvis jeg såret noen.

Uansett, så mener jeg at ladetilbudet er for dårlig i Gudbrandsdalen for de 88,5% som ikke har kjøpt elbil av merket Tesla hittil i år. For resten er det naturligvis bra. Bare for å unngå misforståelser.

Lillehammer og alt før det er gjerne litt tidlig for de som kommer fra Oslo området på vei nordover. Lillehammer er også en by av en viss størrelse, nær flere vintersports- og turistdestinasjoner. Dette gir økt trykk på ladestasjonene der. For de som skal videre vestover, og ikke via Dombås, er det imidlertid gjerne 30-35 mil kjøring med kun én lynlader etter Lillehammer, den er i Lom. For mange innebærer turen også utsatte fjelloverganger. Er det noe som er planlagt eller under bygging? Vinstra Vegstasjon er som nevnt en åpenbar lokasjon.

Ellers kan jeg melde at var det en del mye trafikk nedover Gudbrandsdalen i går, 1. påskedag, og kø både rett nord for Lillehammer og langs Mjøsa ved Biri. Det så overraskende nok ut som alle fire Ionity ladere på Øyer likevel var ledige da jeg kjørte forbi ved 17-tiden (3 av 4 i drift ifølge app). Lenger opp var også flere av 50 kW laderne på Ringebu ledige. Men alle disse kommer igjen litt tidlig for de av «hyttefolket» som starter med ladet batteri. Strynefjellet, Valdresflya og naturligvis Sognefjellet- var også stengt grunnet dårlig vær.

Ladet selv et kvarter på BKK ved Olrud Handelspark på Hamar. En utmerket lokasjon to minutter fra E6 med 6(12) lynladere. Også 62,5kW Chademo. I alle fall utmerket nå, som vi ikke hadde ønske om å gå inn noe sted grunnet Korona. Senteret var stengt og bensinstasjonen der ser nedlagt ut. Dvs. bygget om til selvbetjent Uno-X.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA