Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Installering av hjemmeløsning til ZOE i lite sameie.

Startet av skiboms, onsdag 24. mars 2021, klokken 12:25

« forrige - neste »

skiboms

Hei,

Vi har kjøpt oss en Zoe fra 2017 som vi så langt er meget fornøyd med.
I dag lader vi på kommunale ladeplasser, men kunne tenke oss en mer permanent løsning med lading hjemme.

Her trenger jeg hjelp, da jeg er veldig usikker på hvordan vi skal sette opp ladeløsningen.

Vi bor i et sameie bestående av 3 enheter, som har beboerparkering rett utenfor huset på gaten. Jeg har snakket med de andre leilighetene, som gjerne vil være med å spleise på et felles ladepunkt. Siden vi bare er 3 leiligheter, så er vi enige om at det er nok med et uttak som vi bytter på. Foreløpig er det bare vil som har el-bil, men de andre kommer til å få det i løpet av et par år. Det er TT-nett i området, noe Zoe ikke er så veldig glad i...

Jeg har tenkt på ulike løsninger som kan fungere fint for vår Zoe, og samtidig fungere for de andre i sameiet den gang de får seg el-bil. Slik jeg ser det har jeg tre ulike muligheter:

1. Gå til anskaffelse av "vanlig" ladeboks (eks Easee) på dedikert kurs på feks 16-32A på enfase, sammen med en trafo. Dette er kanskje den mest "skikkelige" løsningen, men den er langt fra optimal. Noen av ulempene er:
- Trafo vil bruke ekstra strøm både når den er i bruk, og når den ikke er i bruk.
- Trafo koster ekstra, noe vi nok må betale alene
- Trafo kan støye
- En ekstra boks på veggen er stygt (bor i et gammelt bygg fra 1880), så estetikk har litt å si :)

2. Gå til anskaffelse av "vanlig" ladeboks (eks Easee) på dedikert kurs på feks 16-32A, på enfase, sammen med en overgang fra type 2 til schuko (https://www.elbilhjelpen.no/elbilhjelpenno-as/shop/product/type-2-kort-nese-til-16a-schuko-adaptorkabel). Da vil jeg kunne benytte "bøtteladeren" min til å fikse TT-problematikken. Ulemper med denne løsningen er:
- Kanskje ikke lovlig?
- Treg ladehastighet(for meg)
- Litt styrete å alltid ut med "bøtta"

3. Siste løsning er å få satt opp egen kurs med schuko. Begrenset til 10A, og bruk av bøttelader for meg og eventuelt andre. Ulemper med denne løsningen er:
- Kanskje ikke lovlig?
- Treg ladehastighet (for alle)
- Litt styrete å ut med bøtta

Det er også verdt å nevne at laderen vil plasseres på sameiet sin egen strømavtale, så en form for "smartstyring" av forbruket hadde vært å foretrekke. Ladepunktet må og kunne sikres mot at fremmende kan bruke det.

Har dere noen råd om hva vi bør gjøre? Åpen for alle forslag  :D

minibiti

If you have a proper charger installed, it is perfectly legal to have the "ladebøtte" connected to it to charge the car.

I would go for option 1, and put the trafo inside. It can be place anywhere between the fuse box and the charger with any length of cable in-between.

You also have the solution with the trafo and the charger all in one, like this:
https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/renault-zoe-3-kw-universell-ladetrafo

If you need more than 16A/3.6kW, then your only option is option 1. But you will need a bigger trafo than the standard one so it will be more expensive.
And in my experience, trafos are not very noisy and if properly made, the loss is very small when not in use.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

skiboms

Hei og takk for svar  :)

Jeg tenker i utgangspunktet at 16A/3,6 kw er ok. For meg som kun har 40 kw/h batteri, så er det mer enn godt nok. Saken blir jo litt annerledes om noen av de andre i sameiet kjøper seg E-tron/Tesla etc. Da hadde det vært optimalt med 32A.

Den kombinerte løsningen med både trafo og lader som du linker til er veldig interessant! Ser det blir reklamert med at "den er enkel å ta med". Jeg bor midt i Bergen sentrum, så ladeboksen må både sikres at den ikke kan stjeles, og at ingen andre kan koble seg til å bruke den uten av vi er der. Vil det kunne sikres seg med denne løsningen?

Trafo vil nok være det beste som du påpeker, men kjenner det kan være vanskelig å argumentere for at vi må ha en ekstra boks enten ute på veggen eller inne i fellesarealet, til de andre beboerne i sameiet...

Hva tenker du er den største ulempen med forslag 2 i startinnlegget mitt? Er det ladehastigheten min siden jeg må bruke "ladebøtte"? :)

Igjen - takk for svar!  :)

minibiti

I will let other answer regarding how to secure the charger to it is not stolen.
But do you also need some kind of RFID to start the charge to make sure only you guys can use the charger?

About option 2, the main arguments against are indeed, as you mention yourself, the speed of charge (almost half (cf i.) compared to option 1) and the impracticality to carry the "ladebøtte" each time.

Another possibility (if you can get your hands on one) would be to use the Raydiall adapter which comes with the new ZOE Z.E 50 instead of the "ladebøtte". It is compatible out of the box with both schuko and type 2 connectors, and allow up to 16A with type 2 instead of just 10A with schuko (same as ladebøtte). Then option 2 is a bit better in terms of speed at least :)

Hopefully other people will come up with other options :)

i.: The lower the charging speed, the lower the efficiency of the DC charging of the battery pack itself. When you charge with 16A/3.6 kW, the AC/DC converter in the car delivers around 3 kW to the battery pack. When you charge with 10A/2kW, you get 1.7 kW. So almost half. This can have a big impact according to your needs.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

skiboms

Det vil være en stor fordel med en eller annen RFID løsning, slik at bare vi som bor her kan bruke den :)

En slik Raydiall adapter vil kanskje være den beste løsningen. Jeg har lagt inn varsel på finn.no, slik at jeg får beskjed om en skulle bli tilgjengelig.

Å kun ha 2,3KW/10A vil være ok, ettersom vi ikke bruker bilen på jobb, men kun på ettermiddag. Bilen kan da lade hele natten og påfølgende dag om det er nødvendig. Det er viktigere at laderen ikke kan bli stjelt og at andre ikke kan koble seg på.

Samtidig bør laderen ha mulighet til å lade raskere om andre i sameiet har behov for det.

Takk for svar :)

TB

Alt 1. "vanlig" ladeboks (eks Easee) kombinert med trafo vil være det mest fremtidsrettede løsningen.
Fordel er at det vil være enkelt å utvide med flere ladepunkt, som helt sikkert blir etterspurt fremtidig.
Dermed kan flere henge seg på, til en lite ekstrakostnad. Da vil det være mulig å lade med opp til 22 kW pr ladepunkt. Ikke så mange som kan ta imot så mye, men flere kan ta imot 11 kW.

For å gjennomføre må det lar seg gjøre å få plass til trafo på et egnet sted, helst i umiddelbar nærhet av tavlen der strøm skal hentes fra.

Om det ikke lar seg gjøre å finne egent sted for trafo, legg opp trefase strøm til ladeboks (eks Easee), da kan en fortsatt utvide med flere ladebokser senere, og lastbalansering vil fungere, men ikke like bra.

Zoe vil da kreve Raydiall mellom ladeboks og bilen. Andre biler kan koble direkte til.

Her jeg bor, vi valgte siste alternativ i 2017.
Det var ingen som måtte ha TN nett, (les ingen Zoe) samt vi fant ikke egnet sted for trafo.
Kabel som ble benyttet er godkjent for TN nett, det er 5 ledere, dvs. kan gjøres om om vi ønsker.
(Pr. idag er det fortsatt ingen Zoe her, dvs. behovet er dermed ikke tilstede.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Sitat fra: skiboms på onsdag 24. mars 2021, klokken 14:35
Den kombinerte løsningen med både trafo og lader som du linker til er veldig interessant! Ser det blir reklamert med at "den er enkel å ta med". Jeg bor midt i Bergen sentrum, så ladeboksen må både sikres at den ikke kan stjeles, og at ingen andre kan koble seg til å bruke den uten av vi er der. Vil det kunne sikres seg med denne løsningen?

Ladetrafoen vår må nok sikres med en låsbar opphengskrok.

Du trenger ikke være redd for strøm tyveri. Det vil koste deg maks 3kr/t om noen kobler seg til.

En fordel med ladetrafoen er at den kan fungere som slave i forhold til øvrige ladestasjoner den deler ladestrøm med.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

skiboms

Takk for gode svar  :)

Det ser ut som trafo er et must. Har funnet et egnet sted innendørs, så nå må jeg bare finne egnet trafo til riktig pris :)

Eventuelt kan jeg kjøpe Raydiall Ucase om jeg klarer å finne en... :)

Takk for all hjelp! :)

TB

Sitat fra: skiboms på torsdag 25. mars 2021, klokken 14:24
Takk for gode svar  :)
Det ser ut som trafo er et must. Har funnet et egnet sted innendørs, så nå må jeg bare finne egnet trafo til riktig pris :)
Eventuelt kan jeg kjøpe Raydiall Ucase om jeg klarer å finne en... :)
Takk for all hjelp! :)
En fordel med trafo er at lastbalansering mellom flere ladebokser vil fungere godt.

Sameie består bare av 3 enheter, og det er trolig ikke ubegrenset med kapasitet tilgengelig i tavlen?

Er det kapasitet til eksempelvis 230 x 32 A x 1,73 = 12 kW til trafo?
12 kW vil i løpet av 10 timer pr døgn tilsvare 120 kWh, som er nok til å kjøre ca 60 mil med 2 kWh/mil.
Gjennomsnitt kjørelengde er 3-4 mil pr døgn, det bør være nok til ca 15 biler, i snitt.

Fra trafo vil det da eksempelvis være mulig med:

- bare en beboer / bil tilkoblet, lader på 230 V x 16 A x 3 = 11 kW
eller
- tre beboere lader på 230 x 16 A x 1 hver = 3,7 kW  (totalt 11 kW)
osv..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA