Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gnisse/knirkelyder foran

Startet av Kaul, onsdag 24. mars 2021, klokken 19:04

« forrige - neste »

Kaul

For ca 3 måneder siden oppstod gradvis en svært merkbar gnisse og knirkelyd foran på venstre side. Den var på service og «front left upper arm» ble byttet.

Alt var fint etterpå, men nå har samme lyden komt igjen på høyre side foran. Antar at det er samme problemet.
Har fått time over påske, men har tenkt å bruke bilen en del i påsken. Noen som vet hva problemet består i og om det har noen betydning om bilen brukes?
Bilen er 2 år gammel og kjørt 35 k km.

sycho

Hvis det er øvre bærebru som er gåen nå også, vil jeg si du trygt kan kjøre.
Det er vanligvis bærekula som lager lyden du opplever. Ta det litt mer piano enn vanlig så går det nok fint.
Endrer lyden seg og du får klunking, ville jeg kjørt minst mulig.

ok67

Har også fått knirkelyd frå høgre hjuloppheng framme, har prøvd å filme oppunder bak hjulet, men ser ingenting unormalt. Knirkelyden oppstod like etter eg hadde vaska bilen, kan ikkje sei å ha registrert den før. Høyres ut som ein gammal knirkete gyngestol.

Kan Tesla finne på å klage på at eg ikkje har originalfelgar på vinterhjula? slik at eg bør vente med å bestille service til eg har satt på dei originale Tesla sommarhjula?
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Ludde

Jeg har samme problem. Ganske høy knirkelyd ved lav fart, som går bort ved +30 km/t (kanskje annen støy overdøver da). Knirkingen høres bedre fra innsiden enn utsiden, og man kan også få frem lyden av å løfte litt på bilen fremme.

Vet ikke om tesla har sluttet å klage på uoriginale felger? Jeg hadde min bil inne på bremseservice og hjulstillingskontroll med uoriginale 19" vinterhjul, og det var ingen problemer og topp service som alltid.

Macnus

Jøss, jeg og har registrert litt knirk høyre fremme, men veldig sjelden (når det er små ujevnheter i veien) og i lav hastighet. Min har gått ca. 50 000 km. Og ikke alltid heller.. Tenkte å vente litt, til det ble mer tydelig, og ikke av-og-til, før jeg bestiller time. På vår E-Up knirket det etter 30 000 km, der smørte de bare opp foringer med litiumfett, så ble det bra. Men er det bærebru så er det vel ikke mulig å komme til å smøre inni kula.

N1klas

Samme her. Lyden ble borte etter at jeg løftet opp bilen og klemte på gummiforingen inn og ut i øvre bærearm. Fettet på innsiden av foringen ble nok fordelt jevnere i kulen. Hærligheten varte i to uker før lyden var tilbake. Nå skal jeg la den være slik at lyden er der ved servicetimen rett over påsken.

Rolf Gjerdsjø

Tesla fortalte meg at de har en service bulletin for kontroll av disse på ihvertfall tidlige 2019-modeller. De la det på en time jeg har for å få byttet til HW3 automatisk.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

GreenEyez

Høres ut som dette er en gjenganger. Jeg har en fra 02/19 kjørt 31', med knirk så høyt at forbipasserte snur seg etter. Skal utbedres sammen med FSD-comp.bytte.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

trykkertor

Jeg har nettopp vært på "vanlig ordinær service".
(Mitt eget ønske om 2 års gjennomgang av bilen, rens og smøring av bremser.)

Ser på fakturaen at de har utført en servicebulletin: (Min bil, Mars 2019 LR)
SitatBekymring: Reseal Front Upper Control Arm Ball Joints
Performed service bulletin for resealing of both front upper control arms.
Utført arbeid: Reseal Area Around Both Front Upper Control Arm Ball
Joints With Urethane (Model 3)

Martin-

Så smurt opp med uretanfett med andre ord?
2021 Tesla Model 3 SR+ "Daily driver"
2020 Audi e-tron 50 "Solgt"
2017 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Byttet inn"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2012 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

GreenEyez

Lyden ble borte av seg selv etter noen uker på bilen min (uten at jeg derved tror at det underliggende problemet også ble borte). Men Upper Left Arm ble i allefall byttet idag.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

pekle

Har aldri hatt noen ulyder, men rett etter toårs-service for litt siden (med service bulletin på "Reseal front upper control arm ball joints") så begynte det å knirke i alle fall. Knirket noen dager, så forsvant det en ukes tid før det kom tilbake med fornyet styrke. Bestilt oppfølgingsservice.

thorerik

Har samme problem, m3p fra mars 2019. Bilen er mildt sagt forjævelig å kjøre nå, fotgjengere blir skremt når en nærmer seg.

Det kommer av venstre side og har fått beskjed at det er tomt i hele Norge for denne delen, så står i service kø.

Skal be de bytte begge sider når den skal inn, for jeg orker ikke å kjøre rundt i 2 måneder til med en slik lyd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA