Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading

Startet av ENTO, onsdag 07. april 2021, klokken 00:44

« forrige - neste »

ENTO

Lade kort og ofte eller lade lenge og skjelden ? Betyr dette noe for tilstand og levetiden til batteriet ?

noocyte

Vet ikke hva som anbefales fra diverse leverandører, men Tesla er tydelige i sin manual, se gjerne gjennomgangen til Frugal Tesla Guy:
https://www.youtube.com/watch?v=TOxTDew6kvo&t=164s
-----------
Zekrom - Tesla Model 3 LR 2021
Lame Duck - Opel Astra Sports Tourer Premium 2016 (solgt)

Wisd0m

#2
Det er mer optimalt å redusere hvor høy SOC (%) som lades opp og heller ladere oftere.

Personlig så lader jeg til 80 prosent og lader opp igjen ved 20-30 %. Kobler ikke til bilen hver gang jeg har vært ute. Forventer såpass mange sykluser på batteriet ved en slik ladestrategi (1500+) at det ikke blir en praktisk betydning. I min bil er det over 300 000 km. Bilen går under 10 000 km i året. Den er gjennomrustet lenge før batteriet blir et problem med denne ladestrategien.

Edit: Jeg har mye småturer. Lading hver gang ville medført at jeg måtte brukt vesentlig lengre tid på å plugge i bilen i løpet av et år. Den innsatsen mener jeg at det ikke er verd. 80 til 20-30 prosent er godt nok.

Link til underlag: https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA