Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P45 vs Enyaq iv80x

Startet av TerjeFjern, mandag 22. mars 2021, klokken 11:04

« forrige - neste »

batterimannen

Har mulighet til en P45 i Teal Green/Svart interiør. Regner med at jeg blir ringt opp av forhandler snart. Alternativet er 80X med tilvalg til 590 k. Synes Ioniq har litt for mange mangler på praktiske løsninger. Takrails, skiluke, 20" dekk. Synes også at interiøret på Enyaq er bedre. Ser også ut til at plassen i bagasjerommet på Enyaq er lettere å utnytte på Enyaq pga hjulbuene i Ioniq 5. Regner med å droppe ut av P45 (med mindre man kan få noe for flipping).

Et alternativ jeg fortsatt holder åpent er Kia EV6. Det er bare en uke til den blir lansert. Er spent på den, selv om jeg tror den feiler på de samme praktiske løsningene som Ioniq 5.

Er litt gretten angående Enyaq, siden jeg må droppe Skoda Sound system for å få levering i 2021. Produksjonsstart 80X med Crystal Face har også blitt utsatt fra uke 28 til tidligst oppstart uke 36. Håper derfor litt ekstra på at EV6 skal innfri på alle ønskene.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

MooCow

#16
Sitat fra: batterimannen på tirsdag 23. mars 2021, klokken 21:40
Har mulighet til en P45 i Teal Green/Svart interiør. Regner med at jeg blir ringt opp av forhandler snart. Alternativet er 80X med tilvalg til 590 k. Synes Ioniq har litt for mange mangler på praktiske løsninger. Takrails, skiluke, 20" dekk. Synes også at interiøret på Enyaq er bedre. Ser også ut til at plassen i bagasjerommet på Enyaq er lettere å utnytte på Enyaq pga hjulbuene i Ioniq 5. Regner med å droppe ut av P45 (med mindre man kan få noe for flipping).

Et alternativ jeg fortsatt holder åpent er Kia EV6. Det er bare en uke til den blir lansert. Er spent på den, selv om jeg tror den feiler på de samme praktiske løsningene som Ioniq 5.

Er litt gretten angående Enyaq, siden jeg må droppe Skoda Sound system for å få levering i 2021. Produksjonsstart 80X med Crystal Face har også blitt utsatt fra uke 28 til tidligst oppstart uke 36. Håper derfor litt ekstra på at EV6 skal innfri på alle ønskene.

Ikkje forvent skiluka eller takrails på EV6. Dei er jo søstermodellar. Står mellom Ioniq 5 og EV6 for meg. Bilda som er sluppe viser jo heller ingen takrails. Fryktar litt at EV6 er litt lågare enn Ioniq 5 i og med at Kia skal vera den litt meir sportslige av dei.
https://www.torquenews.com/10987/what-difference-between-hyundai-and-kia

Berntolav

Norsk elbilforening har ein fin test av  Enyaq iV80 på Youtube,https://www.youtube.com/watch?v=01xKsWYxhXM  Er ein del små detaljer som eg gjerne skulle hatt på IONIQ 5, men tenker eg har gjort eit godt val med å gå for IONIQ 5. Har lenge lurt på kvifor bagasjerommet på Enyaq er ein del større enn på IONIQ og fekk jo svar på det. Så for ein jo berre håpe at støydempinga, kjøre komforen og strømgjerrigheten er like bra på IONIQ som på Enyaq. Men det for vi vel ikkje veit før ut i mai ein gang.

Vurderer en elbil

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 23. mars 2021, klokken 21:40
Er litt gretten angående Enyaq, siden jeg må droppe Skoda Sound system for å få levering i 2021.
Bass Brothers skreddersyr et bedre sound system enn Skoda klarer.
Kanskje dette kan være av interesse?

Litt forklart her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=55998.0
Fossilbil

feistydolphin

Sitat fra: Berntolav på søndag 04. april 2021, klokken 08:27
Norsk elbilforening har ein fin test av  Enyaq iV80 på Youtube,https://www.youtube.com/watch?v=01xKsWYxhXM  Er ein del små detaljer som eg gjerne skulle hatt på IONIQ 5, men tenker eg har gjort eit godt val med å gå for IONIQ 5. Har lenge lurt på kvifor bagasjerommet på Enyaq er ein del større enn på IONIQ og fekk jo svar på det. Så for ein jo berre håpe at støydempinga, kjøre komforen og strømgjerrigheten er like bra på IONIQ som på Enyaq. Men det for vi vel ikkje veit før ut i mai ein gang.

Hvorfor er det en del større? :)

samotholt

Sitat fra: MooCow på tirsdag 23. mars 2021, klokken 23:05
Ikkje forvent skiluka eller takrails på EV6. Dei er jo søstermodellar. Står mellom Ioniq 5 og EV6 for meg. Bilda som er sluppe viser jo heller ingen takrails. Fryktar litt at EV6 er litt lågare enn Ioniq 5 i og med at Kia skal vera den litt meir sportslige av dei.
https://www.torquenews.com/10987/what-difference-between-hyundai-and-kia
EV6 er jo vist med skiluke (og justerbart baksete - ihvertfall ryggvinkel - se forøvrig youtube). Bakkeklaringen er også angitt til 17 cm, mot Ioniq 5 sine 16.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

MooCow

Sitat fra: samotholt på tirsdag 04. mai 2021, klokken 21:39
Sitat fra: MooCow på tirsdag 23. mars 2021, klokken 23:05
Ikkje forvent skiluka eller takrails på EV6. Dei er jo søstermodellar. Står mellom Ioniq 5 og EV6 for meg. Bilda som er sluppe viser jo heller ingen takrails. Fryktar litt at EV6 er litt lågare enn Ioniq 5 i og med at Kia skal vera den litt meir sportslige av dei.
https://www.torquenews.com/10987/what-difference-between-hyundai-and-kia
EV6 er jo vist med skiluke (og justerbart baksete - ihvertfall ryggvinkel - se forøvrig youtube). Bakkeklaringen er også angitt til 17 cm, mot Ioniq 5 sine 16.

Ja bakkeklaringa og skiluka var overraskande :)

Ragged_Glory

Den har også hendler i bagasjerommet for å legge ned baksetene. Det kunne jeg tenkt meg på Ioniq 5.
K̶i̶a̶ ̶S̶o̶u̶l̶ ̶E̶V̶ ̶E̶x̶c̶l̶u̶s̶i̶v̶e̶,̶ ̶ ̶2̶0̶1̶5̶
K̶i̶a̶ ̶e̶-̶N̶i̶r̶o̶ ̶P̶l̶a̶t̶i̶n̶u̶m̶ ̶G̶r̶a̶p̶h̶i̶t̶e̶,̶ ̶2̶0̶1̶9̶
Škoda CITIGOe iV, 2020
Hyundai Ioniq 5, P45, Phantom Black

carlings

EV6 har dog et lite bagasjerom. Uaktuell som familiebil for min del.

Øyvind.h

Veldig greit med skiluke i EV6. Uten det måtte vi hatt takstativ nesten permanent montert gjennom vinteren, noe som stjeler rekkevidde og deformerer pakninger om det er klemmeløsning. Synes Ioniq 5 er hakket kulere enn EV6, men EV6 klarte jeg å få tak i tidlig, noe jeg ikke lyktes med når P45 ble lansert.

Plassmessig ser jeg at gulvet i EV6 kan senkes/fjernes, så 510 liter + ekstra plass under gulvet + frunk holder i lange baner for meg som er vant med 500 liter i EQC. Den holdt også fint for oss med 2 voksne/2 barn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

carlings

Godt poeng med skiluka. Stort minus ved Ioniq 5! Håper det blir et tilvalg når perioden med én ferdigspekket modell (forhåpentligvis) tar slutt.

Enig i at 510 liter ikke var så ille, jeg mener bestemt å ha lest at bagasjerommet på EV6 var nede på 460 eller noe sånt, men må ha husket feil. Ser dog at flere kommenterer dårligere bakseteplass også. Må nesten prøve og se!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA