Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avansert førerassistanse - Nyheter og diskusjon rundt "selvkjøring"

Startet av Jorn01, torsdag 25. mars 2021, klokken 10:27

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#45
https://www.ntsb.gov/investigations/AccidentReports/Pages/HWY21FH007-preliminary-report.aspx

Tesla er stort sett frifunnet. Den ene personen satte seg i førersetet og autopilot kunne ikke aktiveres på denne veien.

Bilen kjørte totalt 165 meter før den krasjet i høy hasighet, så det ville være begrenset med tid for sjåføren å finne på noe rart. Jeg ville gjette turen tok totalt rundt 20 sekunder.

Jeg ville anta han bare skulle vise frem ytelsene og ikke klarte holde svingen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


Mobileum

Bare litt OT:
Vet om et par produsenter som får utfordringer når det kommer til det å lese fartsskilt korrekt.

Nå skjer det altså. Fra 1. januar er det ikke lov å selge nye biler i EU som ikke har dette utstyret. I praksis betyr det at når bilprodusentene begynner å lansere sine 2022-modeller etter sommerferien, så er en slik «fartssperre» på plass.

https://dinside.dagbladet.no/motor/na-far-alle-nye-biler-fartssperre/73853394
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Rosstopher

Antar at det ikke er noe krav i loven om hvor bra systemet for å lese skilt må fungere...
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Mobileum

Vet ikke, men tror ikke ECE/EU setter krav hvor det som kreves bare trenger å virke litt sånn halvveis.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Rosstopher

Sitat fra: Mobileum på torsdag 03. juni 2021, klokken 18:53
Vet ikke, men tror ikke ECE/EU setter krav hvor det som kreves bare trenger å virke litt sånn halvveis.

Ser ut som kravet er GPS og/eller kamera, uten noe krav om at GPS-data må være oppdatert eller at kamera må fungere under alle forhold (kun en oppfordring om å gjøre SW-oppdateringer lett tilgjengelige).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på torsdag 03. juni 2021, klokken 17:20
Vet om et par produsenter som får utfordringer når det kommer til det å lese fartsskilt korrekt.
Ett par? Det er vel så å si samtlige. Har ikke hatt eller prøvd en eneste som gjør dette korrekt, hverken Tesla, VAG, Ford, MB eller BMW. Med og uten MobilEye.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. juni 2021, klokken 22:33
Sitat fra: Mobileum på torsdag 03. juni 2021, klokken 17:20
Vet om et par produsenter som får utfordringer når det kommer til det å lese fartsskilt korrekt.
Ett par? Det er vel så å si samtlige. Har ikke hatt eller prøvd en eneste som gjør dette korrekt, hverken Tesla, VAG, Ford, MB eller BMW. Med og uten MobilEye.

Sånn jeg ser det, er problemet relatert til elendig kartgrunnlag fra de som leverer de offisielle kartene til bl.a. billeverandørene/GPS-leverandørene. Om det fremdeles ligger inne grove feil fra kart som ikke har blitt oppdatert på fartsgrenser siden før 2019, så vil det påvirke bilenes oppførsel.

De kan jo liksom ikke overprøve datagrunnlaget, annet enn å bestemme hvor lenge etter et lest skilt de skal mene at de tør stole på at skiltet fremdeles gjelder. Skiltene leses som oftest riktig etter det jeg kan se, men når det er konflikt mellom skilt og kartverk, er det vel noen regelsett inne som styrer hva som skal skje.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Virker som datagrunnlaget for flere bilmerker benytter samme kilde. Jeg har kjørt på E18 hvor det konsekvent, og over flere år, har blitt "lest" samme feil på nøyaktig samme strekninger med BMW, Mercedes, Volvo, Tesla, VW, og Audi. Vanligvis 100 km/t i 110-sone. (Nei, det er ikke digitale skilt som tydeligvis ingen skjønner). Hvis det er riktig at de bruker samme kilde, så er det underlig at dette ikke er ordnet for lengst. Så da er det bare å håpe at de nye kravene setter fart i oppdateringene.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

turfsurf

Sitat fra: RJK på fredag 04. juni 2021, klokken 08:31
Sånn jeg ser det, er problemet relatert til elendig kartgrunnlag fra de som leverer de offisielle kartene til bl.a. billeverandørene/GPS-leverandørene.
Det som er rart er at jeg stort sett har observert dette problemet i Norge. Aldri opplevd det nedover Europa. Kan jo være fordi vi hele tiden driver og endrer fartsgrenser og bygger nye veier her i nisselandet da...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

RJK

Sitat fra: turfsurf på fredag 04. juni 2021, klokken 10:56
Sitat fra: RJK på fredag 04. juni 2021, klokken 08:31
Sånn jeg ser det, er problemet relatert til elendig kartgrunnlag fra de som leverer de offisielle kartene til bl.a. billeverandørene/GPS-leverandørene.
Det som er rart er at jeg stort sett har observert dette problemet i Norge. Aldri opplevd det nedover Europa. Kan jo være fordi vi hele tiden driver og endrer fartsgrenser og bygger nye veier her i nisselandet da...

Har mest tro på at det skyldes stadig endring av fartsgrenser, og samtidig dårlig oppdatering av basen. Derfor blir det feil på både nye og gamle veier som er justert fartsgrense for, og veier som ikke er kommet inn i basen ennå.

Fikk ny oppdatering av kart og programvare på bilen nå i slutten av mai, men har ike vært å testet der jeg vet bilen min sliter...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på fredag 04. juni 2021, klokken 13:24
Den delen av E18 hvor det er flest feil er 20 år gammel  ;D
Jepp, men fartsgrensene har vel endret seg...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#58
Henter frem denne tråden siden dagens elbil24.no skriver bra om dette. Denne gangen er det Tesla som er i fokus i US.

Kopi:

Granskingen ble gjort kjent av trafikksikkerhetsmyndigheten NHTSA mandag. De sier de har funnet elleve ulykker siden 2018 der Teslaer på autopilot eller trafikksensitiv cruisekontroll har kjørt på biler med blinkende lys, lysskilt med piler eller kjegler som varsler fare.

https://www.elbil24.no/nyheter/teslas-selvkjoringssystem-granskes-av-myndighetene/74116655

hELgenen

De burde slutte å kalle dette selvkjøringsfunksjon eller auto pilot osv..
Så lenge det er en assistent - altså noe som hjelper det og ikke noe mer enn det - så burde man kanskje bli flinkere til å kalle en spade for en spade. Blir litt som korona vaksine dose 1 - da er man liksom beskyttet - ordet i seg selv sier mer enn realiteten og burde aldri vært brukt i den sammenhengen heller.  Mange oppfatter ord litt for bokstavelig dessverre....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA