Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Koblingsboks ved lader

Startet av keepitsimple, mandag 22. mars 2021, klokken 12:53

« forrige - neste »

keepitsimple

Hei,

Min nabo har kjøpt en elbil og skal sette opp en elbillader. Han vil i forbindelse med det trekke et rør til terrassen sin.

Er det lov å bare trekke ett nytt rør fra inntak også fordele strømmen ved ladestolpen? (4x10 mm2 til ladestolpen også 4x4 mm2 til terassen for eksempel)?

Eller må han ha gå med to nye kurser fra tavla?

Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Maxwell_400

Nei, boksen skal ha dedikert kurs.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

keepitsimple

Ja, jeg ser nå at det er et krav i nekken. Er det mulig å ta strøm direkte fra inntaket? Er litt vanskelig å gå fra tavle.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Maxwell_400

Sitat fra: keepitsimple på mandag 22. mars 2021, klokken 19:22
Ja, jeg ser nå at det er et krav i nekken. Er det mulig å ta strøm direkte fra inntaket? Er litt vanskelig å gå fra tavle.

Nei, det er ikke mulig, ingen måler i inntaket.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

keepitsimple

Det er iaf måler ved inntak på nabos hus, en annen nabo og mitt hus. Tavle har bare sikkringer.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Maxwell_400

Sitat fra: keepitsimple på tirsdag 23. mars 2021, klokken 16:50
Det er iaf måler ved inntak på nabos hus, en annen nabo og mitt hus. Tavle har bare sikkringer.

Ok, hvis det er sånn det er gjort, må være plass til overspenningsvern og sikringer i inntaket da og at det kan graves ned kabler fra inntaket.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

keepitsimple

Ja, enig. Men jeg lurer nå på hvordan dette blir. OV er jo ved tavla, så selektering må gjøres trådløst. Tror jeg må si til nabo at dette nokk blir litt vanskelig.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

ok67

Dersom du har eit NEK399 inntaksskap på utsida av huset, med kortslutninigsvern og måler så kan dette normal utvidast/ombyggast slik at du kan ta ut ein (eller fleire) kursar derifrå til f.eks garasje, uthus ol. Men det vil kreve litt ombygging av inntaksskapet, bl.a. må overbelastningsvernet flyttast hit.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Wisd0m

Dette blir nok mer plunder enn hva det er verd. 20 meter med kabel til 30-40 kroner meteren spart? Foreslår heller at han trekker kablene selv og borrer hull hvis han ønsker å spare penger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA