Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

P45 vs Enyaq iv80x

Startet av TerjeFjern, mandag 22. mars 2021, klokken 11:04

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei, jeg deler litt info jeg har laget, rangert ca etter min viktighet. Fint om dere kan fylle på hvis det er noen feil eller andre viktige aspekter. Men selvfølgelig enkelte aspekter som ikke er 100% sammenlignbare.

P45: 499 900 kr

Enyaq iv80x ca samme utstyrsnivå koster drøyt 40 000 kr, dvs 527 030 kr: Familiepakke, Infotainmentpakke pluss, Lyspakke pluss, Parkeringspakke, Sound system, sensorstyrt bakluke dvs Komfortpakke pluss. Ikke lagt inn noe for interiør. (Jeg har droppet det meste av tilvalg i min kontrakt med Møller, men legger inn her for å gjøre sammenlignbart. Det blir selvfølgelig også diskusjon ang om dette utstyret er nødvendig?)

Leveringstid: P45 juni vs iv80x vinter-ish. (Leveringstid er viktig for meg)

Rekkevidde: P45 - 430 km WLTP (øker til 460 med 19'' vinterdekk). iv80x 460 km WLTP.

Lagringsplass: P45 - 531 L (kan utvides med å skyve baksete) vs iv80x - 585 L.
Bakkeklaring: P45 - 160 mm vs iv80x - 186 mm.

Subjektive aspekter: Min bedre halvdel liker Enyaqen.

Barnesykdommer: Produserer iv80 først så da kan man trolig luke ut mange barnesykdommer. P45 har ikke denne fordelen, men veier litt opp med kjapp levering?
Prøvekjøring: P45 - nei. iv80x: Kontrakten min sier jeg kan droppe den etter prøvekjøring.
Anmeldes av proffer før levering: P45 - nei. iv80x: Ja.
Lading: P45 800V (220 kW), 10-80% på 18 minutter, 100 km på 5 m. iV80x: 125 kW, 0-80% på 40 minutter.
Garanti: P45 5 år, 8 år batteri. iv80x 5 år. Batteri 8 år (70% rest)
Hengerfeste (tillegg i pris): P45 1600 kg, iv80x 1200 kg.
Takrails: P45 nei men kan ha taklast. iv80x - ja.
Ytre dimensjoner: iv80x marginalt større.

Valgets kval... Vente på "vanlig" Ioniq5 kan bli vanskelig. Snakket med selger i dag. Signeringsfrist nærmer seg, 2 uker etter kontrakt mottas.


ProsjektX

Er i samme situasjon som deg, men opplevd interiørkvalitet er også et punkt som er viktig her. Enyaq med ecosuite så lekker ut. I en review på youtube (finner den ikke igjen nå) med en koreansk dame på engelsk sier hun at interiøret / dashboard / enterkonsoll virker veldig plastikkaktig og billig, og skulle ønske at Hyundai hadde gjort mer ut av det... så da ble jeg litt skeptisk

Et annet viktig punkt er baksetekomfort. Holder en knapp på Enyaq der også, delte hodestøtter, foldebrett, etc
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

TerjeFjern

#2
Godt poeng. Jeg tenkte på det, burde ha nevnt det.

Du tenker på denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=JLufz6Kabyk

Delte hodestøtter og foldebrett er vel ekstrautstyr på Enyaq. Ecosuite blir 20 000 ekstra.

johnsalf

Anmeldes av proffer før levering: Blir feil å sette "N" på I5 her. I øyeblikket vet vi ikke, men det er enda tid. (I en av videoene av "Petrolhead" antydet han snarlig prøvekjøring.
Barnesykdommer: Blir mye gjetning her, Hyundai har svært god historikk på området. (Aner ikke hvilken historikk Skoda har, men ville selv aldri kjøpt ny VW)

feistydolphin

Ladetida er nærmest en deal breaker for meg med Enyaq, vi er ganske ofte på langtur, og å kunne stoppe veldig kort bare for å lade og så kjøre videre er en stor gevinst for I5.

Og så er jeg ikke helt overbevist av VAG sin infotainment-løsning. Har bedre inntrykk av Hyundai der. Plattformen og bilen som helhet synes jeg også virker klart mer moderne på I5.

Mangel på LED Matrix og rails er de største ulempene med I5 for min del. Pdd ligger det an til ny I5 til sommeren...

hELgenen

Sitat fra: johnsalf på mandag 22. mars 2021, klokken 12:50
Anmeldes av proffer før levering: Blir feil å sette "N" på I5 her. I øyeblikket vet vi ikke, men det er enda tid. (I en av videoene av "Petrolhead" antydet han snarlig prøvekjøring.
Barnesykdommer: Blir mye gjetning her, Hyundai har svært god historikk på området. (Aner ikke hvilken historikk Skoda har, men ville selv aldri kjøpt ny VW)

Tror skoda Iv80x vil være lite beheftet med feil - de har nå dyttet VW foran seg hele veien og vil trolig levere
et godt sammenskrudd produkt der alle bugs med id.4 og id.3 er rettet
Jeg tror feilraten mellom P45 og iV80x vil være temmelig likt. Dette vil nok fremstå som to gode produkter - Skoda prøver tydeligvis å løfte seg opp forbi VW som litt mer premium - det ser man på prisingen de har gjort sammenlignet med ID.4.  Minner meg litt om det som skjedde med Audi på 80/90 tallet. Da var ikke Audi premium, men de tok tak og løftet kvaliteten gradvis og før du visste ordet av det fikk det premium status.
Husker godt min første Audi 80 hvor gubbete jeg synes den var sammenlignet med A4. Jeg får i alle fall slike assosiasjoner når jeg ser på dagens designspråk på Skoda opp mot IV serien...

andy99

Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Ellen123

Vi er i akkurat same situasjon: kan bestille p45, har kontrakt på enyaq jeg kan gå fra.

20" felger er en ulempe med p45 (rekkevidde). Jeg spurte forhandler om å få lov til å bytte til 19", men det måtte jeg i så fall ta som tilvalg  :(
Subwoofer som stjeler bagasjeromsplass er en annen ulempe. I videoen til Asian Petrolhead ser det ut som om det er et stort rom under gulvet, men det brukes opp til subwoofer på p45.

Problemet med p45 er dermed at jeg i tillleg til å få utstyr jeg ikke har bruk for, også får tilvalg jeg faktisk ikke vil ha.
På plussiden er ladehastighet og leveringstid mye bedre. Og så synes jeg enyaq fort blir veldig dyr med tilvalg. I alle fall til Skoda å være

Jorn01

Vi er også i en liknende situasjon;

  • tidlig ventelist på P45,
  • kansellerbar kontrakt på Enyaq,
  • tidlig venteliste på ID.4 GTX.
Siden vi ikke lenger har små barn boende hjemme er dette med god plass og praktiske løsninger ikke lenger så viktig, men vi har fremdeles behov for en bil som er stor nok til å frakte fire voksne til hytta noen ganger i året. Ellers vil vi stort sett ha "alt" av teknisk utstyr - og etter mange år med VW og Skoda "fammiliebiler" gjør det heller ingen ting om ny bil til en forandring blir litt sportslig.

Ut fra dette ble Enyaq uforholdsmessig kostbar, (pga Skodas prisstrategi med en basismodell som i utgangspunktet var rimelig priset - men med tillegg for "alt mellom himmel og jord"). Hvis vi hadde nøyd oss med mindre utstyr / vært ute etter en ny fammiliebil som fikk jobben gjort ville Enyaq ha vært mye mer aktuell.

Så til syvende og sist så står det nok mellom P45 og ID.4 GTX - der leveringstid og til en viss grad pris kommer til å være avgjørende.

feistydolphin

Er det antydet noe om pris på ID4 4wd / GTX?

TerjeFjern

Selgeren tippet på ca samme pris som Enyaq

johnsalf

Sitat fra: Ellen123 på mandag 22. mars 2021, klokken 13:44
Vi er i akkurat same situasjon: kan bestille p45, har kontrakt på enyaq jeg kan gå fra.

20" felger er en ulempe med p45 (rekkevidde). Jeg spurte forhandler om å få lov til å bytte til 19", men det måtte jeg i så fall ta som tilvalg  :(
Subwoofer som stjeler bagasjeromsplass er en annen ulempe. I videoen til Asian Petrolhead ser det ut som om det er et stort rom under gulvet, men det brukes opp til subwoofer på p45.

Problemet med p45 er dermed at jeg i tillleg til å få utstyr jeg ikke har bruk for, også får tilvalg jeg faktisk ikke vil ha.
På plussiden er ladehastighet og leveringstid mye bedre. Og så synes jeg enyaq fort blir veldig dyr med tilvalg. I alle fall til Skoda å være
Er enig med deg ang 20tomms, men tenker det vil være nok av kjøpere av normal I5 som gladelig vil bytte. (Siden 20t er dyrere, får en nok byttet litt brukt/slitt 20t med nytt 19t.) Tipper noen annonser på Finn eller innlegg på FB løser det.

bno

Vel nå sitter jeg med kontrakten ikke signert enda, men plastic interiør og little cheap interiør, ikke pano, ikke valgte å vise bilen fysisk er ting som gjør at jeg holder litt tilbake. Plass er for oss er OK. 20" felger synspunkt over her tiltredes. Men ikke noen stor sak ref byttet eventuelt...

Plastikk, cheap, panorama tak, ikke pris på ordinær, uavklart pris på eventuelt HF og type, ikke prøvekjørt (proff)
Rekkevidde 430 oppveies stort av 800 v og ladefart. For oss er ikke VW / Skoda aktuelt. Tesla fra Berlin vel tja. Har forsøkt å få levert ny 2 ganger så har ikke vurdert å prøve en tredje.

Tror jeg velger å avvente, men teller på knappene. Vil drøye underskriften på kontrakt lengst mulig i håp om at det dukker opp prøve kjøring rapport de neste 14 dager.

Ikke negativ i det hele tatt og tror det er en super bil, men ville vært fint med avklaring på en del områder nevnt ovenfor. Matrix lys ville også vært OK...


TerjeFjern

Sitat fra: bno på mandag 22. mars 2021, klokken 18:51


Ikke negativ i det hele tatt og tror det er en super bil, men ville vært fint med avklaring på en del områder nevnt ovenfor. Matrix lys ville også vært OK...

Hei, jeg ser det er mange som nevner Matrix-lys. Mulig jeg misforstår fullstendig. Spesifikasjonen sier "LED kjørelys foran med pikselteknologi" og "Smart fjernlysassistent". Høres for meg ut som det samme som var et av de mange dyre tilvalgene på etron som til slutt gjorde at jeg droppet hele etron. Hva er forskjellen mellom P45 sin spesifikasjon og såkalt Matrix-lys?

feistydolphin

Sitat fra: TerjeFjern på tirsdag 23. mars 2021, klokken 12:56
Hva er forskjellen mellom P45 sin spesifikasjon og såkalt Matrix-lys?
IQ.Light / LED Matrix kan kjøre fjernlys på deler av synsfeltet, mens de delene der det befinner seg f.eks. en motgående bil blir blendet ned. Hyundai sin løsning slår av hele fjernlyset når det kommer motgående trafikk, og slår det på igjen etterpå. Min forståelse iallefall :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA